کد خبر: ۱۴۱۴۹
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
​سکه رکورد قیمتی را زد؛ به طوری که هر قطعه سکه امامی کانال ۱۷ میلیون تومان را رد کرد.
به گزارش جدید پرس:

هر قطعه سکه امامی دیروز در بازار ۲۳۲ هزار تومان گران شد و روی قیمت ۱۷ میلیون و ۷۵ هزار تومان ایستاد.

ورود سکه به کانال ۱۷ میلیون تومان در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای آذرماه با افزایش ۷۲۰ هزار تومانی روبه‌رو شده است. هر قطعه سکه امامی در ابتدای معاملات آذرماه ۱۶ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان قیمت داشت.

روند بازار از ابتدای پاییز نیز حاکی از آن است که سکه توانسته سه کانال را رد کند تا امروز رکورد قیمتی را بزند. در ابتدای پاییز هر قطعه سکه امامی ۱۴ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان بود که این عدد نشان می‌دهد ۲ میلیون و ۸۱۹ هزار تومان گران شده است.

گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که دیروز قیمت نیم‌سکه ۲۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۲۲۰ هزار تومان گران شد. نیم‌سکه دیروز در بازار ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قیمت خورد.

سکه رکوردشکنی کرد/ پشت پرده افزایش قیمت سکه اعلام شد

حباب سکه بزرگ‌تر شد

در این میان، اما نکته مهم بازار، بزرگ‌تر شدن حباب سکه است. دیروز حباب سکه امامی ۳۰۲ هزار تومان بزرگ‌تر شد و به ۲ میلیون و ۲۱۱ هزار تومان افزایش یافت. حباب سکه بهار آزادی نیز دیروز یک میلیون و ۳۸۲ هزار تومان اعلام شد.

حباب نیم‌سکه نیز یک میلیون و ۷۹۳ هزار تومان و ربع‌سکه ۲ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان گزارش شد.

چرا سکه گران شد؟

تحلیلگران بازار، رکورد قیمتی سکه را ناشی از افزایش قدرت سطح ریسک‌های سیاسی در اقتصاد ایران می‌دانند که باعث شده پول‌های هوشمند فقط به دنبال دارایی‌های رزرو سرازیر شوند.

همچنین عده‌ای از معامله‌گران دلیل صعودی شدن نرخ سکه در بازار آزاد را ناشی از صعود قیمت سکه در بورس می‌دانستند. قیمت سکه رفاه دیروز رکورد زد و وارد کانال ۱۷ میلیون تومان شد. سکه بورسی نیز دیروز در محدوده ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

اما دلیل اصلی گرانی سکه در بازار، گران شدن قیمت دلار است. هر دلار آمریکا دیروز در بازار ۲۰۸ تومان گران شد و روی عدد ۳۵ هزار و ۳۰۷ تومان ایستاد.

همچنین روند بازار ارز حاکی از آن است که از ابتدای پاییز تاکنون قیمت دلار ۳ هزار و ۵۹۵ تومان گران شده است. هر دلار آمریکا در ابتدای پاییز ۳۱ هزار و ۷۱۲ تومان بود.

بازار سکه به چه سمتی می‌رود؟

اما در شرایطی بازار سکه روند صعودی را طی می‌کند که به گفته فعالان بازار، تقاضایی در بازار وجود ندارد.

به اعتقاد آن‌ها، التهاب‌ها و افزایش قیمت‌ها تاکنون هیچ اثری در تقاضا نداشته و بازار همچنان روند متعادل همیشگی خود را طی می‌کند.

در این شرایط، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان کرده است: اگر بازار با افزایش تقاضا مواجه بود، قیمت بیش از این‌ها افزایش می‌یافت.

به گفته او، در حال حاضر بازار باثبات و خوبی داریم، بنابراین مردم نگران کاهش یا افزایش خاصی نباشند. نوسانات بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در بازار طبیعی است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش بینی کرده است: نبود تقاضا در بازار موجب خواهد شد در روزهای آینده بازار باثبات تری را داشته باشیم و جو روانی خاصی حاکم بر بازار نیست.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها