کد خبر: ۱۲۶۲۲
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اینکه ما مخالف استیضاح وزیر صمت هستیم بدان معنا نیست که چک سفید امضاء دادیم. انگیزه ما برای نظارت بیشتر شده و حرف‌های مطرح شده را بیشتر از قبل رصد می‌کنیم.
به گزارش جدید پرس:

مصطفی طاهری در جلسه علنی امروز سه شنبه به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ابتدا لازم است که توضیح دهم من به عنوان یکی از اعضای کمیسیون و نه رئیس کمیسیون صنایع و معادن صحبت می‌کنم هر چند که 18 نفر از اعضا اعلام کردند که مخالف استیضاح هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقتدار مجلس بر اساس انتخاب درست و نگاه همه جانبه است، اضافه کرد: ما در کمیسیون صنایع دو مرحله برای موضوع استیضاح جلسه گذاشتیم که نکات مختلفی در آن بیان شد. بحثی جز پیگیری تکالیف نبود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه می‌توان عملکرد وزارت صمت را بر اساس آمار و ارقام ارزیابی کرد، گفت: باید برای بررسی عملکرد به اعداد و ارقام رجوع کنیم و اینکه آیا شرایط نسبت به قبل بهتر شده یا خیر، یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در وزارت صمت جلوگیری از رانت و فساد در فولاد بود که با قیمت بالا در بازار عرضه می‌شد، اما با ورود وزیر به این حوزه به نتیجه رسیده‌اند که باید کالاهای پایه‌ای مثل فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا عرضه شده تا ابزار نظارت بر آن وجود داشته باشد. این روشی برای کنترل کالاهای پایه‌ای بود.

طاهری سامانه محور بودن را اقدام دیگر وزارت صمت برشمرد و گفت: بیش از 5800 فروشگاه در حال رصد شدن هستند که پیش از این این تعداد خیلی کم بود. در حوزه معدن هم شفافیت‌هایی ایجاد شده که همه ناشی از وجود این سامانه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت صمت تنها وزارتی برای خودرو نیست،اظهارکرد: اگر آنقدر که روی خودرو تمرکز کردیم روی صنعت متمرکز می‌شدیم اتفاقات دیگری رخ می‌داد. 88 درصد تجارت بر روی صنعت کشتیرانی است که اگر تقویت می‌شد خیلی از تحریم‌ها بی اثر بود. نباید تمرکز بر روی خودرو عاملی باشد که سایر حوزه‌ها کمرنگ شود.

طاهری با بیان اینکه کمیسیون صنایع با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مخالفت کرده است، تاکید کرد: بعد از انجام کارهای کارشناسی در کمیسیون صنایع و بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که تفکیک به نفع کشور نیست و این نظر کارشناسی اعضای کمیسیون است.

طاهری با بیان اینکه باید بازار توزیع با یکدیگر تجمیع شود، گفت: گرانی یک بحث و گرانفروشی بحث دیگر است. باید بتوان سیاست تجمیع بازار و تولید را دنبال کرد تا با گرانی مقابله کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: این تصور ایجاد نشود که ما مخالف استیضاح هستیم، چک سفید امضا می‌دهیم. اینطور نیست قطعا این جلسه انگیزه ای برای ما جهت نظارت بیشتر و همچنین رصد حرف‌های بیان شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه حوزه معدن رها شده بود، افزود: اکنون نظارتی بر این حوزه وجود دارد و زیرساخت‌های خوبی اختصاص داده شده است.

وی در پایان گفت که آقای میرتاج الدینی یادداشتی به من داده مبنی بر اینکه اکثر اعضای مجمع نمایندگان شمال غرب کشور با استیضاح مخالفند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها