کد خبر: ۱۲۸۴۳
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
بانک مرکزی جدیدا تصمیم به فروش اوراق سکه گرفته و قرار است بخش خصوصی هم وارد بازار ضرب سکه شود. تصمیمی که برخی می‌گویند منجر به کاهش قیمت سکه می‌شود و ممکن است باعث ضرر خریداران شود. در این شرایط فعالان این بازار باید به نکات مهمی توجه کنند که در این گزارش آمده است.
به گزارش جدید پرس:

با افزایش قیمت سکه در بازار و رسیدن آن به 16 میلیون تومان، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی از شیوه جدیدی برای کنترل بازار استفاده کرده است. آنگونه که علی صالح‌آبادی خبر داده قرار است  «انتشار اوراق سکه بهار آزادی» از هفته آینده آغاز شود. مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر می‌شود، این اوراق معاف از مالیات است و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه است.

نکته مهم دیگری که رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده ورود بخش خصوصی به بازار ضرب سکه است.

حالا دو سوال مهم و کلیدی درباره این اوراق و تصمیم جدید بانک مرکزی وجود دارد. اول اینکه آیا خرید اوراق سکه کار جذابی است یا نه و دوم اینکه آیا این تصمیم بانک مرکزی، قیمت سکه را کاهش می‌دهد؟

بخش خصوصی سکه ضرب می‌کند

تا به امروز مهم‌ترین توصیه به خریداران سکه این بود که از مراکز خرید معتبر و دارای مجوز رسمی سکه بخرند. از آنجایی که ضرب سکه در اختیار تام بانک مرکزی است، برخی از طلا فروشی‌ها سکه‌هایی را ضرب می‌کنند و آن را به اسم سکه بانکی می‌فروشند. به این نوع سکه‌ها در بازار، سکه تقلبی یا غیربانکی می‌گویند.

جنس این سکه‌ها از طلاست و طلا فروشی‌ها نیز آن را به قیمت طلا می‌خرند، نه سکه. یعنی خریدار این سکه‌ها را به اسم سکه بانکی می‌خرد که گران‌تر است. اما موقع فروش، خریدار با روش‌هایی تشخیص می‌دهد که سکه بانکی نیست و آن را به قیمت طلا می‌خرد. به عنوان مثال خریدار یک سکه تمام را به قیمت 16 میلیون تومان می‌خرد، اما موقع فروش به قیمت 13 میلیون و 500 هزار تومان از او می‌خرند.

این رویه‌ای که در بالا توضیح داده شد تا به امروز در بازار سکه و طلا ایران جریان دارد. اما رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات جدید خود، موضوعی را مطرح کرده که می‌تواند بازار را تا حدی تغییر دهد. براساس تصمیم جدید بانک مرکزی قرار است حق ضرب سکه که در اختیار بانک مرکزی است، به بخش خصوصی هم داده شود.

طبق گفته‌های علی صالح آبادی، قرار است بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه با نظارت بانک مرکزی وارد ‌شود. رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص گفت: باتوجه به حباب موجود و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود. لذا با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه در حال حاضر کارگروه ویژه ای در این باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی می تواند این کار انجام شود.

تاثیر ورود بخش خصوصی برای ضرب سکه

اگر قرار باشد بخش خصوصی هم در کنار بانک مرکزی سکه ضرب کند، یعنی حجم سکه‌های ضرب شده افزایش می‌یابد که به معنی عرضه بالای این فلز ارزشمند است. نظر کارشناسان بازار طلا و سکه نیز این است که به احتمال زیاد حباب سکه شکسته می‌شود و قیمت انواع سکه در بازار به قیمت واقعی آن نزدیک می‌شود.

در حال حاضر قیمت انواع سکه از ارزش واقعی آن بیشتر است. با شکسته شدن حباب سکه قیمت آن به ارزش طلای آن نزدیک می‌شود. بانک مرکزی سکه را با طلای 21.6 عیار ضرب می‌کند که در صورت ورود بخش خصوصی، قیمت‌ سکه با قیمت طلای 21.6 عیار محاسبه می‌شود. در صورت ورود جدی بخش خصوصی، احتمالا همه یا بخش زیادی از این حباب از بین می‌رود.

خطرات احتمالی و توصیه برای خریداران سکه

اما این تصمیم بانک مرکزی نگرانی‌هایی را به همراه دارد. اول این که ممکن است موجب ایجاد رانت برای برخی‌ها شود. یعنی چون بانک مرکزی قرار است حق ضرب خود را به گروه دیگری هم بدهد، احتمال ایجاد رانت وجود دارد.

از سوی دیگر فرصت برای ضرب سکه‌های تقلبی هم بیشتر می‌شود. چرا که ممکن است برخی از واحدهای فروش طلا و سکه به مشتریان خود بگویند که بانک مرکزی سکه ضرب شده توسط آنها را تایید می‌کند و از این طریق سکه‌های نامعتبر را بفروشند.

کلاهبرداری از طریق ضرب سکه می‌تواند به چند روش رخ دهد:

·  ضرب سکه با عیار پایین

·  ضرب سکه با ناخالصی

·  ضرب سکه در وزن کمتر

به نظر می‌رسد مهم‌ترین توصیه برای خریداران سکه این باشد که تا اجرایی نشدن این تصمیم وارد بازار سکه نشوند. چرا که ممکن است قیمت‌ها کاهش یابد. در صورت نیاز به خرید سکه، به هیچ وجه سکه‌های غیربانکی خریداری نکنند. پس از اجرایی شدن، حتما از واحدهای دارای مجوز رسمی و مورد اعتماد سکه خرید و فروش شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها