کد خبر: ۲۵۴۱۳
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
بازار خودرو از شهریور سال گذشته بعد از نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو منتظر ورود محصولات جهانی به بازار است. انتشار خبر تصویب آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در آن مقطع تاثیر خود را روی بازار گذاشت و شاهد نزولی شدن قیمت‌های بازاری، به خصوص قیمت بازاری خودروهای وارداتی بودیم. اما چندی بعد که واردات خودرو عملیاتی نشد بار دیگر نمودار قیمت‌ها در بازار ساز صعودی را کوک کردند.
به گزارش جدید پرس:
برخی تحلیل‌ها درباره وضعیت بازار خودرو حاکی از این است، که فروشندگان به بازار خودرو هجوم آورده و به دنبال خروج سرمایه‌هایشان از این بازار هستند. اما ماجرا چیست؟ در تحلیل این رفتار چند عامل معرفی شده، که موجب شده تا خودرو در سال جاری از کالایی سرمایه‌ای خارج به جایگاه اصلی خود یعنی کالای مصرفی‌ بازگردد. بنابر گزارش برخی خبرگزاری‌ها، «تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودروی داخلی، راه‌اندازی سامانه یکپارچه و شفاف‌سازی عرضه، اجرایی شدن واردات خودرو و نظارت بر قیمت‌‌گذاری آن، خبر واردات خودروهای دست دوم و درنهایت اجرایی شدن قانون پولشویی و همچنین مالیات بر عایدی درآمد سرمایه» را می‌توان 5 دلیل هجوم فروشندگان به بازار خودرو دانست.

اما در این میان فعالان بازار دیدگاه دیگری در این باره دارند، آنها می‌گویند: مردم برای ثبت‌نام در مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، اقدام به فروش خودروهای خود کردند تا بتوانند سرمایه لازم برای شرکت در این طرح فروش را داشته باشند. با این حال، کارشناسان معتقدند که روند نزولی بازار موقت است و در ماه‌های آینده با توجه به تورم ۵۰ درصدی حاکم بر کشور قیمت خودرو مجدداً به روند صعودی گذشته خود باز می‌گردد.

مروری بر بازار خودرو 

بازار خودرو از شهریور سال گذشته بعد از نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو منتظر ورود محصولات جهانی به بازار است. انتشار خبر تصویب آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در آن مقطع تاثیر خود را روی بازار گذاشت و شاهد نزولی شدن قیمت‌های بازاری، به خصوص قیمت بازاری خودروهای وارداتی بودیم. اما چندی بعد که واردات خودرو عملیاتی نشد بار دیگر نمودار قیمت‌ها در بازار ساز صعودی را کوک کردند. 

البته بررسی وعده‌های مدیران وزارت صمت، در ارتباط با واردات خودرو نشان می‌دهد، آنها حتی روی کاغذ نیز از وعده‌های خود عقب هستند. توکلی در شرایطی از ثبت سفارش 100 هزار دستگاهی خودرو خبر می‌دهد که سخنگوی صمت در اسفند 1401 اعلام کرد سیاست‌گذار خودرویی به دنبال این است ثبت سفارش 200 هزار دستگاه خودرو را تا پایان فصل بهار 1402 به سرانجام برساند. با توجه به اظهارات امید قالیباف وزارت صمت باید تا اواخر اردیبهشت سال جاری ثبت سفارش حدود 160 هزار دستگاه الی 170 هزار دستگاه را ممکن می‌کرد. اما شاهد هستیم که مدیرکل صنایع خودرویی صمت تنها ثبت سفارش 100 هزار دستگاهی را تایید می‌کند. این به آن معناست که وزارت صمت روی کاغذ نیز از برنامه خود برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز عقب است. به نظر می‌رسد جدی‌ترین چالش برای واردات خودرو به کشور تامین ارز است. آن طور که به نظر می‌رسد هنوز مدیران صمت نتوانسته‌اند سیاست‌گذار پولی را راضی کنند تا ارز مورد نیاز واردکنندگان خودرو را در اختیار آنها قرار دهد.

 

دولت سیزدهم همچنان امیدوار است با واردات خودرو بتواند ترمز نابسامانی بازار را بکشد اما این اتفاق زمانی عملیاتی می‌شود که خودرو وارد بازار شود و ثبت سفارش خودرو بدون ورود خودرو تاثیری روی بازار نخواهد داشت. البته ایده‌های دیگری مانند کنار گذاشتن سیاست قیمت‌گذاری دستوری و واگذاری خودروسازان بزرگ به بخش خصوصی نیز در دسترس مدیران صمت است اما مشخص نیست سیاست‌گذار خودرویی چرا بی‌تفاوت از کنار این ایده‌ها می‌گذرد و همچنان به دنبال آرام کردن بازار با ابزارهایی ناکارآمد است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها