کد خبر: ۹۷۵۸
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برای بازگشت هوایی زوار اربعین، ۱۰۰ هزار صندلی پروازی در نظر گرفته شد، گفت: احتمال بازگشایی مرزهای زمینی وجود دارد.
به گزارش جدید پرس:

«رستم قاسمی» در برنامه زنده تلویزیونی اظهار کرد: با توجه به عدم ثبت نام همه مردم در سامانه سماح، آمار دقیقی از میزان اعزام وجود ندارد چون زائران بدون ویزا وارد عراق شدند و  تعداد آنها را دقیق نمی‌دانیم.

وی افزود: برای بازگشت زائران در سازمان راهداری در حال برنامه‌ریزی هستیم؛ پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم که تعدادی از زائران با قطار و تعدادی هم با اتوبوس‌هایی که به همین منظور تدارک دیده شده، وارد کشور شوند و مردم به مقصد برگردند. 

قاسمی با بیان اینکه پیش بینی میکنیم در هنگام بازگشت  مشکلاتی وجود داشته باشد، گفت: تلاش می‌کنیم این کمبودها را به حداقل برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا فروش بلیت‌های اربعین به سامانه سماح،  متصل نشد؟ اظهار داشت: چون در سال‌های گذشته بخشی از مردم حتی بدون ویزا هم به عراق می‌رفتند، امسال نیز برخی دیگر مانند گذشته بدون ثبت نام در سامانه سماح و حتی برخی بدون گذرنامه وارد عراق شدند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در پیک برگشت زائران اربعین، مردم خسته هستند، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مردم با اتوبوس های سایر دستگاه‌ها به شهرهای خود مراجعه کنند. برای بازگشت ۱۰۰ هزار نفر نیز هواپیما در نظر گرفته‌ایم هرچند ظرفیت هوایی کشور محدودیت‌هایی دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: البته با همکاری نیروهای مسلح این ظرفیت را به ۱۲۰ هزار نفر هم می‌رسانیم و این حداکثر توان ما در سفرهای هوایی اربعین است، ‌بقیه زوار از طریق حمل و نقل جاده‌ای به کشور برمی‌گردند.

وی درباره استرداد بلیت اتوبوس‌های اربعین در پی بسته شدن مرزها با عراق تأکید کرد: مدیریت همایش اربعین در اختیار وزارت کشور است و ما در وزارت راه تنها بخش حمل و نقل آن را اداره می‌کنیم؛ امروز به ما گفته شد تا زائرانی که در مرزها هستند، برگردانده شوند که تعدادی اتوبوس برای بازگشت مسافرانی که به مرزها رفته بودند، اعزام کردیم. 

قاسمی گفت: احتمال بازگشایی مرزها هست اما ما تعیین کننده نیستیم بلکه وزارت کشور باید اعلام کند. وزیر کشور دقایقی قبل به من اعلام کرد که فعلاً دست نگه دارید تا وضعیت تردد از مرزها مشخص شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها