کد خبر: ۱۵۱۶۷
۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
­در حالی در هفته‌های اخیر موضوع گرانی سیمان، بازار ساخت و ساز مسکن را به چالش کشانده که وزیر صنعت اعتقاد دارد که با پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد گرانی سیمان شایعه است.
به گزارش جدید پرس:

سیدرضا فاطمی‌امین در تازه‌ترین اظهارنظر درباره وضعیت بازار سیمان گفت: در روزهای گذشته فضایی ایجاد شد مبنی بر اینکه با فرارسیدن زمستان، گاز واحدهای تولیدکننده سیمان قطع و قیمت‌ها افزایشی می‌شود، در حالیکه این موضوع کاملا شایعه است، زیرا خودم آن را پیگیری کردم.

وی اضافه کرد: حتی قیمت سیمان در بورس کالا که بها به صورت پایه تعیین می‌شود، کاهش نیز داشته و یک پاکت سیمان ۵۰ کیلویی که پیش از این ۳۵ هزار تومان بوده، اکنون به کمتر از این عدد رسیده است.

وزیر صمت با بیان اینکه در هفته گذشته عرضه سیمان از تقاضا بیشتر بوده و ناترازی وجود ندارد، ادامه داد: در خُرده فروشی نیز قیمت تا ۵۰ هزار تومان معقول است؛ پس از اینکه خبر افزایش بهای سیمان را شنیدم به چند نفر از همکارانم گفتم و آن‌ها موضوع را در چند شهر پیگیری کردند که مشخص شد قیمت حدود ۵۰ هزار تومان است.

فاطمی امین گفت: افراد سیمان را با قیمت ۳۵ هزار تومان به صورت عمده از بورس خریداری می‌کنند؛ البته باید به این عدد ارزش افزوده نیز اضافه شود.

امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نیز اعلام کرد: قیمت سیمان در هفته‌های گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش هم روبه‌رو شده است.

روایت سازندگان از قیمت مصالح ساختمانی

اما در روزهای اخیر موضوع گرانی سیمان در برخی از گزارش‌ها در حالی مطرح شده که سازندگان مسکن عامل اصلی این چالش را افزایش قیمت پایه سیمان عنوان می‌کنند. در همین رابطه، هفته گذشته رییس کانون انبوه‌سازان مسکن از افزایش قیمت سیمان خبر داد.

سید محمد مرتضوی عنوان کرد: وضعیت فعلی ساخت‌وساز را نامناسب است و تولید مسکن هر ماهه در حال کاهش است. در هفته‌های اخیر هم با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد و غیره مواجه شده‌ایم که بی‌میلی سازندگان برای اجرای پروژه ها را در پی دارد.

به گفته او، سیمان از پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده و قیمت یونولیت هم از حدود ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

پشت پرده گرانی سیمان

با این وجود، حمید فرمانی، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: کف قیمت سیمان از ۳۶۰ هزار تومان برای هر تن به ۴۸۶ هزار تومان تغییر کرده، اما این افزایش، تغییری در قیمت این محصول در بازار ایجاد نمی‌کند، چون قیمت سیمان در بازار تابع عرضه و تقاضاست.

وی افزود: بر اساس تفاهم بین انجمن سیمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌های پایه با توجه به افزایش اقلام تشکیل‌دهنده بهای تمام‌شده هر تن سیمان به‌روزآوری و ۳۵ درصد به آن افزوده شده است. به عبارت دیگر، آنچه تغییر کرده قیمت مصوب کارشناسی است که از حدود دو سال گذشته تاکنون ثابت بود. فرمانی در توضیح قیمت مصوب کارشناسی اظهار کرد: این قیمت در واقع پایین‌ترین قیمت سیمان است که برای هر تن تعیین شده و هیچ فروشنده‌ای حق ندارد محصول خود را پایین‌تر از این رقم بفروشد. اگر فروشنده‌ای ارزان‌فروشی کند، متهم به دامپینگ و ایجاد اختلال در بازار است و انجمن سیمان با چنین شخصی برخورد قانونی می‌کند.

او اضافه کرد: این اقدام به دلیل مقابله با زیرفروشی در شماری از شرکت‌های سیمانی انجام شده است، کسانی که سیمان را ارزان‌تر از حتی بهای تمام‌شده تولید می‌فروشند.

بنا به این گزارش، قیمت انواع مصالح ساختمانی در بازار به شرح زیر است:

محصول بسته بندی قیمت (ریال)
سیمان سرباره نائین ۴۰ کیلویی ۷۵۰,۰۰۰
سیمان سفید پرتلند ساوه ۴۰ کیلویی ۸۵۰,۰۰۰
سیمان سفید بنوید ۴۰ کیلویی ۹۴۰,۰۰۰
سیمان سفید پرتلند ساوه ۲۵ کیلویی ۴۸۰,۰۰۰
سیمان شمال تیپ ۲ پاکت ۵۰ کیلویی ۷۵۰,۰۰۰
سیمان تیپ ۲ تهران کیسه ۵۰ کیلویی ۶۴۰,۰۰۰
پودر بتونه کارآسان کیسه ۲۰ کیلویی ۷۷۰,۰۰۰
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها