کد خبر: ۱۲۲۳۷
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه: در اغتشاشات بیش از هزار میلیارد خسارت به کشور وارد آمده، مقام معظم رهبری فرمودند ابتدا کسانی روی احساس، اشتباه کردند و حرف هایی زدند. چرا بعد جبران نمی کنند. ما باید هزینه دروغگویی را در ایران بالا ببریم و آنان که دروغ پردازی می کنند حتی نتوانند انتخاب شوند و در مناصب مختلف نظام قرار نگیرند
به گزارش جدید پرس:

دو روز پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس طرحی را در خصوص مجازات خواص و کسانی که اخبار کذب منتشر می کنند ارائه داد. به زعم وی این طرح آحاد جامعه را در بر می گیرد و شخصیت های تاثیر گذار سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی، ورزشی، علمی، هنری و سلبریتی ها نیز از این قائده مستثنی نیستند. بهروز محبی نجم آبادی می گوید پیش زمینه ارائه چنین طرحی برخی شخصیت ها هستند که بر اساس سخنان رهبری در باره اتخاذ مواضع راجع به مرگ مهسا امینی احساسی رفتار کرده، باید مواضع خود را در باره اعتراضات اصلاح می کردند، اما نکردند. او می گوید: «در اغتشاشات بیش از ۱۰۰۰ میلیارد خسارت به کشور وارد آمده، مقام معظم رهبری فرمودند ابتدا کسانی روی احساس، اشتباه کردند و حرف هایی زدند. چرا بعد جبران نمی کنند.» «خبر آنلاین» با این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت و گویی انجام داده که در پی می آید:

اخیرا شما طرحی را در خصوص مجازات خواص و کسانی که علیه با اطلاع رسانی ای که بعضا می تواند دروغ تلقی شود، و علیه نظام باشد، به مجلس ارائه داده اید، جزئیات این طرح چیست؟

در باره طرح مذکور، معاونت قوانین مجلس باید نظر دهد تا روی کارتابل همکاران قرار گیرد و پس از امضاء نمایندگان، در ردیف قرار بگیرد و اعلام وصول شود. اول فوریت آن رای گیری می شود بعد دوباره پیشنهادات همکاران را در اصلاح و تکمیل طرح خواهیم داشت و در نهایت در صحن مورد رای گیری واقع می شود، بنابراین، این یک پیش طرح است.

در این طرح به خواص اشاره داشتید؛ خواص شامل حال سیاسیون نیز می شود؟

کلمه خواص درست نیست و در طرح چیزی به نام خواص نداریم، ما می خواهیم گفتار، رفتار و کردار شخصیت های مشهور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و ورزشی تاثیر گذار را که گاهی با بیان عبارات نادرستی ممکن است خسارت های مادی و معنوی را بر کشور تحمیل کنند، به سمت اصلاح ببریم، هر چند که در قانون مجازات اسلامی نیز در خصوص مجازات مواردی که عرض کردم، قانون وجود دارد. ولی ما می خواهیم آن را تسریع کنیم. باید کسانی که با دروغ پردازی، بیان گزاره ها و مسائل اثبات نشده زمینه یک خسارت معنوی و مالی را در کشور فراهم می کنند، این خسارت را جبران کنند.

می توانیم نتیجه گیری کنیم که با توجه به موضع گیری برخی سلبریتی ها نسبت به حوادث اخیرشما بفکر ارائه این طرح افتادید؟

نه، این موضوع از قبل هم وجود داشته و دائم کشور ما، تاوان این برخوردها را می دهد. برای مثال موضع آقای کریمی را دیدید که مردم را به مسخره گرفت و گفت خانه من که پلمپ شده، فدای سر مردمم، بعد می فهمیم یک سال قبل خانه را فروخته است. چون این شخصیت ها مشهور هستند، جوانان زیادی تحت تاثیر آن ها قرار می گیرند، پس نباید رفتارهایی که زمینه اغتشاشات را فراهم می کند، انجام دهند و یا از عباراتی استفاده کنند که به این شلوغی ها دامن بزند.

طرح خواص دنبال محاکمه و مجازات کسانی است که علیرغم دستور رهبری، جبران نکردند

مد نظر بنده این است که چه برای حاکمیت و چه برای اشخاص مشهور این شیوه اظهار نظر و مواضع باید حتما جرم انگاری شود و افراد تاوان هر عبارت دروغ و نادرستی را که منجر به جرم می شود بپردازند. در نهایت بیشتر این موضوع مد نظر است، اما هنوز طرح مذکور نیازمند امضاء همکاران بوده و برای قانون شدن، باید روند خود را طی کند.

در ارتباط با روحانیون منتقد چگونه عمل خواهد شد، آیا دادگاه ویژه روحانیت باید به این موضوع ورود کند یا خیر؟

خواص، جمله من نیست، در ذهن من بیشتر شخصیت های مشهور هستند، حالا تعریف همان سلبریتی ها می تواند باشد. وقتی می گوییم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و علمی، به معنای آن است که شخصیت های تاثیرگزار را در بر می گیرد.

سوال من این است که اگر این اتفاق برای یک روحانی بیفتد، مگر نباید دادگاه ویژه روحانیت موضوع را بررسی کند؟

بله ایشان هم مشهور فرهنگی هستند و اگر دروغ بگویند باید بررسی شود.حالا اینها مواردی هستند که باید نقص آن برطرف و طرح کامل شود .

به نظر شما آیا اعضاء کمیسیون قضایی در خصوص این طرح همکاری لازم را با شما خواهند داشت؟

ما ارسال خواهیم کرد و خود من به کمیسیون قضایی خواهم رفت و از طرح دفاع خواهم کرد. ما باید این طرح را تکمیل کنیم، این طرح برای حاکمان هم صادق است. یعنی اگر یک شخصیت حکومتی هم یک جمله نادرست و دروغ گفت، باید پاسخگو باشد. با دوستانی که در مجلس بودند این طرح را مطرح کردیم.

آیا اتفاقات اخیر موجب شکل گیری چنین تصمیمی شد؟

شما حادثه های متعددی را که در دهه های اخیر در ایران اتفاق افتاده، ببینید. کشور ما کشوری است که افراد مشهور می آیند و تاثیر می گذارند. همین الان بیش از هزار میلیارد خسارت به کشور وارد شده است و هیچ کس هم پاسخگو نیست. مقام معظم رهبری هم فرمودند در ابتدا کسانی روی احساس، اشتباه کردند و حرف هایی زدند، چرا بعد جبران نمی

کنند. وقتی جبران نکردند، نتیجه آن، فریب جوانان کم سن و سالی بود که دشمن هم از آن ها سوءاستفاده کرد و درنهایت این خسارت به بار آمد. ما باید هزینه دروغگویی را در ایران بالا ببریم.کشور ما کشور اسلامی است و برای همه و حاکمان بدتر. باید آنقدر هزینه دروغ را بالا ببریم که دروغ پردازان، با به کارگیری عبارات نادرست، که منجر به خسارت می شود، در معرض انتخابات و در مناصب مختلف نظام قرار نگیرند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها