کد خبر: ۱۲۸۸۴
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
افزایش قیمت سکه در بازار در حالی تداوم دارد که بانک مرکزی از سیاست‌های جدید خود برای مهار نرخ سکه رونمایی کرده است.
به گزارش جدید پرس:

بانک مرکزی بنا دارد نسبت به انتشار اوراق سکه اقدام کرده و در عبارت عامیانه سکه کاغذی را به‌جای سکه واقعی به فروش برساند. این اقدام با هدف مهار قیمت سکه طراحی شده است. با این حال امروز بازار واکنش چندانی به این سیاست نداشت.

بانک مرکزی در بسته جدید خود از سه سیاست همزمان رونمایی کرده است.

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های جدید «عرضه گواهی سکه بهار آزادی»، «ورود بخش خصوصی برای کمک به عرضه سکه» و «حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱» معرفی کرد.

همچنین به گفته رئیس کل، در حال حاضر عرضه ارز فراتر از تقاضاست و مشکلی در تأمین اسکناس و حواله وجود ندارد.

فعالان بازار معتقدند یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت سکه در بازار، افزایش نرخ ارز است؛ ازاین‌رو، سیاست‌های ارزی بانک مرکزی به‌طور مشخص بر بهای سکه اثر گذاشته است.

اقتصاد ایران در شرایط کنونی با موج تازه‌ای از رشد قیمت‌ها در این دو بازار سرمایه‌گذاری مواجه شده است. هفته‌ای که گذشت، بهای سکه و ارز روندی صعودی را طی کردند و هر دو با تغییر کانال، سد مقاومتی پیش‌ِروی خود را شکستند.

قیمت دلار حالا در کانال ۳۵هزار تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در محدوده ۱۶میلیون و ۲۵۰هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه در قیاس با آخرین روز هفته گذشته افزایشی برابر با ۲۰۰ هزار تومان را نشان می‌دهد.

انحصار سکه می‌شکند؟

رئیس کل بانک مرکزی در قالب بسته جدید بانک مرکزی از سیاستی تازه رونمایی کرده است. وی تأکید دارد که بخش خصوصی قرار است وارد ضرب سکه شود. بخشی از بالابودن قیمت سکه در ایران به ماجرای کمبود عرضه نسبت به تقاضا برمی‌گردد؛ برای مثال قیمت یک قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دومیلیون و صدهزار تومان گران‌تر از نرخ واقعی آن است. واگذاری مجوز ضرب سکه به بخش خصوصی می‌تواند حباب سکه را در بازار بشکند.

علی صالح‌آبادی، رئیس‌ کل بانک مرکزی در این خصوص گفته است که با توجه به حباب موجود و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی مقرر شد طلای آب‌شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود. بنابراین با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه در حال حاضر کارگروه ویژه‌ای دراین‌باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی می‌تواند این کار انجام شود.

برخی معامله‌گران معتقدند در شرایط فعلی مهار تقاضا و ایجاد ثبات در بازار سکه دشوار است و این مسیر روبه‌رشد تا زمانی که قیمت ارز مهار نشود، تداوم خواهد داشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها