کد خبر: ۱۴۶۷۴
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
روز یکشنبه (13 آذر) روز رکوردزنی بازار ارز توافقی بود و دلار و یورو کانال‌شکنی کردند؛ اما کار بازار به اینجا ختم نشد و در حالی که اونس جهانی روزِ آخر هفته خود را می‌گذراند، قیمت‌ها در بازار طلا رکوردزنی کردند.
به گزارش جدید پرس:

 هر چقدر بازار آزاد ارز تحت تأثیر افزایش فشار انتظامی است و حرکات آن کنترل می‌شود، بازار رسمی آزادانه می‌تازد و بالا می‌رود. روز قبل یورو در بازار توافقی جهش پیدا کرد و حباب یوروی توافقی به ۱۱۲۷ تومان رسید.

بررسی‌های اکوایران نشان می‌دهد فاصله قیمتی دلار توافقی از بازار آزاد، کمتر از فاصله یوروی آزاد و توافقی است و به نظر می‌رسد به همین خاطر یورو در روز قبل جهش پیدا کرد تا فاصله یوروی توافقی و آزاد که می‌تواند تشدید‌کننده تقاضای سفته‌بازی باشد، کاهش پیدا کند.

روز قبل روز رکوردزنی بازار توافقی بود، زیرا دلار توافقی نیز افزایش پیدا کرد و وارد کانال ۳۴ هزار تومانی شد. همین مسأله باعث شد فاصله دلار توافقی و آزاد به کمترین میزانِ ماه گذشته برسد.

کانال‌شکنی در ارز، رکوردشکنی در طلا

کانال‌شکنی در ارز، رکوردشکنی در طلا

 

نسبت نرخ تسهیلات به سپرده در برخی استان‌ها در وضعیت خطرناکی قرار گرفته ‌است. این نسبت بعد از کسر سپرده قانونی در کشور در محدوده ۸۱.۷ در ماه مهر قرار داشته که نسبت متعادلی است ولی بررسی دقیق‌تر به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که این نسبت در برخی استان‌ها بالاتر از حد نرمال و حتی بالاتر از میزان سپرده‌هاست. افزایش این نسبت موجب افزایش استقراض و اضافه‌برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود که تشدیدکننده نقدینگی و پایه پولی است. در صورتی که روند تسهیلات‌دهی در برخی استان‌های کشور اصلاح نشود، سوخت موتور نقدینگی تامین شده و فشار تورمی در کشور را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد بهره منفی واقعی تسهیلات و فشار دولت بر افزایش تسهیلات‌دهی در بانک‌ها موجب بروز این اتفاق شده است. شرایط تورمی یکی از دلایل استقبال از وام‌ها است، زیرا در حال حاضر متقاضی وام را دریافت می‌کند و در آینده سود آن را پرداخت خواهد کرد که تورم بالا موجب به‌صرفه‌شدن دریافت تسهیلات شده است. تسهیلات اگرچه در شرایط تورمی گره‌ای از مشکلات کنونی مردم باز می‌کند ولی خودش به عنوان عامل تورمی در کار آینده بازارهایی مانند بازار ارز گره می‌اندازد و و تورم را تشدید می‌کند.

سیگنال کم‌ریسک‌ها در بازار طلا

در شرایطی که اونس جهانی طلا در روز قبل در تعطیلات آخر هفته بود، قیمت‌ها در بازار طلا رکوردزنی کردند که بیشتر به‌خاطر افزایش حباب‌ها در بازار بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد طلای آب‌شده لیدر افزایش قیمت‌ها شده و حباب مثبت و رشد قیمت طلای آب‌شده نشان‌دهنده پایداری انتظارات افزایشی است. با بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه، اونس طلا روند صعودی گرفته است و در صورتی که این روند صعودی ادامه‌دار باشد، از فشار حباب طلا کم و نیروی ادامه رشد قیمت‌ها در این بازار را فراهم می‌کند.

روز قبل، سکه رفاه رشد سه درصدی را ثبت کرد و یک رکورد قیمتی برای سکه امامی در بورس ثبت شد که در صورت ادامه رکوردشکنی طلای آب‌شده، بازار سکه همچنان صعودی باقی خواهد ماند. تا وقتی که قیمت طلای آب‌شده در حال رکوردزنی باشد و حباب آن به روند رشد قیمت‌ها کمک کند، قیمت طلا و سکه صعودی خواهد ماند، زیرا معامله‌گران طلای آب‌شده معامله‌گران محتاط و باهوش بازار طلا هستند که ریسک زیادی را تحمل نمی‌کنند.

دوراهی شاخص خودرو

پس از چند روز نوسان منفی گروه خودرو، روز قبل، خودرویی‌ها سبزپوش شدند. دیروز بانک صادرات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۳.۳۶ درصد از سهام ایران‌خودرو را به صورت نقد و یک‌جا در تاریخ بیستم آذر برای فروش عرضه می‌کند. همین خبر تقاضا در گروه خودرو را افزایش داد و موجب تشکیل صف خرید برای سهام شرکت ایران‌خودرو شد. حال باید دید این لیدر سنتی بازار در روزهای آتی می‌تواند سایر گروه‌ها بویژه گروه پالایشگاهی را سبزپوش کند و بازار سرمایه را با خود بالا بکشد تا سیگنال صعودی بازار تأیید شود یا آنکه در روزهای آتی این گروه آرام خواهد گرفت و دوباره وارد روند استراحت خواهد شد؟

روز گذشته شاخص گروه خودرو پس از برخورد با خط روند صعودی خود افزایش پیدا کرده و کندل خوبی را ثبت کرده است، ولی زون مقاومتی که در مسیر پیش رو دارد ممکن است کار را برای یک صعود دلچسب سخت کند و باید دید این شاخص در برخورد با این محدوده مقاومتی چه رفتاری بروز خواهد داد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها