کد خبر: ۹۶۱۴
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
رییس کل گمرک ایران:
رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه گمرک خسروی همزمان در بحث مسافری و تجاری فعال است و این موضوع حجم فعالیت‌ها را افزایش داده است، گفت: گمرک برای انجام همزمان کالاهای ترانزیتی و صادراتی و در محور دیگر نیز خدمات‌رسانی به زوار در حال تلاش و هماهنگی است.
به گزارش جدید پرس:

«علیرضا مقدسی» روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از فعالیت گمرک رسمی خسروی و روند خدمات رسانی به زائران  افزود: طی بازدیدی که از گمرک خسروی داشتیم انجام فعالیت های تجاری روزانه حدود ۴۰۰ کامیون کالاهای صادراتی بود که در سه روز اخیر نیز ۳۳۰ کامیون میوه و تره بار، لبنیات، مصالح ساختمانی و پتروشیمی و دیگر مواد غذایی و همچنین رویه ترانزیت کامیون های زیادی که اکثرا کالاهایی فساد پذیر و یخچالی بودند امور گمرکی آن ها انجام شد.

وی اظهار داشت: برخی مرزها و گمرکات مشغول تردد زوار هستند و از لحاظ تجاری با محدودیت روبرو هستند برای اینکه خدمات لازم به زوار در یک محیطی آرام داده شود ولی در بحث های تجاری گمرک خسروی همزمان انجام می شود و فعال است.

رییس کل گمرک ایران اضافه کرد: با وجود ۶ دستگاه ایکس ری پالتی و چمدانی کارخدمات رسانی به زائران را در گمرک خسروی تسریع می دهند که این زحمات زائران را با وجود گرما کاهش می دهد.

مقدسی ادامه داد: گمرک خسروی در پنج ماه سپری شده از سال جاری ۸۵۰ هزار تن کالا به ارزش وزنی ۳۵۰ میلیون دلار به عراق صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶۵ درصد و از نظر ارزشی ۵۹ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ما ۱۲ گمرک مرز رسمی با عراق داریم که خسروی بعد از مهران از لحاظ وزنی و ارزشی میزان صادرات به عراق در رتبه دوم قرار دارد.

رییس کل گمرک ایران گفت: مرزبانان اقتصادی و همکاران ما در گمرک در مرزهای ۶ گانه خسروی، شلمچه، مهران، چذابه، تمرچین و باشماق به صورت شبانه روزی برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در تلاش هستند.

مقدسی اضافه کرد: همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون حامل مواکب نیز به صورت خروج موقت برای خدمات رسانی به زائران در طول مسیر در عراق خارج شده اند که ما در گمرک سومار اعلام آمادگی کردیم که مواکب و کامیون داران از مرز سومار خارج شوند.

او گفت:  کارکنان گمرک هم در خصوص خروج مواکب و مواد مصرفی و عبور موقت کامیون ها و سایر مواردی که در حوزه وظایف گمرک ایران است ۲۴ ساعته در ۶ مرز خروجی زوار در تلاشند که از همین جا به آن ها خداقوت می گوییم.

وی افزود: در مرز رسمی خسروی یک هماهنگی بسیار خوبی بین دستگاه ها جود دارد که البته کاستی هایی نیز هست و این طبیعی است و ثواب اربعین را بیشتر می کند و برای تمام زائرانی که به اینجا مراجعه کردند طلب زیارت داریم.

مقدسی تصریح کرد: طبیعتا ظرفیت طرفین مهم است که در ایران تا جایی که تلاش و توان مسوولان بوده ظرفیت های خوبی فراهم شده که با توجه به ظرفیت های طرف عراقی مشکلاتی حادث شده که بعضا بخاطر ازدحام جمعیت ممکن است مرز برای مدت کوتاهی بسته شود که طبق مذاکرات ستاد اربعین با طرف عراقی مشکل رفع شده است.

مرز خسروی مورد استقبال زائران قرار گرفته است 

او گفت: اکنون خسروی مورد استقبال زائران قرار گرفته و به صورت روان در حال حرکت به سمت کربلای معلی هستند و تمام تلاش کشور ما این است مرزها باز باشد و تا آخرین نفری که شور حسینی در دل آن ها رخنه کرده روند خروج ادامه پیدا کند و اکنون خروج خیلی خوبی دارند و امید است ورود خوبی هم داشته باشند و زائران از مرزهای متفاوت و با زمانبندی مناسب وارد کشور بشوند که مسوولان بتوانند خدمات خوبی به زائران ارائه بدهند.

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلی

 مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده ایران به سوی بغداد پایتخت عراق است که این جاده در ادامه به سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها