کد خبر: ۱۲۰۴۸
۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی برای اصلاح قانون اساسی و حمایت قانونی از حق داشتن حجاب در موسسات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها را داد.
به گزارش جدید پرس:

پیشتر کمال کیلجدار اوغلو رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه وضع قانون برای حمایت از حق پوشیدن روسری را پیشنهاد کرده بود؛ اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به وی گفت: «اگر جرات دارید، بیایید آن را به رفراندوم بگذاریم تا ملت خود در این باره تصمیم بگیرند.»

بحث بر سر داشتن حجاب اخیراً در ترکیه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سال ۲۰۲۳ بسیار داغ شده است.

ترکیه برای یک مدت طولانی حجاب را در نهادهای دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین در مکان‌هایی مانند پارلمان و ساختمان‌های ارتش ممنوع کرده بود اما دولت اردوغان در سال ۲۰۱۳ محدودیت های حجاب را لغو کرد.

برخلاف دهه ۱۹۹۰ که موضوع «حجاب» بحث های شدیدی را برانگیخت، در حال حاضر هیچ جنبش سیاسی پیشنهادی برای ممنوعیت آن در ترکیه ارائه نکرده است.

حتی کیلگداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق، در ابتدای ماه اکتبر گفت: «ما در گذشته در مورد حجاب اشتباهاتی مرتکب شده ایم. زمان آن فرا رسیده است که از این موضوع عبور کنیم و سیاستمداران از پرداختن به آن دست بردارند.»

به گفته ناظران، رهبر اپوزیسیون قصد دارد نظر رای دهندگان محافظه کار که به طور معمول به حزب عدالت و توسعه اردوغان رای می دادند، را به خود جلب کند.

در مواجهه با این تلاش برای جلب آرای محافظه‌کاران، رئیس‌جمهور ترکیه در اوایل ماه جاری در پاسخ از رقیب خود خواست تا این حق را در قانون اساسی لحاظ کند.

اردوغان روز شنبه اظهار داشت: «آیا امروز در مناصب دولتی و مدارس، تفاوتی بین زنان محجبه و بی حجاب وجود دارد؟ خیر، ما در این زمینه موفق شدیم.»

وی افزود: به زودی متمم قانون اساسی را به مجلس می فرستیم، اما اگر موضوع در مجلس حل نشد، اظهار نظر درباره آن را به مردم واگذار خواهیم کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها