کد خبر: ۱۲۱۱۸
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود تورم نقطه‌ای مربوط به مهر ۱۴۰۱ را ۴۸٫۶ واحد درصد اعلام کرد. در این بین تورم مواد غذایی یا همان گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها روی شاخص ۷۱٫۴ واحد درصد ایستاد. همچنین در بین کل کالاهای مورد محاسبه قیمت روغن با افزایش ۲۵۹٫۶ درصدی نسبت به مهر سال قبل صدرنشین گرانی‌ها شناخته می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

بررسی گزارش جدید مرکز آمار از تورم ایران نشان می‌دهد در دو شاخص سالانه و نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نقش پررنگ‌تری نسبت به گروه غیرخوراکی‌ دارند. اما در روند ماهانه که نرخ تورم با رشد ۰٫۸ واحد درصدی به سه درصد رسید، کالاهای غیرخوراکی و خوراکی به ترتیب روی شاخص ۳٫۵ و دو واحد درصد ایستادند.

بر اساس داده‌های موجود، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها عدد ۷۰٫۷ واحد درصد و شاخص سالانه آن رقم ۵۹٫۶ واحد درصد را نشان می‌دهند. بدین ترتیب شهروندان برای خرید مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات نسبت به مهر سال ۱۴۰۰ به‌طور میانگین باید ۷۰٫۷ واحد درصد پول بیشتری بپردازند.

روغن؛ پرچم‌دار گرانی

به گواه داده‌های مرکز آمار در بین تمام کالاهای مورد محاسبه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل به «روغن و چربی‌ها» مربوط می‌شود. چنان‌که در اردیبهشت قیمت روغن نسبت به همین ماه در سال ۱۴۰۰ رشد ۲۵۹٫۶ واحد درصد رشد را تجربه کرد.

در روند سالانه نیز رکورد افزایش قیمت در اختیار همین کالاست. چنانکه تورم روغن‌ها و چربی‌ها در مجموع ۱۲ ماه گذشته به ۱۴۱٫۳ درصد می‌رسد. «شیر، پنیر و تخم مرغ» و «نان و غلات» در رتبه‌های بعدی افزایش قیمت سالانه و تورم نقطه‌ای قرار دارند.

نکته جالب توجه این است که در محاسبه تورم ماهانه در بین تمامی کالاها تنها روغن و چربی‌ها هستند که روند منفی دارند. این کالا با ثبت تورم منفی ۱٫۶ واحد درصدی کاهش نسبی قیمت را در مهر ماه تجربه کرد. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بیشترین میزان تورم به «میوه» مربوط می‌شود که شش واحد درصد رشد داشت.

رکوردداران تورم در بین ۱۲ گروه اصلی

گروه «آموزش» با تورم ۱۵ واحد درصدی رشد عجیبی را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این خدمت چنین صعودی را تجربه کرد. احتمالاً از ماه جاری قیمت خدمات آموزشی به ثبات برسد.

در بین ۱۲ گروه اصلی مورد مطالعه بیشترین تورم نقطه‌ای و سالانه به گروه «رستوران و هتل‌» مربوط می‌شود که به ترتیب در شاخص‌های ۸۱ و ۷۱٫۱ درصد ایستاد.

پس از آن، گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» قرار دارد که تورم نقطه‌ای آن عدد ۷۱٫۴ واحد درصد و تورم سالانه‌اش شاخص ۶۰٫۱ درصد را نشان می‌دهد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها