کد خبر: ۱۱۷۹۵
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
سال‌های اخیر دلسوزی و دقت در زمینه انتصاب مدیران توانمند، متخصص، باتجربه، آگاه به جنبه های فنی و علمی حوزه کاری در صدا و سیما کاهش یافته و رفیق بازی و باند بازی در کنار حفظ تعهد و تشرع ظاهری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این امر در سازمان حساسی مانند صدا و سیما زمینه خرابکاری و نفوذ را فراهم می‌کند
به گزارش جدید پرس:

آرمان امروز در گزارشی نوشت: خرابکاری یا پروژه نفوذ در بخش خبری صدا و سیما در هفته‌های اخیر بعد از تکرار پخش فیلم‌های موسوم به «فیلم‌های آلوده» نگرانی‌هایی را به وجود آورده و باعث شده است تا کارشناسان و متولیان این حوزه واکنش نشان دهند و از دیدگاه‌های مختلف اطلاعات جدیدی را منتشر کنند. این موضوع پرسشی را به وجود می‌آورد که در صداو سیما چه خبر است و چگونه نهادهای امنیتی می‌خواهند با این نفوذی‌ها برخورد کنند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.

گزارشی را می‌خوانید که به قلم یکی از کارمندان صدا و سیما نوشته شده است و خبرگزاری دانشجویان ایران آن را منتشر کرده است.

احسان موحدیان: دوباره نفوذ در پخش زنده صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران به فاصله کمتر از شش ماه و اخلال در روند پخش برنامه‌های عادی این سازمان با هدف تخریب اقتدار و انضباط سیاسی و اجتماعی کشور این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که چرا این رویداد تکرار شده و راه جلوگیری از تکرار آن چیست.

نگارنده که خود حدود یک دهه در بخش‌های مختلف سازمان صدا و سیما کار کرده و پدرش نیز بازنشسته این سازمان است، پس از وقوع این رویداد با تعدادی از مدیران میان رده و کارکنان فعلی سازمان صدا و سیما گفتگو کرد و به نظر می رسد علت تکرار حادثه تلخ مذکور را بتوان در سه محور کلیدی خلاصه کرد:

سازمان پس از «صادق قطب‌زاده» متزلزل شد

واقعیت این است که در میان کارکنان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نارضایتی‌های شدیدی وجود دارد که بخش عمده آن ناشی از مشکلات معیشتی و مالی است. اگر چه این مشکلی است که بخش اعظم کارکنان دولت و بسیاری از اقشار جامعه با آن دست به گریبان هستند، اما نمود آن در سازمانی مانند صدا و سیما که خروجی و ثمره فعالیت‌های آن به صورت آنی و لحظه ای در برابر چشمان مردم قرار می‌گیرد و قابل قضاوت است، شدیدتر و سریع تر از سایر ارگان‌ها و نهادهای دولتی است.

پس از پیروزی انقلاب و در دوران مدیریت صادق قطب زاده که از صلاحیت و دانش کافی در این زمینه برخوردار نبود و در نهایت به علت تلاش برای کودتا بر علیه نظام جمهوری اسلامی اعدام شد، آسیب‌های زیادی به این سازمان از هر دو حیث مادی و معنوی وارد شد.

یکی از این آسیب‌ها کاهش پایه حقوق و دستمزد کارکنان صدا و سیما بود که در سال‌های بعد نیز هرگز جبران نشد. در شرایط فعلی نیز حقوق‌های بسیار نازل کارکنان صدا و سیما به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای زندگی آنان نیست و این امر به خصوص در میان کارکنان غیررسمی که در قالب‌های گوناگون قراردادهای همکاری با صدا و سیما یا واحدهای برنامه ساز امضا می کنند شدیدتر و نگران کننده تر است.

بدیهی است برخی افرادی که با مبالغ پرداختی نازل و اندک در صدا و سیما به سختی روزگار می گذرانند و با گذر زمان به علت فشارهای مختلف دچار فرسایش و بی انگیزگی شده‌اند، ممکن است با دریافت پیشنهاداتی وسوسه برانگیز از سوی سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی خارجی به همکاری با آنها ترغیب شوند. افرادی که به آرمان‌ها، اهداف و شعار سازمان متبوع خود علاقه ای نداشته باشند، نمی توانند برنامه‌ها و محصولاتی ارائه دهند که از کیفیت و توان تاثیرگذاری و اقناع کافی برخوردار باشد. این مشکل در شرایط حاد باعث رویدادهای تلخی مانند حادثه نفوذ اخیرخواهد شد.

کم توجهی به انتصاب مدیران متخصص

در سال‌های اخیر دلسوزی و دقت در زمینه انتصاب مدیران توانمند، متخصص، باتجربه، آگاه به جنبه های فنی و علمی حوزه کاری در صدا و سیما کاهش یافته و رفیق بازی و باند بازی در کنار حفظ تعهد و تشرع ظاهری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این امر در سازمان حساسی مانند صدا و سیما زمینه خرابکاری و نفوذ را فراهم می‌کند و بر میزان نارضایتی و خشم کارکنان سازمان که بسیاری از آنها تصور می‌کنند مدیران بالادستی آنها لیافت اشغال پست های محوله را ندارند، می‌افزاید. می‌توان حدس زد که در صورت درگیری و اختلاف نظر میان کارکنان ناراضی و این طیف از مدیران، ممکن است برخی از کارمندان برای جبران و انتقام گیری دست به اقداماتی بزنند که نتیجه آن به ضرر کشور و نظام است.

عدم ارتقای استانداردها و پروتکل های امنیتی و فنی

بخش اعظم ابزار و تجهیزات فنی که در سازمان صدا و سیما مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارداتی و ساخت کشورهای اروپایی و آمریکایی است که با جمهوری اسلامی ایران عناد و دشمنی دارند. لذا می‌توان حدس زد همانطور که برای آلوده کردن و بهره گیری از حفره‌های امنیتی ابزار و تجهیزات در مجموعه های حساسی چون سازمان انرژی اتمی تلاش می‌شود، روال مشابهی در سازمان صدا و سیما در دستور کار کشورهای متخاصم قرار بگیرد.

در این صورت صدا و سیما قادر نخواهد بود وظایف محوله را به درستی انجام دهد و در سرمایه گذاری سنگین کشورهای متخاصم و رقیب جمهوری اسلامی برای تاثیرگذاری بر ذهن و روح نسل جوان کشور خسارات غیرقابل جبران به همراه می‌آورد

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها