کد خبر: ۱۲۲۷۴
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار گفت: کاهش تولید قطعا روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. البته اصل قیمت در این زمان مهم نیست؛ نگرانی این است که در حال از دست دادن سهم بازار در جهان هستیم و ارتباطمان با دنیا در حال کم شدن است که این موضوع قابل جبران نیست.
به گزارش جدید پرس:

ناآرامی‌ها اخیر در کشور سبب مشکلاتی برای فروشندگان بازار شد، ولی مهم‌ترین تاثیر آن قطعی اینترنت بود که ارتباط با واردکنندگان خشکبار و آجیل کشور را از بین برد و از این لحاظ می‌توان گفت اعضای این صنف دچار زیان و از دست رفتن بازارهای صادراتی شدند.

در این خصوص با علیرضا ارزانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار توضیحاتی داد.

صادرات آجیل فلج شده است

ارزانی پیرامون قطعی اینترنت و تاثیر آن بر صادرات آجیل و خشکبار گفت: قطعی اینترنت وضعیت را بسیار با مشکل رو به رو کرده است؛ اینگونه بیان کنیم که این اتفاق صادرات آجیل را فلج کرد. ارتباط‌گیری با کشورهای دیگر به سختی انجام می‌شود و در آخر تاثیر بسیار مخربی بر این بازار گذاشته است. قبلا بین تجار استفاده از ایمیل رایج بود اما امروزه بیشتر تولیدکنندگان و صادرکنندگان از واتس اپ استفاده می‌کنند که درحال‌حاضر قطع است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: درصد ضرر قطعی اینترنت روی صادرات را باید اقتصاددان‌ها و آمارنویسان محاسبه کنند اما تاثیر آن به قدری چشم‌گیر است که می‌گویم تجارت آجیل و خشکبار فلج شده است. ما هرروز باید به صورت آنلاین نرخ ارز را داشته باشیم، نرخ محصول را از بازار محاسبه کنیم، عکس آن را ارسال کنیم؛ که متاسفانه راه ارتباطیمان قطع شده است و به سختی میتوانیم کارها را انجام دهیم.

سهم ایران از بازار جهان کاهش یافت

ارزانی در خصوص کاهش ۴۰ درصدی تولیدخشکبار و تاثیر آن بر قیمت‌های بازار بیان کرد: کاهش تولید قطعا روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. البته اصل قیمت در این زمان مهم نیست؛ نگرانی این است که در حال از دست دادن سهم بازار در جهان هستیم و ارتباطمان با دنیا در حال کم شدن است که این موضوع قابل جبران نیست. ما برای گرفتن این سهم در بازار بسیار زحمت کشیدیم و هزینه‌های بسیاری را برای آن پرداخت کردیم. طبیعتاً صادرات پسته و سایر محصولات آجیل و خشکبار نیز به همین میزان با کاهش روبه‌رو بوده است، هر چند که کاهش تولید هزینه‌های سربار تولیدکنندگان را نیز به شدت افزایش داده است. اما باید در نظر داشت که خسارت اصلی ما کاهش سهم بازار جهانی است نه تفاوت قیمت‌ها؛ مشکل نرخ را دولت از بین می‌برد و بر عهده آن است اما اگر این مشکل را نتوانیم جبران کنیم قیمت‌ها افزایش بیشتر هم خواهند داشت.

ارزانی پیرامون تاثیر نوسان ارز بر بازار گفت: زمانی که نوسان ارز وجود دارد ما نمی‌توانیم در بازار جهانی نرخ را مشخص کنیم. تا بخواهیم نرخ ارز را در بیاوریم و محاسبه کنیم مشتری خرید خود را از جای دیگر انجام می‌دهد. عملا ما بازارمان را از دست داده‌ایم. راهکار درست شدن این موضوع از طریق دولت باید ارائه شود. بهتر است دولت هرچه سریعتر برای این اتفاق دست بجنباند و کاری انجام شود تا صادرات ما بیشتر از این غرق نشود. دولت از نوسان ارز در حال کاسبی است و نظارتی بر مشکلات ندارد به همین علت از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ما نمی‌توانیم انتظارات خارج از توقعی داشته باشیم چون دستش کوتاه است و کاری از پیش نمیتواند ببرد. نابسامانی‌های بازار یکی دیگر از مشکلاتی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در پایان گفت: بازار جهانی پسته در وضعیت فعلی در اختیار امریکا و ایران است، ولی با خشکسالی به وجود آمده توان رقابت کمتری با این کشور داریم و این امر به بازار آسیب رسانده است و با اتفاقات اخیر در حال بدتر شدن هم است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها