کد خبر: ۸۶۸۴
۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد؛
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش و رفع معضلات امروز صنعت خودروسازی کشور باید سیت های مدیریتی از دولت گرفته شود چرا که باقی گذاشتن سیت مدیریت در صنعت خودروسازی بزرگترین آفت این صنعت به شمار می رود.
به گزارش جدید پرس:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش هزینه های بخش خصوصی نشان می دهد خودروسازان دولتی به دلیل مدیریت دولت فشار هزینه ای بیشتری تحمل می کنند در حالی که علاوه بر کاهش هزینه های بخش خصوصی، ارتقای کیفیت و ارزش افزوده بیشتر، مشخصه کار خودروسازان بخش خصوصی است.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر مدیریت دولت بر خودروسازی ها و ناکارآمدی خودروسازهای دولتی گفت: در خودروسازی ها دربیش از چهار دهه گذشته تا کنون روند اشتباهی طی شده که متاسفانه همچنان دولت متمایل به تداوم آن است با اینکه ثابت شده و روند پیشرفت خودروسازی های موفق جهان نشان می دهد بدون مدیریت خودرو، خودروسازی موفقی خواهیم داشت اما وضعیت کماکان همانند سابق است و شاهد تغییری عملیاتی نیستیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اشتباه دیگر این بوده که بخشی از سهام خودروسازی به مردم داده شده در حالی که بخش مردمی چندان قابل توجه نبوده است. علی رغم اینکه بیش از 60 درصد سهام نیز به شرکت های زیر مجموعه خودروسازی ها داده شده اما همچنان دولت مدیر و تصمیم گیرنده و تاثیرگذار بر فرآیندهای صنعت خودروسازی بوده است.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاهش و رفع معضلات امروز صنعت خودروسازی کشور باید سیت های مدیریتی از دولت گرفته شود چرا که باقی گذاشتن سیت مدیریت در صنعت خودروسازی بزرگترین آفت این صنعت به شمار می رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: به این دلیل مدیریت خودروسازی از دست دولت باید خارج شود چرا که منابع مالی به سمت خودروسازی و تحول این صنعت سوق داده نمی شد، بلکه سیاست های غلط دولت منجر به افزایش سوداگری در بازار خودرو شده، ضمن اینکه نتیجه مدیریت دولت در خودروسازی، تحمیل نیروی انسانی است که هزینه خودروسازان را به شدت بالا می برد.

محسن زنگنه در خصوص فسادهای ناشی از مدیریت دولت در صنعت خصوصی سازی گفت: علاوه بر بالا رفتن هزینه نیروی انسانی در صنعت خودروسازی، لابی ها و تعارض منافعی که به صورت دستوری در این بخش اتفاق می افتد در نهایت به ضرر اقتصاد کشور منتهی می شود، به این دلیل واگذاری سهم دولت به بخش خصوصی واقعی بسیار مهم است.

زنگنه تفاوت شرکت های خودروسازی مستقل و خصوصی را از شرکتهای خودروسازی دولتی بیان کرد وگفت: کاهش هزینه های بخش خصوصی نشان می دهد خودروسازان دولتی به دلیل مدیریت دولت فشار هزینه ای بیشتری تحمل می کنند در حالی که علاوه بر کاهش هزینه های بخش خصوصی، ارتقای کیفیت و ارزش افزوده بیشتر، مشخصه کار خودروسازان بخش خصوصی است.

محسن زنگنه در پایان گفت و گو با تحریریه، خاطر نشان کرد: برای حذف زیان های انباشته در شرکت های خودروسازی دولتی، واگذاری سهام دولت به بخش خصوصی حقیقی بسیار ضروری است در غیر این صورت تا زمانی که مدیریت خودروسازی در اختیار دولت باشد عملا نباید انتظار تحولی اساسی در شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا را داشته باشیم.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها