کد خبر: ۱۴۵۴۳
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
اطلاعات و اسنادِ رسیده نشان می دهد که بخشی از ریلِ تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان که برای روسازی راه آهن محور همدان_سنندج مورد استفاده قرار گرفته؛ قبل از قرار گرفتن در مَدار و عبور قطار از روی آن، د‌چار شکستگی شده است. به گفته متخصصان “این نوع شکستگیِ ریل آن هم قبل از زیر مدار قرار گرفتنِ ریل و عبور قطار از روی آن؛ غیرمعمول و دور از انتظار است”
به گزارش جدید پرس:

تولید “ریل ملی” پروژه ای بود که مسئولان شرکت ذوب آهن اصفهان _ با مدیرعاملی منصور یزدی زاده _ در چند سالِ اخیر با تبلیغات فراوانِ تلویزیونی و رسانه ای آنرا اجرا و از آن رونمایی کردند.

اطلاعات و اسنادی که نیروهای دلسوز و وطن پرست در اختیارِ پایگاه خبری “اقتصاد سالم” قرار داده اند؛ حاکی از آن است که بخشی از ریلِ تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان که در ایجاد راه آهن محور همدان_سنندج استفاده شده؛ قبل از زیر مدار رفتنِ این محور و عبورِ قطار از روی آن، دچار شکستگی شده است.

شرکت مهندسین مشاور ایمر: این نوع شکستِ ریل، غیرمعمول و دور از انتظار است!

این وضعیت در حالی ست که طبق اعلام شرکت مشاور مربوطه، این محور هنوز زیر بارِ ترافیک و عبور قطار نرفته و ریلِ مربوطه قبل از زیرِ بار رفتن و عبور قطار، دچار شکستگی شده است!

در همین رابطه در نامه ای که شرکت مهندسین مشاور “ایمر” به مدیرعامل شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران ارسال کرده، اعلام شده است:” مطابق گزارش نظارت روسازی راه آهن همدان_سنندج، یک مورد شکستگی ریل در محل درز اتصال در کیلومتر ۱۲۲۰۹۵ مشاهده شده است… که به پیوست تصاویر محل شکستگی ارسال می شود، با توجه به اینکه ریل شکسته شده تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان بوده و دارای گواهینامه بازرسی آن شرکت می باشد، و همچنین محل درز اتصال ریل با اتصالی بسته بوده است، لذا این نوع شکست ریل دور از انتظار و برای محوری که هنوز زیر ترافیک و بهره برداری قرار نگرفته، غیرمعمول می باشد. مقتضی ست دستور فرمایید نسبت به بررسی موضوع و تعیین علت شکست و ارائه گزارش تست ها در این خصوص اقدامات لازم را مبذول فرمایند”.

وزارت راه به ذوب آهن اصفهان هشدار داد: ریلِ بی کیفیت، وقوعِ سوانح جبران ناپذیر را به دنبال دارد / شما مسئولِ کیفیت ریل تولیدی هستید / دلایلِ شکستگی ریل را اعلام کنید

این اتفاق اما واکنش وزارت راه و شهرسازی را نیز به دنبال داشته است به گونه ای که “شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور/ معاونت ساخت و توسعه راه ها” نامه ای خطاب به شرکت ذوب آهن اصفهان نوشته و به این شرکت نسبت به عواقبِ وجود نقص در ریل تولیدی، هشدار داده است…

در این نامه آمده است:”… نظر به اینکه ریل مهمترین جزء روسازی راه آهن می باشد و هرگونه نقص در آن خصوصا در زمان بهره برداری، سبب احتمال خروج از خط قطار و وقوع سوانح و عواقب جبران ناپذیر خواهد شد، مقتضی ست ضمن رعایت دقیق مشخصات فنی و خصوصی تولید ریل (صفحات ۷۳ الی ۸۷ قرارداد شماره ۱۵/۹۹/۱۰۸۶۴۲ مورخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۹) و رعایت کلیه ضوابط استاندارد EN13674 (ویرایش ۲۰۱۷)، دستورالعمل ها و نشریه ها مربوطه، اقدامات لازم برای بروزرسانی و ارتقاء تجهیزات کنترل کیفیت ریل تحت نظارت شرکت بازرسی IEI و مهندسین مشاور ذیربط پروژه ها انجام شود.

همچنین با توجه به اینکه گزارش هایی مبنی بر خاصیت مغناطیسی دو سر ریل در بعضی از ریل های ارسالی در محورهای در دست ساخت راه آهن در هنگام عملیات جوشکاری گزارش شده است، لطفا دستور فرمایید ضمن اعزام کارشناسان متخصص و متبحر به محل و بررسی موضوع، دلیل نواقص مربوطه (مخصوصا شکستگی ریل) را بررسی و راهکارهای اصلاحی برای جلوگیری از تکرار آن و حصول اطمینان کامل از کیفیت ریل ارسالی به پروژه ها و تطابق آن با مشخصات و استانداردهای تعیین شده، معمول و نتیجه را اعلام نمایند.

لازم به ذکر است که طبق ماده ۷ قرارداد جاری، صدور گواهینامه بازرسی فنی موضوع بند ۶ ماده ۶ به هیچ وجه رافع مسئولیت فروشنده در مورد کنترل کیفیت کالا در جریان تولید و براساس استانداردهای متداول نخواهد بود و فروشنده ملزم می باشد نسبت به کنترل کیفیت و نظارت فنی در مراحل مختلف تولید راسا اقدام نماید”.

تولیدِ ریل، پروژه ای که “منصور یزدی زاده” در ذوب آهن اصفهان اجرا کرد

پروژه ی تولید ریل در شرکت ذوب آهن اصفهان در زمان مدیریت فردی به نام “منصور یزدی زاده” در شرکت ذوب آهن اصفهان، اجرایی شد.

این پروژه البته با انتقاداتی نسبت به “کیفیتِ خطوط تولید خریداری شده از خارج از کشور برای تولید ریل و همچنین محل اجرای پروژه در شرکت ذوب آهن اصفهان و برخی موارد دیگر”؛ از سوی برخی از تکنسین ها و پرسنل شرکت ذوب آهن اصفهان همراه شده آنها و در همین رابطه مطالب و طومارهایی به پایگاه خبری “اقتصاد سالم” ارسال کرده بودند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها