کد خبر: ۷۷۳۰
۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که کولرهای آبی با بازدهی پایین و مصرف بالای انرژی از رده خارج می‌شوند.
به گزارش جدید پرس:

مصطفی آجرلو در توییتی گفته که بنا به اعلام دفتر نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد، استاندارد ملی مشخصات فنی و معیارهای انرژی کولر آبی اصلاح شده و کولرهای آبی با بازدهی پایین و مصرف بالای انرژی از جمله با سه گروه مصرف انرژی F، E و G از رده خارج می‌شوند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملی استاندارد، استاندارد ملی «کولر آبی خانگی- مشخصات فنی و روش آزمون تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی- اصلاحیه شماره ۱» اخیرا بر روی پورتال فهرست استانداردهای ملی ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir  قرار گرفته است.

بر اساس این اصلاحیه سه گروه مصرف انرژی F ، E و G از استاندارد ملی ایران شماره ۲-۴۹۱۰ حذف و سه گروه مصرف انرژی A +++ ،   A++ و A+  به صدر رتبه‌های مصرف انرژی افزوده شد. بنابراین تولیدکنندگان کولرهای آبی برای صرفه جویی انرژی، تجهیزاتی را به کار برند که موجب صرفه جویی انرژی و افزایش بازدهی در چارچوب ضوابط این استاندارد باشند.

بر این اساس تولیدکنندگان کولر آبی، از زمان اعلام اجرای اجباری اصلاحیه یاد شده که اعلام خواهد شد، دیگر مجاز به تولید کولرهای آبی با سه گروه مصرف انرژی F،   E و G نیستند و واحدهای تولیدی کولر آبی موظف به در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای انطباق تولیدات خود با گروه‌های مجاز مصرف انرژی ( A+++ تا D ) هستند. از تاریخ اعلام اجرای اجباری این اصلاحیه، تمام نمونه برداری‌ها بر اساس آخرین ویرایش استاندارد (اصلاحیه ۱) آزمون خواهند شد.

همچنین طبق اعلام این سازمان، بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات و اظهارات سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) از زمان اجرای این نسخه از استاندارد، سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۴، مجموعاً حدود ۱۳۰۰ مگاوات صرفه جویی مصرف برق در کشور رخ خواهد داد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها