کد خبر: ۲۳۷۷۴
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی مستاجران نگران از قیمت گذاری ها برای اجاره بها هستند.
به گزارش جدید پرس:

مردم عامل گرانی اجاره بها را مشاورین املاک می‌دانند نکته این است که در سایت‌های مجازی برخی از صاحبخانه ها قیمت خانه را بالاتر از مشاورین املاک گذاشته اند.

کوچ معکوس

بیت ستاری، کارشناس مسکن در خصوص اینکه آیا مشاورین املاک قیمت گذار هستند یا خبر به مهر پاسخ داد: مردم سالیان سال است که گرانی مسکن را به گردن دیگران می ندازند در صورتی که کمبود مسکن دلیل اصلی گرانی‌ها است نه مشاورین املاک.

وی در ادامه بیان کرد: مشاورین املاک فقط می‌توانند یک دهم درصد روی قیمت مسکن تأثیر بگذارند نه اینکه قیمت گذاری کنند شاید در قیمت یک ساختمان خاص تأثیر داشته باشند اما اینکه کلاً قیمت گذاری توسط مشاورین املاک باشد اشتباه است.

این کارشناس مسکن در خصوص افزایش اجاره بها گفت: هر سال در همین زمان اجاره بها افزایش پیدا می‌کرد با توجه به اینکه همه کالاها تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است اجاره خانه نیز بر همین مبنا افزایش پدا خواهد کرد و این کوچ معکوس مستأجران را به همراه خواهد داشت مستأجر از خانه ۱۰۰ متری به ۵۰ متری و از منطقه‌ای به منطقه‌ای پایین‌تر خواهد رفت.

مدیریت عرضه و تقاضا

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن در خصوص تأثیر مشاورین املاک بر قیمت گذاری به مهر گفت: همیشه بحث این بوده است که مشاورین املاک قیمت گذاری می‌کنند اما مشاورین املاک سیگنال گرانی ارسال می‌کنند اما تعیین کننده نیستند شاید در گذشته با دریافت کمیسیون باعث گرانی بودند اما امروزه با قانون گذاری دیگر این اتفاق رخ نمی‌دهد و قیمت مسکن به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اول از همه باید عرضه به قدری باشد که تقاضا را پوشش دهد و قیمت‌ها به یک تعادل برسد یک راهکار برای مستأجران نیست افزایش عرضه رخ داده است.

این کارشناس مسکن راهکار کنترل قیمتگذاری بیان کرد: طرفه عرضه باید مدیریت شود که منجر به افزایش سرمایه گذاری و زمین که موانع اصلی تأمین مسکن هستند را برطرف کنیم بحث سیاست‌های شهرسازی را مورد بازنگری قرار دهیم طرح‌های جامع باید مورد بازنگری قرار گیرد و در جاهایی که مشکل زمین است باید شهر توسعه پیدا کند که زمین‌های ذخیره شهری برای ساخت واحدهای مسکونی جدید شکل گیرد دولت نگاه مناسبی برای برون رفت از رکود ساخت و ساز ندارد و این منجربه کاهش عرضه شده است در بحث نهضت ملی هم از همان اول مورد انتقاد بوده است و این انتقادات هم عیان شده است و امکان جذب تقاضا داشته باشیم رد فرمت فعلی نهضت ملی مسکن وجود ندارد دولت باید به توجه به محدودیت‌ها با اولویت زمین‌های شهری برای بهبود عرضه مسکن شکل دهد.

وی در ادامه بیان کرد: مدیریت تقاضا در بازار طیف تقاضاها سرمایه‌های مفید و مصرفی و مخربی که در بازار وجود دارد دولت باید برخورد مناسب داشته باشد با نگاه علمی می‌توان تقاضای کاذب را حذف کند و شرایط را به نفع سرمایه گذاران واقعی تغییر دهد.

فرهاد بیضایی گفت: با توجه به رشد مهاجرت از کشورهای همسایه تقاضای دریافت مسکن توسط اتباع خارج بیشتر شده است و این هم دلیلی برای کمبود مسکن است و باید اول برای این مهاجرین کمپ بزنیم تا مستقیم اتباع وارد بازار مسکن نشوند تا کمبودهای موجود بیشتر از قبل نشود و باید اینگونه تقاضاها کمتر شود.

وی در پایان گفت: بحث سایت‌های مجازی اجاره بها که معاملات مسکن را مدیریت می‌کند و فعالیت گردش مالی را مدیریت می‌کند و یک شرایط نسبتاً ایمن و سیف با کاهش واسطه گری عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها