کد خبر: ۷۹۴۴
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
تکمیل خط ریلی رشت-آستارا در حالی درگیر و دار تامین منابع مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی است که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید باید از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند شویم تا هرچه سریع‌تر این خط آهن استراتژیک کشور آماده بهره‌برداری شود.
به گزارش جدید پرس:

 برخی پروژه‌ها مانند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می‌کند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا سبب می‌شود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت. همچنین به اعتقاد استاندار گیلان، این استان می‌تواند با وجود تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا دروازه پیشرفت کشور باشد و اقتصاد استان و ایران را در مسیر توسعه به‌ویژه در حوزه آسیای میانه و قفقاز قرار دهد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا گفته بود که راه‌آهن ۱۶۰ کیلومتری رشت-آستارا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در عین حال، در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، احداث راه‌آهن رشت - آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با پوتین رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احداث این راه‌آهن مهم و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کردند.

با وجود این، به نظر می‌رسد علت اصلی تکمیل نشدن خط ریلی رشت-آستارا، نبود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. در حالی که در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای تامین مالی این پروژه با نگاه به منابع خارجی از جمله فایننس از چین یا منابع کشورهای همسایه و روسیه انجام شده، این خط ریلی هنوز ساخته نشده است و از این رو تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است که این پروژه از طریق تهاتر نفتی اجرا شود.

در این راستا خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- درباره راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا،  گفته است که با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی‌بر تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا به‌عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه‌آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین‌المللی است.

وی با تاکید بر لزوم بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع‌بندی فنی این پروژه اظهار کرد: به‌منظور تکمیل هرچه سریعتر راه‌آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است، بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به‌ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص راه‌آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این پروژه به پایگاه خبری شرکت ساخت اعلام کرد: به‌منظور اتمام این ابرپروژه راه‌آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیازدر نوع خود مثال زدنی است، نیازمند بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاه‌های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل‌ها و نحوه اجرای آنها با روش‌های مهندسی نوین و به‌روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- آستارا توضیح داد: با بهره‌برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدا هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده و آماده عملیات ریل‌گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها