کد خبر: ۹۱۲۹
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
طبق مشاهدات در سایت‌های بلیت فروشی بهای بلیت پروازهای ایرلاین‌های خارجی به مقصد پاریس به مراتب ارزا‌ تر از بهای بلیت پرواز به نجف آن‌هم در یک روز مشترک است.
به گزارش جدید پرس:

همزمان با نزدیک شدن به اربعین و در روز‌های پیک و افزایش تقاضا برای سفر به عراق شاهد بالا رفتن قیمت بلیت پرواز‌ها به شهر نجف هستیم. بررسی پرواز‌های مسیر رفت و برگشت مشهد-نجف نشان از آن دارد که شرکت‌های هواپیمایی، قیمت‌گذاری نسبتا بالایی را برای این پرواز‌ها اعمال می‌کنند.

طبق مشاهدات در سایت‌های بلیت فروشی بهای بلیت پروازهای ایرلاین‌های خارجی به مقصد پاریس به مراتب ارزا‌ن‌تر از بهای بلیت پرواز به نجف آن‌هم در یک روز مشترک است.

 

قیمت بلیت اربعین

قیمت بلیت مشهد- نجف ۴ برابر شد

با وجود اعلام قبلی سقف قیمت بلیت پرواز‌های نجف و بغداد در اربعین متاسفانه شاهد آن هستیم که در روز‌های اخیر قیمت بلیط هواپیما به مقصد عراق افزایش عجیبی داشته و بسیار بالاتر از سقف مقرر و اعلام شده قبلی است.به طوریکه برخی شرکت‌های هواپیمایی در روز‌های پایانی ماه صفر که مردم به‌دنبال رساندن خود به خیل عظیم زائران پیاده اربعین هستند، قیمت بلیت مشهد به نجف را بیش از ۴ برابر قیمت تعیین شده به‌فروش می‌رسانند.

قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد-نجف در یازدهمین روز از شهریور بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان است. قیمت پرواز مذکور برای هواپیمایی دیگری ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در برخی موارد ۱۶ میلیون تومان است در حالیکه در روز گذشته ۱۰ شهریور ماه بالاترین قیمت بلیت پرواز مشهد به نجف ۱۳ میلیون تومان بود.این در حالی است که پیش از بیماری کرونا (مهرماه سال ۹۸) انجمن شرکت‌های هواپیمایی قیمت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و مشهد ــ نجف-مشهد را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده بود.

حال این سوال پیش می‌آید چرا روزانه شاهد افزایش چندین برابری قیمت بلیط پرواز‌های نجف هستیم؟ آیا نرخ گذاری در این زمینه صورت نمی‌گیرد؟ بازرسان و ناظران برقیمت‌ها کجای پازل افزایش قیمت‌ها قرار دارند؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی سقف بلیت پرواز‌های اربعین را ۶ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس تصمیم اتخاذ شده قیمت بلیط پرواز‌های اربعین برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر، ۶ میلیون تومان تعیین شد.او افزود: این قیمت سقف بلیت پرواز‌های اربعین است و این احتمال وجود دارد برخی ایرلاین‌ها با قیمت کمتری بلیت مسیر‌های پرواز بغداد و نجف را به فروش برسانند.

در حالیکه سخنگوی سازمان هواپیمایی قیمت ۶ میلیون تومان را برای پرواز‌های نجف اعلام کرده است، اما در اقدامی عجیب شاهد پرواز‌هایی از مشهد به نجف با قیمت هر بلیت ۲۵ میلیون تومان هستیم، این در حالی است که برای مسافت دورتری مانند سفر از مشهد یا حتی تهران به سایر کشور‌ها با همان ایرلاین و در همان روز، قیمت کمتری مشاهده می‌شود.

با بررسی فروش بلیت در ایرلاین‌ها مشاهده می‌شود؛ قیمت بلیت پرواز مشهد- نجف در یازدهمین روز از شهریور ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵ میلیون تومان است در حالیکه قیمت پرواز مشهد به استانبول در همین تاریخ ۱۷ میلیون تومان است.

قیمت بلیت اربعین

در واقع کسی که بخواهد برای انجام مناسک آیینی و حفظ سنت‌های دینی و پاسداشت شعائر مذهبی، به زیارت عتبات عالیات برود، گاهی با قیمت‌هایی مواجه می‌شود که در هیچ سفر متداول خارجی، با آن روبه‌رو نخواهد شد.

واقعیت این است که به دلیل عدم رعایت نرخنامه شورای عالی هواپیمایی به عنوان مرجع قیمت گذاری، برای شرکت‌های هواپیمایی فرقی ندارد که پرواز‌های استانبول را انجام دهند یا پرواز‌های نجف را.

امسال با ورود دولت به مسئله قیمت گذاری بلیط پرواز‌های نجف، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی قیمت پرواز‌های نجف را ۶ میلیون تومان اعلام کرد، اما این نرخ گذاری به مذاق شرکت‌های هواپیمایی خوش نیامد زیرا که سود خود را در  اعلام نکردن نرخ مصوب می‌دانند.

برخی تعداد محدود پرواز‌ها را عامل افزایش قیمت بلیت می‌دانند در صورتی که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشور، مسیر مشهد به نجف با ۲۰۶ پرواز پرترددترین مسیر پروازی کشور است و نمی‌توان قبول کرد در روز‌های منتهی به اربعین که شیفتگان به اباعبدالله از سراسر کشور خود را به کربلا می‌رسانند، با کاهش پرواز و افزایش قیمت در این مسیر مواجه باشیم.

نجف، گران‌ترین فرودگاه منطقه

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگاران دلیل گرانی پرواز‌های نجف را اینطور بیان کرد: پرواز‌های مسیر‌های زیارتی عموما در پیک سفر به صورت یکسرخالی انجام می‌شود که بر قیمت بلیت اثر می‌گذارد.

او افزود: نکته مهم این است که فرودگاه نجف از گران‌ترین فرودگاه‌های منطقه است و پیش از این هم چندین بار با مسئولان فرودگاه نجف درباره هزینه‌های بالای این فرودگاه مذاکراتی داشتیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند، اما این اقدام انجام نشد زیرا که فرودگاه نجف در اختیار بخش خصوصی است و کاهش هزینه‌ها را قبول نکردند.

قیمت بلیت اربعین

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره عامل دیگری که باعث افزایش قیمت بلیط نجف می‌شود، ادامه داد: طبق توافق انجام شده تعداد مجاز و سقف تعیین شده پرواز‌های ایران و عراق در هقته ۱۲۰ پرواز است. اگر مازاد این پرواز‌ها انجام شود، شرکت‌های هواپیمایی باید به طرف مقابل رویالتی پرداخت کنند تنها کشور هم که در حال حاضر رویالتی را دریافت می‌کند کشور عراق و فرودگاه نجف است که به ازای هر هواپیما حدودا ۴ هزار دلار رویالتی پرداخت می‌شود که این خود باعث افزایش هزینه بلیط خواهد شد.

اسعدی سامانی بیان کرد: البته تنها ایران شامل هزینه گران فرودگاه نجف نمی‌شود و شرکت‌های هواپیمایی از هر کشوری با این هزینه‌های بالای فرودگاه گران نجف مواجه است.

 

قیمت بلیت اربعین

او بالا بودن نرخ سوخت در فرودگاه نجف را از دیگر عوامل افزایش قیمت بلیت پرواز نجف برشمرد و تصریح کرد: نرخ سوخت در فرودگاه نجف تقریبا ۱ دلار و ۱۵ سنت برای هر لیتر سوخت هواپیما تعیین شده و معمولا برای پرواز‌های مشهد – نجف هواپیما‌ها ناچار به سوخت‌گیری در فرودگاه نجف می‌شوند. این باعث می‌شود که هزینه‌های تمام شده برای هر مسافر در مسیر نجف افزایش یابد.

در حالیکه مسئولان از تعیین نرخ مصوب ۶ میلیون تومان برای پرواز‌های اربعین و لزوم اجرای آن توسط ایرلاین‌ها خبر می‌دهند، اما آنچه در این میان افکار عمومی به دنبال آن هستند این است که آیا قیمت ۶ میلیون تومانی برای پرواز‌های اربعین قابل تحقق است؟

به گفته کارشناسان ایجاد کننده این مشکل خود سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها هستند زیرا که خودشان به عنوان اجرا کننده تصمیم گیر و ناظر نیز هستند.

بعد از این افزایش قیمت بلیط سازمان هواپیمایی کشوری با صدور ابلاغیه‌ای در ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ به شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد، فروش بلیط هواپیما فقط از طریق سایت رسمی شرکت‌ها و یا به صورت حضوری از دفتر فروش هر شرکت انجام شود. سازمان هواپیمایی در ابلاغیه شماره ۳ خود به شرکت‌های هواپیمایی درباره پرواز‌های اربعین هشدار داده است در صورت بروز تخطی از این بخشنامه مسؤولان شرکت هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

طبق ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۳۰ شهریور امسال قیمت بلیط پرواز‌های اربعین از فرودگاه‌های مشهد، کرمان، یزد و زاهدان به نجف و بغداد و بالعکس به صورت یک طرفه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و به صورت دو طرفه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

بررسی سایت‌های فروش بلیت پرواز نشان می‌دهد تا لحظه انتشار گزارش هنوز قیمت‌ها کاهش نیافته و پرواز مشهد به نجف به صورت یکطرفه در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۸ شهریور بین ۱۲ میلیون تا ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و به صورت دو طرفه بین ۱۳ تا ۲۹ میلیون تومان است.

حال این سوال پیش می‌آید چرا با وجود تاکید تمام مسئولان بر نرخ گذاری مصوب پرواز‌های اربعین و ضرورت اجرای آن توسط ایرلاین‌ها هر ساله شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت پرواز‌های اربعین هستیم و کسی جوابگوی این مسئله نیست.

در روز‌هایی که همه بدون هیچ چشم داشتی تنها با هدف رسیدن به خیل عظیم عاشقان امام حسین (ع) از همه چیز خود گذشته و پا در مسیر زوار اربعین می‌گذارند می‌طلبد شرکت‌های هواپیمایی نیز در این مسیر قدم گذاشته و ضمن اطلاع رسانی بیشتر از نحوه فعالیت دفاتر و آژانس‌های فروش بلیط پرواز‌های ویژه اربعین بر کاهش قیمت هایشان تلاش کنند.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها