کد خبر: ۲۴۴۱۹
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
به گفته کارشناسان، بازار مسکن در شرایطی به سمت رونق هدایت می شود که تکمیل طرح نهضت ملی مسکن با خارج شدن اراضی از انحصار و پرداخت تسهیلات به سازندگان همچنین تکمیل آورده متقاضیان سرعت بگیرد.
به گزارش جدید پرس:

این روزها با توجه به  نزدیک شدن به فصل جابجایی در بازار مسکن باید برنامه ریزی لازم برای کنترل این بازار  صورت  گیرد این در حالی است که دولت باید تاکنون از ۴ میلیون واحد مسکونی که وعده داده بود حدود ۲ میلیون واحد را می ساخت اما طبق آخرین آمارهای ارائه شده تاکنون ۷۰۰ هزار واحد مسکونی به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن رسیده است اما  عرضه همین  واحدها  هم به طور قطع می تواند در ساماندهی بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

ساخت ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور

 ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: توجه به نیاز کشور و قانون مصوب مجلس، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت. وزارت راه و شهرسازی در این‌باره در مرحله نخست اراضی را احصاء کرده، بانک زمین را تشکیل داده و ثبت‌نام متقاضیان را در چندمرحله همراه با پالایش انجام داد ه است که همه این مراحل فرآیندی زمانبر بود که با تلاش شبانه‌روزی تلاش شد تا در کمترین زمان ممکن این مهم انجام شود.

نوروزی ادامه داد: حدود ۶ میلیون نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند که همه این افراد به شکل برخط در سامانه پالایش شده و متقاضیان واجد شرایط شناسایی شدند. در مرحله شناسایی زمین، وزارت راه و شهرسازی موفق شد تا تغییر کاربری‌های مجاز را شناسایی و الحاق به محدوده را انجام دهد که بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین تغییر کاربری پیدا کرد و تمامی این شناسایی‌ها با ملاک عمل قرار دادن نبودن اراضی در حریم گسل‌ها، در حریم رودخانه‌ها، در حریم فرونشست و توجه به سایر مخاطرات انجام شده است.

وی با اعلام اینکه در برخی شهرها تامین زمین به طور کامل انجام شده و در برخی از کلانشهرها تامین زمین همچنان ادامه دارد، گفت: در حوزه عملیات اجرایی فرآیند طراحی در پروژه‌ها آغاز شد. در پروژه‌های نهضت ملی مسکن حدود ۷۰۰ هزار واحد تعریف و عملیاتی شده بدین معنا که متقاضی شناسایی، اراضی تامین و عملیات اجرایی آغاز شده است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن ادامه داد: از این ۷۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن که در دست اجرا قرار دارد، حدود ۵۵۰ هزار واحد به شکل انبوه‌سازی توسط پیمانکاران واجد شرایط در حال انجام است و حدود ۱۴۰ هزار واحد نیز به شکل خودمالکی توسط مردم با تخصیص اراضی به آنها در حال انجام است.

به گفته وی، پروژه‌های خودمالکی در استان های خراسان رضوی، آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی روال مناسبی دارد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در خصوص پروژه‌ها نهضت ملی مسکن که با همکاری سایر نهادها و وزارتخانه ها در دست اجراست، گفت: پروژه نهضت ملی مسکن نیروهای مسلح حدود ۱۱۵ هزار واحد مسکونی است که اراضی توسط نیروهای مسلح تامین شده و ساخت واحدها در حال انجام است.

دولت باید برنامه ساخت مسکن خود را تقویت کند

 در همین رابطه محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد : مسکن یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی کشور به شمار می رود که باید اقدامات لازم در حوزه ساخت و تامین مسکن صورت گیرد تا شاهد بهبود وضعیت بازار در کشور باشیم.

او ادامه داد: در حال حاضر بازار مسکن نیازمند همکاری بانک ها است تا از طریق پرداخت تسهیلات بتوانیم این بازار را به سمت تولید و ساخت هدایت کنیم. عملکرد دولت تاکنون در حوزه تولید مسکن خوب بوده است اما باید اقدامات بیشتری را در دستور کار خود قرار دهد تا با نزدیک شدن به فصل جابجایی ها و داغ شدن بازار اجاره بتوانیم این بازار را به سمت تولید و کنترل هدایت کنیم.

پیش از این خلیل محبت خواه مدیرکل سابق راه وشهرسازی استان تهران در این خصوص گفته بود: پروژه های نهضت ملی مسکن در استان تهران در مسیر  پیشرفت هستند اما سرعت اجرای این پروژه ها زمانی افزایش می یابد که متقاضیان بتوانند آورده های خود را کامل پرداخت کنند بنابراین در این شرایط باید تمامی متقاضیان و ثبت نام کنندگان آورده های خود را که در چند مرحله است پرداخت کنند.

گفتنی است دولت برای اجرایی شدن هرچه سریعتر پروژه های نهضت ملی مسکن باید به سمت توسعه افقی و از سوی دیگر خارج کردن انحصار اراضی برود که در این زمینه باید تمامی دستگاه ها پای کار بیایند که البته در استان تهران به گفته مدیرکل سابق راه وشهرسازی استان تهران تنها وزارت جهاد کشاورزی همکاری کرده بود .

از سوی دیگر دولت اگر تسهیلات را به سازندگان بخش مسکن اختصاص دهد، شاهد بهبود و تسریع در روند ساخت پروژه ها خواهیم بود بنابراین دولت اگر بتواند این برنامه ها را به مرحله اجرایی شدن برساند و انحصار زمین را از دست دستگاه ها خارج کند بازار مسکن به سمت رونق هدایت خواهد شد.

به گفته کارشناسان تنها راهکار برای آنکه بازار مسکن در این شرایط بتواند تا پایان سال به سمت رونق و خروج از رکود هدایت شود همین توسعه افقی شهرها و خارج کردن انحصار زمین است. در حال حاضر سازمان ملی زمین و مسکن هم در این حوزه اعلام آمادگی کرده است تا هم برای خانواده های دارای سه فرزند و هم برای کارکنان بخش صنعت زمین تخصیص دهد که این امر هم می تواند در بازار مسکن تاثیرگذار باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها