کد خبر: ۹۵۱۱
۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مسافران به جای آنکه در ایران دینار بخرند، دلار بخرند و آن را در عراق به دینار تبدیل کنند. چراکه طبق گزارش‌ها هزار دینار را در عراق می‌توان با نرخی کمتر از ۲۰ هزار تومان تبدیل کرد.
به گزارش جدید پرس:

امسال دولت به هر کدام از زائران اربعین که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده باشند، ۱۰۰ دلار یا معادل آن ۱۵۰ هزار دینار به قیمتی ارزان‌تر از بازار آزاد اختصاص می‌دهد. اما در ایران دینار بخریم بهتر است یا اینکه دلار بخریم و سپس در عراق به دینار تبدیل کنیم؟ ثانیا بهتر است ارز اربعین را از بانک بخریم یا صرافی؟ سایر کمک‌هزینه‌هایی که دولت به زائران اختصاص داده چیستند؟

قیمت دلار اربعین و سود خرید آن چقدر است؟

نرخ فروش دلار به زائران اربعین امروز (چهارشنبه ۱۶ شهریور) ۲۹ هزار و ۱۲۰ تومان بود که برای خرید آن به ۲ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان بودجه لازم است. البته این میانگین نرخ فروش است و ممکن است در صرافی‌ها و بانک‌های مختلف، تفاوت جزیی داشته باشد.

قیمت دلار قابل فروش به زائران اربعین حدود هزار تومان ارزان‌تر از دلار در بازار آزاد است. به این ترتیب، زائران با خرید ارز به این روش تقریبا ۱۰۰ هزار تومان صرفه‌جویی خواهند کرد.

مسافران برای خرید ارز اربعین باید با همراه داشتن گذرنامه و کارت ملی به صرافی‌های مجاز یا بانک‌ها مراجعه کنند. لازم به ذکر است سیم‌کارت و کارت بانکی خریدار نیز باید به نام خود او باشد.

قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۱۶ شهریور

دینار عراق معمولا در تهران در دسته‌های صد تایی یا هزارتایی فروخته می‌شود. قیمت صد دینار عراقی در صرافی‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴ روز چهارشنبه) ۲۰۶۰ تومان بود. به عبارت دیگر هزار دلار به قیمت ۲۰۶۰۰ تومان قابل خرید بود. قیمت هزار دینار عراق در بازار آزاد تهران تا ۲۲۰۰۰ تومان هم می‌رسد.

دینار بخریم یا دلار؟

در عراق ریال ایرانی مورد پذیرش نیست و زائران در نهایت بیشتر مخارج خود را باید با دینار انجام دهند. اما توصیه می‌شود مسافران به جای آنکه در ایران دینار بخرند، دلار بخرند و آن را در عراق به دینار تبدیل کنند. چراکه طبق گزارش‌ها هزار دینار را در عراق می‌توان با نرخی کمتر از ۲۰ هزار تومان تبدیل کرد.

ارز اربعین را از کجا بخریم؟

برای کمتر در صف ماندن توصیه می‌شود زائران به جای صرافی‌ها به بانک‌ها مراجعه کنند. مسافرین عتبات عالیات باید دقت داشته باشند اگرچه ارز اربعین در روزهای نخست تنها در ۵ بانک (ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت) فروخته می‌شد، اما اکنون در تمامی بانک‌ها قابل خریداری است. صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی هم امروز به مردم توصیه کرد برای تهیه ارز اربعین به جای صرافی‌ها به بانک‌ها مراجعه کنند.

تا کی می‌توان ارز اربعین خرید؟

شعب منتخب بانک‌های عامل مکلفند تا شنبه ۲۶ شهریور سال ۱۴۰۱ هر روز تا ساعت ۱۸ خدمات فروش ارز اربعین را ارائه کنند.

بانک‌های عامل همچنین مکلفند تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ شهریور نسبت به معرفی شعب کشیک فروش ارز در روزهای تعطیل تا تاریخ ۲۶ شهریور اطلاع‌رسانی نمایند.

نیازی به حضور همه اعضای خانواده نیست

بانک مرکزی سه‌شنبه در بخشنامه‌ای به بانک‌ها پنج دستور برای تسهیل در پرداخت ارز اربعین به متقاضیان را ابلاغ کرد که طبق اولین مورد آن، سرپرستان خانوار می‌توانند به منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) که در سامانه سماح ثبت نام نموده‌اند، با در دست داشتن کلیه مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب بانک‌های عامل فروش ارز اربعین مراجعه نمایند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعبه فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار می‌تواند با کارت بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام نماید.

همچنین فروش ارز به زائرین بالای ۵ سال و زیر ۱۸ سال که در سامانه سماح ثبت‌نام نموده‌اند به سرپرست ایشان امکان‌پذیر است.

همراه داشتن اصل مدارک هویتی ضروری است

فروش ارز اربعین صرفاً با ارائه کارت ملی متقاضی ثبت نام شده در سامانه سماح امکان پذیر بوده و دریافت کپی مدارک هویتی ممنوع است.

سایر کمک‌هزینه‌های دولت برای زائران اربعین

علاوه بر ۱۰۰ دلار ارز اربعین، مسافران عتبات عالیات می‌توانند ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی هم با نرخ ۲۸۵۷۰ تومان (قیمت یورو صرافی ملی در لحظه تنظیم این گزارش) خریداری کنند. این در حالی است که دلار آزاد حدود ۳۰۱۵۰ تومان است. بنابراین، زائران می‌توانند با خرید ۳۰۰ یورو ارز مسافرتی مجموعا ۴۷۵ هزار تومان سود کنند.

ثانیا، زائران اربعین از روز گذشته (۱۵ شهریور) می‌توانند برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۳ تا ۵ میلیون تومانی در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. پس از ثبت درخواست وام اربعین در سامانه حج و زیارت (سماح) در صورتی که زائران از مرزهای زمینی خارج شوند، مبلغ این تسهیلات به‌صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها به حساب یارانه آنها واریز شده و با اقساط یک‌ساله از یارانه آنها کسر خواهد شد. شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه اربعین عبارتند از:

۱- متقاضی حتماً سرپرست خانوار و دریافت‌کننده یارانه باشد. در خصوص زائرانی که سرپرست خانوار نیستند امکان استفاده از این تسهیلات با رضایت سرپرست خانوار فراهم خواهد شد.

۲- متقاضی الزاما باید در سامانه حج و زیارت (سماح) درخواست استفاده از تسهیلات را ثبت کرده و در ایام اربعین صرفا از طریق مرزهای زمینی سفر کرده باشند.

۳- میزان تسهیلات برای یک نفر سرپرست خانوار سه میلیون تومان، به همراه یک نفر از اعضای تحت پوشش چهار میلیون تومان و همراهان ۲ نفر یا بیشتر پنج میلیون تومان خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها