کد خبر: ۱۲۷۲۷
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نظرات خود را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.
به گزارش جدید پرس:

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی عصر چهارشنبه ۱۱ آبان ماه با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد.

آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها، مناسبات اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران و جنگ اوکراین از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود.

امیرعبداللهیان بعدازظهر در نشست خبری مشترک با همتای سوری اعلام کرد که قرار است تا دقایقی دیگر با بورل تلفنی گفت‌وگو کند.

وزیر خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به ارسال پیام ایران به آمریکا از مسیر اتحادیه اروپا گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد. ما نظرات خودمان را با رویکردی سازنده و رو به جلو به طرف آمریکایی ارائه کردیم.

علی باقری معاون وزیر امور خارجه امروز در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران از ارسال ابتکارات ایران درباره مذاکرات وین به انریکه مورا خبر داده بود و گفت: در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد. 

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با بورل در خصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: توافق بر سر همکاری‌های خوب و نیرومند بین آژانس و ایران در حال انجام است.

براساس اعلام امیرعبداللهیان قرار است بزودی هیأتی از ایران برای گفت‌وگو با آژانس راهی وین شود.

امیرعبداللهیان به تحولات جاری در کشور نیز اشاره کرد و گفت: مواضع تند برخی مقامات اروپا، مروج خشونت و ترور در داخل اروپا هم شد و این یعنی به نام حقوق بشر، تهدید امنیت اروپا به دست برخی رهبران تندروی اروپا رقم خورد.

وزیر خارجه به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با وزیر خارجه اوکراین نیز اشاره کرد و بار دیگر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین و لزوم پایان جنگ و آتش بس را تکرار کرد.  

جوزپ بورل نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به بیانیه سخنگوی اتحادیه اروپا، بار دیگر حملات تروریستی داعش در شهر شیراز را محکوم کرد و به خانواده قربانیان این حمله تروریستی تسلیت گفت. 

وی با اشاره به برخی مواضع مقامات اروپایی، آن را بازتاب افکار عمومی جوامع اروپایی که ناشی از گزارشات رسانه‌ای هستند، خواند. 

بورل در خصوص مذاکرات وین، با اشاره به انتقال پیام ایران به طرف آمریکایی گفت: ما به تلاش سازنده خود تا رسیدن به نقطه توافق نهایی ادامه می‌دهیم و نسبت به نتیجه کار خوشبین هستیم.

وی توافق ایران و آژانس در مسیر همکاری و پاسخگویی به سؤالا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گامی رو به جلو خواند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها