کد خبر: ۱۴۷۳۹
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷
گول سکه ‌های تقلبی را نخورید؛ خرید سکه طلا همیشه موضوعی بوده بسیاری از افراد در آن وسواس دارند، آنچه که به دلنگرانی از خرید سکه‌های تقلبی مربوط می شود.
به گزارش جدید پرس:

پول و سرمایه بر اساس قوانین پولی و بانکی ایران که در سال ۱۳۵۱، به تصویب رسیده است، ضرب سکه تنها از سوی دولت امکان پذیر است وبراین اساس افراد عادی حق ضرب مسکوکات و خرید و فروش آن را ندارند. براین اساس در صورت ضرب سکه طلا یا سکه تقلبی سکه تولید کرده یا سکه تقلبی وارد و معامله کند، مشمول مجازات کیفری خواهد شد. در این خصوص البته باید عنوان کرد که به تازگی تولید سکه از طلای آب شده با همکاری بخش خصوصی و نظارت بانک مرکزی نیز میسر شده است، مقوله ای که به طور حتم الزامات و مقررات خود را دارد.

با این وجود همه آنچه که بیان شد، ولی این روزها با توجه به رونق بازارهای مجازی و گاها سوء استفاده برخی افراد از این فضاها هستند افرادی که ناخواسته سکه های تقلبی را خریداری می کنند. مقوله ای که حتی ممکن است در شرایط خرید حضوری نیز در زمینه سکه های باز و غیر بانکی اتفاق بیفتند.

براین اساس می طلبد همه ما از روش یا روش های تشخیص سکه های اصل و تقلبی آگاهی لازم را داشته داشته باشیم، آنچه که محمد کشتی آرای کارشناس ارشد طلا و جواهر در باره آن توضیحات مبسوطی داده است.

هرچند که به گفته وی نحوه تشخیص سکه تقلبی از اصل برای افراد عادی مشکل است، ولی باید دانست که سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود دارای عیار هزار در ۹۰۰ است، در حالی سکه‌های تقلبی این عیار را ندارند، حتی در بعضی از مواقع سکه را با فلزاتی مانند مس و برنج درست می‌کنند و با لایه‌ای مانند طلا روی آن را می‌پوشانند که در واحدهای غیرمجاز به فروش می‌رسد. تشخصی سکه اصل از تقلبی توسط کارشناس متخصص صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر بسته بندی سکه‌ها به ابتکار واحدها بوده و الزامی نیست که سکه حتما به صورت بسته بندی خرید و فروش شود، بنابراین اگر سکه باز باشد به صورت باز خرید و فروش می‌شود که در زمان باز بودن تشخیص تقلبی از اصل آن راحت‌تر است، حتی مردم می‌توانند با ذره بین سکه را نگاه کنند، چون نقاط ریز سکهِ اصل بر اساس اصول هندسی است ولی سکه‌های تقلبی خطوط نامنظم دارند.

به این موارد کشتی آرای مقوله دیگری را نیز اضافه می کند، اینکه باید از صرافی‌های مجاز اقدام به خرید سکه کرد، ضمن اینکه تشخیص سکه اصل از تقلبی، بدون بسته بندی آسان‌تر است، با این وجود اگرافراد خواهان خرید سکه بسته بندی هستند باید سکه را از جایی بخرند که اسم و آدرس واحد روی سکه ثبت شده باشد.

براین اساس اگر خریدار سکه هستیم مهمترین توصیه برای شما این است که آن را از واحدهای دارای جواز کسب خریداری کنید.، همچنین یادتان باشد که فاکتور رسمی واحد از فروشنده گرفته و آن را نزد خود نگه داری کنید، زیرا که در فاکتور تاریخ، آدرس، قیمت طلا و میزان وزن درج شده و می تواند مستندی مهم برای شما جهت حصول اطمینان از اصل بودن خریدتان باشد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها