کد خبر: ۵۵۷۵
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
در پی تامین سوخت یارانه‌ای برای شناورهای مسافری که روز گذشته از سوی معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد، هزینه این شناورها کاهش چشمگیری پیدا کرده که انتظار می‌رود هزینه‌های سفر دریایی به ویژه در مسیرهای خارجی نیز کاهش یابد.
به گزارش جدید پرس:

 طی ماه‌ها و سال گذشته مساله تامین سوخت کم سولفور برای شناورهای مسافری و باری که در آب‌های آزاد تردد می‌کنند، مطرح شد، تا جایی که مسئولان وقت سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کردند، در صورتی که این سوخت تامین نشود، حتی ممکن است در تردد کشتی‌های ایرانی در بنادر مختلف دنیا مشکل و اختلال ایجاد شود. این حساسیت بین‌المللی سبب شد تا سازمان بنادر با همکاری وزارت نفت این سوخت را که آلودگی زیست محیطی کمتری تولید می‌کند، تولید و تامین کنند.

از سوی دیگر سوخت یارانه‌ای برای تقویت سفرهای دریایی داخلی و خارجی و گردشگری دریایی در دستور کار قرار داشت.

حسین عباس‌نژاد –مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- پیش از این در این باره به ایسنا گفته بود: گرچه قیمت بلیت یکی از مباحثی است که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. اما قیمت بلیت سفرهای دریایی خارجی باید بسیار کمتر از پروازهای خارجی باشد و اساسا یکی از دلایل اینکه مسافر زیادی تقاضای سفر دریایی در خط بندر باهنر-شارجه و بندر لنگه-دوبی داشتند همین مسئله بود. اما در این میان باید به این نکته توجه داشت که بیش از ۴۰ درصد هزینه‌ سفرهای دریایی، نرخ سوخت است که بر اساس قیمت‌های منطقه محاسبه می‌شود. این مسئله به ویژه در کشتی‌های بزرگ‌تر، مهمتر است.

وی افزود: برای حل این مشکلات با وزارت نفت صحبت کردیم و پیگیر این مساله بودیم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که باید سوخت را به قیمت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد به نرخ بازار به شناورها - مانند سفرهای دریایی داخلی- ارائه بدهد که باعث رونق می‌شود.

این مشکل هم حل شد و دیروز مجید علی‌نازی –معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره گفت: ارائه تسهیلات سوخت یارانه‌ای یک موفقیت بزرگ برای کاهش هزینه‌های سفرهای دریایی است و دولت با تصویب یارانه‌ای شدن ۸۰ درصد سوخت مصرفی شناورهای مسافری که در مسیرهای بین‌المللی تردد می‌کنند در راستای کاهش چشمگیر هزینه شناورهای مسافری و رونق جدی صنعت حمل و نقل دریایی کشور گام جدی برداشت.

حالا با این اوصاف باید دید در آینده شاهد کاهش قیمت بلیت سفرهای دریایی به ویژه در مسیرهای خارجی خواهیم بود؟ و آیا مسافران و گردشگران سفرهای دریایی خارجی را به ویژه در ایام جام جهانی قطر به سفرهای هوایی ترجیح می‌دهند و گردشگری دریایی تقویت خواهد شد؟

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها