کد خبر: ۱۳۷۹۷
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی از ابتدای امسال تاکنون به‌طور میانگین ۲۴درصد رشد کرده است. در این میان قیمت خودروهای پر مصرف‌تر بین ۱۵ تا ۲۵درصد رشد کرده که بخش عمده این رشد ناشی از افزایش قیمت در ۲ماه نخست فصل پاییز بوده است.
به گزارش جدید پرس:

با وجود یک دوره ثبات نسبی در فصل بهار و تابستان، آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهای تولید داخل از ابتدای امسال تاکنون با یک شیب ملایم در حال رشد است. این میزان رشد کمتر از نرخ تورم و میزان رشد قیمت ارز بوده است؛ با این حال شتاب رشد قیمت‌ها از ابتدای پاییز افزایش یافته و این موضوع گمانه زنی‌ها را در مورد روند قیمت‌ها در ماه‌های آینده افزایش داده است. به‌ویژه آنکه آمارها نشان می‌دهد عرضه خودرو از خطوط تولید خودروسازان نیز در ماه گذشته با کاهش مواجه شده است. چنانچه این روند در ماه‌های باقیمانده سال نیز ادامه یابد می‌تواند از ناحیه کاهش عرضه بر قیمت‌ها در بازار آزاد فشار وارد کند.

رشد ۸ماهه

آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهایی که در شرکت‌های خودروسازی‌ داخلی، یعنی ایران خودرو و سایپا تولید می‌شود در بازار آزاد به‌طور میانگین ۲۴.۲درصد افزایش یافته است. در این میان قیمت برخی خودروها بیش از ۴۰درصد افزایش یافته و قیمت خودروهای پرمصرف داخلی که بیشترین تقاضا را دارند بین ۱۵ تا ۲۵درصد رشد کرده است. طبق این اطلاعات قیمت سمندای اف ۷دوگانه سوز از ابتدای امسال تاکنون با بیشترین رشد مواجه شده و در این مدت قیمت این خودرو ۴۳.۶درصد افزایش یافته است. ۳خودروی دیگری که در این مدت با بیشترین رشد قیمت مواجه شده‌اند سیتروئن سی۳، پژو۵۰۸ و سمند ‌ای‌اف۷ معمولی هستند که بیش از ۴۰درصد رشد قیمت داشته‌اند.

نکته مهم‌تر اما رشد قیمت خودروهای پر تقاضا مانند پژو پارس، پژو۲۰۶، پژو۲۰۷، رانا، دنا، تیبا، تارا، ساینا، رنو تندر، کوییک و پژو۴۰۵ است که طبق اطلاعات موجود قیمت این خودروها در ۸ماه سال‌جاری بین ۱۵ تا ۲۵درصد رشد کرده که البته بخش زیادی از رشد قیمت این محصولات ناشی از رشد قیمت‌ها از ابتدای شهریور تاکنون بوده است که با کاهش عرضه این خودروها در بازار نیز مصادف بوده است.

رشد شهریور

بخش زیادی از رشدقیمت‌ها در بازار خودرو، از ابتدای پاییز اتفاق افتاده است. طبق اطلاعات موجود ۷درصد از مجموع کل رشد قیمت خودروهای داخلی در طول ۸ماه گذشته فقط مربوط به ۲ماه پاییز بوده و سرعت رشد قیمت خودروهای پر تقاضا بیشتر از سایر محصولات بوده است.

آمارها نشان می‌دهد قیمت خودروهایی مانند دنا پلاس اتوماتیک توربو، دنا پلاس ساده، پژو۲۰۷ پانوراما و رانا ال ایکس از ابتدای شهریور تاکنون بین ۱۲.۵ تا ۱۵درصد افزایش یافته است. در این مدت همچنین قیمت خودروهایی مانند کوئیک‌آر، پژو۲۰۶ تیپ۲ و دنا پلاس دنده‌ای توربو نیز با رشد قیمت زیادی مواجه شدند؛ به‌طوری که قیمت کوئیک‌آر ۲۵میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ‌دو ۳۴میلیون تومان و دنا پلاس دنده‌ای توربو ۵۳میلیون تومان افزایش یافته است.

عوامل رشد

آنطور که کارشناسان می‌گویند بخشی از رشد قیمت خودرو در طول ماه‌های گذشته ناشی از رشد تورم و افزایش قیمت ارز بوده است. آمارها نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر نرخ تورم است از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۳درصد و نرخ دلار در بازار آزاد ۳۲درصد افزایش یافته است اما میانگین رشد قیمت خودرو داخلی کمتر از این میزان بوده است. در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها از میزان تولید و فروش شرکت‌های خودروساز نیز نشان می‌دهد تیراژ عرضه خودرو در بازار ۱۳درصد یعنی معادل ۱۳هزارو۱۴۹دستگاه کمتر شده است. بر همین اساس باتوجه به کاهش عرضه خودرو احتمال می‌رود از این ناحیه نیز ظرف روزهای آینده فشار زیادی به بازار وارد شود.

کاهش عرضه خودرو می‌تواند کفه عرضه و تقاضا را نامتعادل کند مگر آنکه روند کاهش عرضه خودروهای داخلی با واردات خودروهای خارجی جبران شود. همه اینها در حالی است که برخی خبرها حاکی از آن است که شرکت‌های خودروساز در تلاشند حجم صادرات محصولات خود را افزایش دهند. خبرهای دریافتی نشان می‌دهد تاکنون هزاردستگاه خودرو به ونزوئلا صادر شده و قرار است این میزان تا پایان سال به ۸۸هزار دستگاه برسد.

هفته قبل محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از ارسال نخستین محموله هزار دستگاهی سایپا شامل خودروهای کوییک و ساینا به ونزوئلا خبر داد و گفت: درحال برنامه‌ریزی برای تولید و ارسال محموله ۲هزار دستگاه بعدی محصولات هستیم.همچنین چهارشنبه هفته قبل قرارداد صادرات ۲هزاردستگاه از محصولات تارا و دنا امضا شد و مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: صادرات ۲هزار دستگاه تارا و دنا به ونزوئلا نقطه آغاز همکاری‌ها است.به‌گفته او مرحله نخست همکاری‌ها صادرات خودرو به‌صورت کامل است و ایران خودرو آمادگی دارد تا برای تامین نیازهای حمل‌ونقل کشور ونزوئلا گام بردارد.

قیمت خودرو

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها