کد خبر: ۱۲۲۰۴
۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
مدیرعامل بنیاد باران، گفت: آقای خاتمی همه این موارد را چه به صورت علنی و چه در نامه به رهبری بازگو کرده است. چیزی نمانده که آقای خاتمی نگفته باشد. بنابراین امروز نیز ایشان شرایط را می بیند و مانند مردم و در کنار مردم و چون گذشته زجر می کشد.
به گزارش جدید پرس:

جواد امام گفت: آقای خاتمی سالها قبل موضوع آشتی ملی را مطرح کردند ولی دیدیم که با این پیشنهاد مشفقانه ایشان چه برخوردی شد.

جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران به برخی اظهارنظرها و انتقادات درباره سکوت شخصیتی نظیر سیدمحمد خاتمی در شرایط امروز کشور پاسخ داد.

وی گفت: آقای خاتمی نگرانی های خود را پیش تر درباره ادامه روند کنونی کشور اعلام کرده است و اینگونه نیست که ایشان نسبت به وقوع هر اتفاقی در کشور بی تفاوت بوده و یا سکوت کرده باشند. از آنجا که گوش شنوایی برای توصیه ها و راهکارهای دلسوزانه شان وجود ندارد و ممکن است بهره برداری های سویی هم از آن صورت گیرد، لذا بیراه نیست اگر بگوییم که آقای خاتمی تلخ ترین روزگار خود را سپری می کند.

جواد امام با بیان اینکه رئیس جمهور دولت اصلاحات به خوبی می بیند که کشور دچار چه بحران هایی است، گفت: اینکه برخی ها انتظار دارند آقای خاتمی در این مقطع، هر روز اظهار نظر کند، واقع بینانه نیست. آقای خاتمی در زمره اولین کسانی بودند که به مرگ دلخراش خانم مهسا امینی واکنش نشان دادند و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت ایجاد شده، هشدارهایی هم دادند. بنابراین دلسوزی آقای خاتمی برای این مرز و بوم اثبات شده است؛ اما باید واقعیات را نیز در نظر گرفت.

او افزود: سالهاست که محدودیت های رسانه ای و فعالیتهای ایشان موجب شده تا آقای خاتمی از داشتن رسانه و حضور و ارتباط با جامعه محروم باشند. تنها مرجع رسانه ای که برای ایشان باقی مانده، همین فضای مجازی است، که آنهم با فیلتر مواجه شده است.

جواد امام گفت: شرایط کنونی جامعه از قبل، قابل پیش بینی بود و اینکه عده ای امروز حرف از گفت وگو می زنند، خنده دار است. مگر می شود با جوانان و زنان عصبانی حاضر در کف خیابان ها گفت وگو کرد؟! یکی از شرایط گفت وگو «انتخابات» است به نحوی که تمام نمایندگان سلایق مختلف بتوانند در عرصه حضور داشته باشند. در چنین بزنگاه هایی، تنها نمایندگان واقعی مردم می توانند به عنوان واسط مردم و حکومت پا جلو بگذارند، ولی متاسفانه امروز، نه اصلاح طلبان و نه هیچکدام از نیروهای مستقل مورد وثوق مردم، جایگاهی در قدرت ندارند.

وی اظهار داشت: اگر حکومت بخواهد صدای جامعه را بشنود، نخست باید شرایط لازم برای این مسأله را پذیرا باشد. یکی از شروط اصلی، بازگشت به مردم و دیگری «آشتی ملی است». آقای خاتمی سالها قبل موضوع آشتی ملی را مطرح کردند ولی دیدیم که با این پیشنهاد مشفقانه چه برخوردی شد. از دیگر شرایط لازم شنیدن صدای جامعه، اجرای بدون تنازل قانون اساسی و برگزاری انتخاباتی آزاد و رقابتی با حضور نمایندگان تمام سلایق سیاسی است.

او اظهار کرد: باید دید آیا آقایان، گروه مرجعی برای گفت وگو باقی گذاشته اند؟ مگر می توان با گروه های مرجعی گفت وگو کرد که پیشتر هویت سیاسی و اجتماعی را از آنها سلب کرده اند؟ بنابراین در مقطع کنونی، تنها حکومت باید پاسخگو باشد و نه جریان اصلاحات. همان هایی که اصلاح طلبان و … را حذف کردند، باید پاسخگو باشند.

امام گفت: همانطور که قبلاً هم گفته ام مردم اگر از اصلاح طلبان عبور کردند، بلکه دیگر اعتباری برای انتخابات و بخش های مهمی از حاکمیت قائل نیستند. آنها وقتی می بینند به فردی رای می دهند، اما عده ای نمی گذارند او به توفیقات لازم دست پیدا کند، حضور و آرای مردم مصادره و تفسیر به عکس میشود دلسرد می شوند.

مدیرعامل بنیاد باران گفت: جریان معترض در کف خیابان ها، به جهت تضییع حقوق خود و تحقیر شدن های مکرر، با حکومت دچار چالش شده است. راهکار این است که به مردم بازگردیم و نگاه استصوابی موجود را که به تمامی ارکان و اجزا نظام تسری پیدا کرده و اجازه ورود به هیچکس جز کسانی که هم سلیقه خودشان هستند را نمی دهد، کنار بگذاریم. باید به مردم فرصت داد تا برای تعیین سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند. قطعا اگر این اتفاق بیفتد، می توان گفت که بستر لازم برای گفت وگو فراهم شده است.

وی گفت: آقای خاتمی همه این موارد را چه به صورت علنی و چه در نامه به رهبری بازگو کرده است. چیزی نمانده که آقای خاتمی نگفته باشد. بنابراین امروز نیز ایشان شرایط را می بیند و مانند مردم و در کنار مردم و چون گذشته زجر می کشد.

او در واکنش به پیشنهاد برخی اصولگرایان در فضای مجازی مبنی بر لزوم دعوت صداوسیما از سیدمحمد خاتمی برای گفت وگوی زنده با مردم گفت: لازمه این اقدام تغییر رویکرد و تجدید نظر جدی رسانه میلی به یک رسانه ملی و مستقل در شأن ایران و ایرانی است نباید فراموش کنیم که بحران کنونی توسط اصلاح طلبان ایجاد نشده است.

جواد امام در پایان گفت: هرچند اصلاح طلبان ضمن اعتراض به وضع موجود حاضرند که به هر شکلی، شرایط موجود را در جهت تامین خواست به حق مردم و حفظ تمامیت ارضی کشور با احترام به حقوق تمامی اقوام و مذاهب «البته اگر مورد پذیرش مردم واقع گردد» آرام کنند، مشروط بر اینکه صدای معترضین شنیده شود و به خواسته های آنها توجه ویژه نشان داده شود. در آن صورت، حتما اگر فرصتی فراهم شود، آقای خاتمی و سایر دلسوزان این کشور حاضرند در یک برنامه زنده تلویزیونی با مردم حرف بزنند. حکومت باید ببیند که اگر آقای خاتمی وارد چنین دیالوگی با مردم شد، آیا آماده همراهی و ایجاد شرایط مناسب برای رفع مشکلات جامعه است یا همچنان بر راه رفته اصرار می ورزد؟

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها