کد خبر: ۸۷۳۳
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
واردات خودرو پس از حدود چهار سال ممنوعیت بالاخره در اردیبهشت ماه امسال پایان یافت؛ ممنوعیتی که هر چند در آن زمان با توجه به شرایط اقتصادی کشور با بازگشت تحریم های آمریکا اجتناب ناپذیر بود اما کارشناسان معتقدند که بخشی از شرایط ملتهب کنونی بازار و صنعت خودرو ناشی از این موضوع است.
به گزارش جدید پرس:

 انتظار برای انتشار آئین نامه واردات خودرو بیش از دو ماه به طول انجامید و هرچند انتظار می رفت انتشار این آئین نامه شبهات و شایعات را مرتفع کند، توضیحات ناقص و حواله شدن موضوعات اساسی به کمیته های مرتبط، بر ابهامات واردات خودرو افزود و انتقادات زیادی نیز به آن نیز وارد شد.

 

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با اقتصادآنلاین در ابتدا با ایراد انتقادات جدی به این آئین نامه گفت: مشخص نیست آئین نامه منتشر شده، آئین نامه واردات است یا تولید. واردات خودرو ۲ ماه است که هیچ منع قانونی ندارد و تنها بانک مرکزی و وزارت صمت هستند که جلوی این واردات را گرفته اند. آئین نامه منتشر شده هیچ نکته خاص جدیدی جز تعیین سقف ۲۰ هزار دلاری ندارد و نمی شود اسم آن را آئین نامه واردات گذاشت.

وی در ادامه افزود: بند ۳ آئین نامه که به داخلی سازی و همچنین انتقال تکنولوژی خودروهای وارداتی و به خصوص اقتصادی اشاره دارد، نکته تازه ای نیست و خودروسازان ما در بازه قبلی رفع تحریم ها هم نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کرده بودند که اثرات خوبی همچون طراحی و انتقال پلتفرم خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ را شاهد بودیم که به ما در ساخت خودروهایی چون تارا کمک شایانی کرده است.

 

او در خصوص محدودیت های اعمال شده برای ورود خودروهای حداکثر ۲۰ هزار دلاری گفت: اعمال این محدودیت به هیچ عنوان کار درستی نیست و چه ایرادی دارد کسی که پول دارد خودروهای ۱۰۰ هزار دلاری وارد کند و در ازای آن ۱۰ خودرو در کشور اسقاط شود؟ بحث مطرح شده توسط وزیر در خصوص حذف حق اسقاط خودرو نیز در همین راستا کاملا نادرست است.

 
 

به عقیده این کارشناس صنعت خودرو ما مشکلی در تولید خودروی اقتصادی و ۱۰هزار دلاری نداریم و این تیراژ محدود این خودروهاست که تولید آن را در کشور ناممکن کرده است. این همان دلیلی است که خودروی ال ۹۰ را که ۸ هزار دلار بود به قیمت ۱۲ هزار دلاری رساند. وی در ادامه و در خصوص تولید مشترک ایران خودرو و سایپا گفت: مگر شما نمی خواهید این دو شرکت را خصوصی کنید؟ پس چگونه در مورد آینده آن ها و همچنین تولید مشترک این دو خودروساز با هم تصمیم می گیرید؟

امیرحسن کاکایی در ادامه گفت: این آئین نامه به هیچ عنوان عملی نیست و اگر هم در هر شرایطی عملی شود به هیچ عنوان به نفع عامه مردم نخواهد. به نظر می رسد دولت ۱ میلیون یورو با منبعی نامشخص به دست آورده و می خواهد آن را به نحوی خرج کند!

پیشتر نیز مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز به اقتصادآنلاین گفته بود که با توجه به قیمت احتمالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی نمی توان گفت این خودروها اقتصادی هستند و به نفع دهک های پایین درآمدی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها