کد خبر: ۲۴۳۸۵
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
زوتی تی ۳۰۰ – Zotye T۳۰۰ یک کراس اوور کامپکت، ارزان قیمت و چینی است و تقریبا ۴ سالی می‌شود که از رده خارج شده، اما با این وجود، سایپا قصد دارد تا آن را به ایران وارد کند.
به گزارش جدید پرس:

حاشیه‌های شرکت سایپا تمامی ندارد! آن‌ها در روزهای گذشته، منت واردات چانگان CS۳۵ Plus را روی سر مردم گذاشتند و حالا هم نوبت آن رسید تا یک خودرو چینی و از رده خارج را با قیمت نجومی به مردم قالب کنند. خودرویی که به جز کشور چین، در هیچ کشوری خریدار ندارد و همان چینی‌ها هم ۴ سالی می‌شود که قید خرید آن را زده‌اند. در ادامه کار، از مشخصات فنی و قیمت زوتی T۳۰۰ سایپا صحبت می‌کنیم و بیشتر با این تحفه چینی آشنا می‌شویم.

معرفی کوتاه زوتی T۳۰۰ یا همان DL۵ پارس خودرو

خودرو کراس اوور DL5 پارس خودرو

کراس اوور زوتی T۳۰۰ ، قرار است با نام DL۵ پارس خودرو وارد ایران شود و سرنوشت خود را به دست مونتاژکاران بسپارد. این خودرو در زمان حیات خود، بیشتر با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی شناخته می‌شد، اما حالا سایپا قصد دارد تا نسخه توربو شارژ آن را مونتاژ کند؛ چه شتر گاو پلنگی شود! همچنین کراس اوور DL۵ پارس خودرو تا ابتدای سال ۲۰۲۰ روی خط تولید زوتی قرار داشته و حدودا ۳ سالی می‌شود که با بازار خودرو، خداحافظی کرده، اما قرار است دوباره و برای کشورهایی مثل ایران، بازهم تولید شود؛ پس اگر خوب است، چرا تولیدش متوقف شد و خود چینی‌ها آن را نمی‌خرند؟

مزایا و معایب کراس اوور DL۵ پارس خودرو

مزایا

  • مولتی مدیا لمسی
  • اتوهلد و ترمز پارک برقی

معایب

  • کم آپشن بودن (کمی بهتر از تندر ۹۰)
  • طراحی قدیمی در ظاهر و کابین
  • قدرت کمتر پیشرانه نسبت به رقبا (ام وی ام X۵۵ پرو تقریبا ۱۶ اسب بخار بیشتر قدرت دارد)

طراحی ظاهری و ابعاد

خودرو کراس اوور DL5 پارس خودرو

اندازه و ابعاد زوتی T۳۰۰ شامل ۴۴۰۵ میلی متر طول، ۱۸۳۰ میلی متر عرض و ۱۶۴۰ میلی متر ارتفاع می‌شود و فاصله محورهای آن هم به ۲۶۱۰ میلی متر می‌رسد. از نظر قد و هیکل، شاید ام وی ام ایکس ۵۵ پرو و لیفان X۷۰ نزدیک‌ترین گزینه به این خودرو باشند. وزن آن هم تقریبا ۱۳۶۰ کیلوگرم است. در یک کلام، طراحی این خودرو به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد؛ البته یک مدل کانسپت هم بر اساس آن طراحی شده که فوق العاده زیباتر است اما نسخه کانسپت زوتی تی ۳۰۰ هیچ وقت به مرحله تولید نرسید.

خودرو کراس اوور DL5 پارس خودرو

جلو پنجره و فرم چراغ‌های آن، دقیقا حس و حال لیفان ایکس ۷۰ را دارد و نمای کناری هم به لطف رینگ‌های کوچک و ۱۶ اینچی، دنیای مالک خود را حسابی زشت می‌کند. یک طرح عجیب هم روی آینه‌های جانبی به چشم می‌آید که اصلا دلیل وجود آن را نمی‌فهمیم.

کراس اور زوتی T300 در ایران

نمای عقبی هم که شاهکار است! فقط به فاصله‌ی زیادی که بین سپر عقب و سطح زمین ایجاد شده نگاه کنید؛ آیا ظاهر سیستم اگزوز حال شما را بد نمی‌کند؟ فرم دیفیوزر را هم که انگار یک کودک ۵ ساله از توابع ساوه طراحی کرده و مه‌ شکن‌های عقبی هم مثل اینکه به زور در این قسمت جا شده‌اند. بی دلیل نیست که شرکت زوتی، این محصول را با عجله از بازار چین جمع کرده تا بیشتر از این، آبروی خود را نبرد!

طراحی کابین و داشبورد

کراس اور زوتی T300 در ایران

اگر فکر می‌کنید که «تپه‌ی داشبورد و اتاق» از دید مهندسان چینی در امان مانده، کاملا در اشتباه هستید. حتی از روی عکس هم می‌توان فهمیده که با چه عطیقه‌ای طرفیم و کیفیت متریال کابین در زوتی T۳۰۰ چقدر پایین است. پشت فرمان (که D کات هم نیست)، ترکیبی از کلاستر دیجیتال و عقربه‌های آنالوگ را داریم و نمایشگر مولتی مدیا هم از نوع LCD و ۱۰ اینچی است که ما را به یاد محصولات ۸ سال قبل چین می‌اندازد.

خودرو کراس اوور DL5 پارس خودرو

کراس اور زوتی T300 در ایران

 

روی کنسول میانی هم دکمه‌های اتوهلد و ترمز پارک برقی به چشم می‌آیند که احتمالا در نسخه وارداتی به ایران، ترمز دستی جایگزین آن‌ها شود. همچنین اهرم دنده اتوماتیک هم از نوع سنتی است و خبری از دنده الکتریکی نیست. شارژر فندکی هم در این قسمت دیده می‌شوند.

خودرو کراس اوور DL5 پارس خودرو

البته زوتی قول داده که در مدل ۲۰۲۳، طراحی داشبورد را شبیه به عکس بالا کند اما هنوز این خبر رسمی نشده است.

مشخصات فنی و آپشن‌های زوتی T۳۰۰

خودرو کراس اوور DL5 پارس خودرو

زوتی تی ۳۰۰ کانسپت

کاپوت کراس اوور زوتی T۳۰۰ را که بالا می‌زنیم، یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با توان ۱۴۰ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۶۰۰۰ RPM) و ۲۱۵ نیوتن گشتاور (در دور موتور ۴۰۰۰ RPM) را می‌بینیم. گیربکس زوتی T۳۰۰ را می‌توانید از بین گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک CVT انتخاب کنید که هر دو آن‌ها، توان موتور را به چرخ‌های جلویی منتقل می‌کنند. البته این خودرو در کشور چین، با موتور توربو شارژ ضعیف‌تر هم ساخته می‌شود که فقط ۱۱۲ اسب بخار قدرت داشت.

کراس اور زوتی T300 در ایران

امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن‌های زوتی T۳۰۰ آنقدر زیاد نیستند و در چند کلمه خلاصه می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سیستم تعلیق مک فرسون در محلو جلو و تورشن بیم (محور پیچشی) در محور عقب
  • رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی
  • سیستم تهویه هوای اتوماتیک
  • قفل مرکزی و ریموتی
  • فرمان کمک برقی
  • کروز کنترل
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سنسور پارک و دوربین دنده عقب
  • سیستم ترمز ABS و EBD
  • چراغ‌های هالوژنی در جلو
  • دی لایت
  • ۲ ایربگ برای سرنشین‌های ردیف جلو
  • ایزوفیکس
  • صندلی برقی با گرمکن برای راننده

 

قیمت خودرو کراس اوور DL۵ پارس خودرو یا همان زوتی T۳۰۰ و تاریخ ورود به ایران

کراس اور زوتی T300 در ایران

باز هم یادآوری می‌کنیم که کراس اوور زوتی T۳۰۰ فعلا تولید نمی‌شود؛ پس نمی‌توانیم قیمت مدل صفر کیلومتر را آن را بگوییم اما قیمت زوتی T۳۰۰ یا همان کراس اوور DL۵ پارس خودرو در سال ۲۰۱۹، بین ۶.۶ تا ۱۳.۶ هزار دلار بالا و پایین می‌شد. به نظر می‌رسد که خودرو DL۵ پارس خودرو قرار است با موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ ۱۴۰ اسبی و همراه گیربکس اتوماتیک به ایران بیاید که همین موارد، قیمت آن را به ۱۳ هزار دلار می‌رسانند.

کراس اور زوتی T300 در ایران

پیش بینی می‌شود که قیمت زوتی T۳۰۰ یا همان DL۵ پارس خودرو در ایران، حدود ۱.۵ میلیارد تومان و شاید کمی بالاتر باشد. به گزارش چرخان، درحال حاضر حدود هزار دستگاه از زوتی T۳۰۰ مدل ۲۰۲۳ به کشور وارد شده و در آینده‌ای نزدیک، این عدد قرار است به ۷ هزار دستگاه افزایش یابد.

کراس اوور DL۵ پارس خودرو ، ماشین خوبی است؟

کراس اور زوتی T300 در ایران

زوتی T۳۰۰ یا همان DL۵ پارس خودرو در تست تصادف C-NCAP ، پنج ستاره ایمنی و امتیاز ۵۶.۴ را دریافت کرده است اما هیچ وقت پای آن به موسسات تست درست و حسابی مثل یورو انکپ باز نشده. فروش آن در کشور چین هم تقریبا موفق بوده اما در خارج از چین، حرفی برای گفتن ندارد و فقط چند صباحی مهمان روسیه و امارات بوده که فروش چندانی هم نداشته. آپشن‌های این خودرو، تقریبا در حد تندر ۹۰ است و طراحی ظاهری و کابین آن هم به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. البته زوتی T۳۰۰ با مدل ۲۰۲۳ به خط تولید بازگشته اما اینبار فقط برای کشورهای خارجی مثل ایران!

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها