کد خبر: ۲۳۹۵۸
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
مدیرعامل شرکت سایپا گفت: با توجه به ترخیص اولین محموله خودروهای وارداتی از گمرکات، تحویل این خودروها به مشتریان از هفته آینده آغاز می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

محمدعلی تیموری امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت مقام شهدای کارگری و هفته و روز جهانی کار و کارگر، اظهار داشت:‌ شرکت سایپا تا کنون برای واردات ۲۹ هزار خودروی چانگان و زوتی ثبت سفارش کرده است.

وی درباره تأخیر ترخیص خودروهای چانگان اظهار داشت: با توجه به اینکه خودروهای وارداتی باید استانداردهای کشورمان را پاس کند یکسری مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که این مسائل اکنون حل شده است بنابراین محموله اول خودروهای چانگان وارد کشور شده است و با طی فرآیندهای استاندارد، تعدادی از این خودروها از گمرکات کشور ترخیص شده است.

مدیرعامل شرکت سایپا اظهار داشت: فهرست متقاضیان خودروهای وارداتی از سامانه دریافت شده است و در حال پایش هستیم تا متقاضیان بعد از واریز وجه خودرو بتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.

تیموری اظهار داشت: بر اساس اقدامات انجام شده از هفته آینده خودروهای وارداتی تحویل مشتریان می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شرکت سایپا چه تعداد خودرو را وارد خواهد کرد،‌ گفت: همانطور که اشاره شد برای واردات خودروهای چانگان و زوتی قراردادهایی منعقد شده و تولید این خودروها در خطوط تولید در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سایپا اظهار داشت:‌ علاوه بر واردات خودرو چانگان هزار خودروی زوتی نیز توسط پارس‌خودرو وارد شده و همچنین ۷ هزار خودروی دیگر در چین تولید شده که آماده واردات است.

تیموری بیان داشت: اگر مسائل ارزی توسط بانک مرکزی مرتفع شود و بانک مرکزی ارز لازم را برای واردات این خودروها تخصیص دهد، سایپا مشکلی برای تأمین ریال ندارد لذا حتماً قادر خواهد بود تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور کند.

وی اظهار داشت:‌ علاوه بر واردات این خودروها یک خودروی کراس‌اور هیبریدی نیز وارد خواهد شد و در ۶ ماهه دوم امسال عرضه آن را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به رشد تولید شرکت سایپا بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ متوسط تولید روزانه گروه سایپا یک هزار و ۵۰ دستگاه بود که تنها ۹ درصد آن تجاری می شد اما در ۶ ماهه دوم سال گذشته تولید روزانه به ۲ هزار و ۸۰ دستگاه رسید که ۱۰۰ درصد آن تجاری می شد.

تیموری بیان داشت: امسال برنامه ریزی شده تا تولید روزانه به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه برسد و از ابتدای سال تاکنون نیز در مقایسه با سال گذشته ۴۱ درصد رشد تولید داشته ایم.

مدیرعامل شرکت سایپا اظهار داشت: با روند تولید در پایان سال تولید عادی شرکت به بالغ از ۶۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه سایپا در سال گذشته به دلایل استاندارد اجباری سه محصول خود را که نیمی از تیراژ تولید شرکت بود را از دست داد بیان داشت: اما امسال نه تنها محصولی از رده خارج نمی شود بلکه هفت محصول جدید در گروه سایپا عرضه می شود.

تیموری در خصوص قرارداد با قطعه سازان گفت: سال گذشته در طی دو مرحله اصلاح قیمت و قراردادهای قطعه سازان انجام شد که اولین آن خرداد ماه بود که مربوط به قراردادهای سال ۱۴۰۰ بود. در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز سیستمی از سوی سایپا طراحی شد که براساس آن قیمت ها را در هر چهار ماه براساس نرخ مواد، نرخ ارز، دستمزد و سایر پارامترها اصلاح می کنیم.

مدیرعامل سایپا بیان داشت: چهار موتور متعلق به مگاموتور با هدف ارتقای راندمان و کاهش مصرف سوخت اصلاح شده که به طور نمونه در خودروی اطلس موتور ۱۵۰۰ سی سی بهبود یافته نصب خواب شد.

وی با بیان اینکه نخستین موتور ۱۶ سوپاپ گروه سایپا به تولید رسیده است گفت: مدارک این موتور از سوی شرکت سیتروئن در اختیار قرار گرفته و این موتور همان موتور ec۵ است که در خودروهای سیتروئن C۳ و پژو ۲۰۰۸ نصب می شد اما در حال حاضر با داخلی سازی ۹۲ درصدی تولید می شود. این موتور بر روی خودرو شاهین پلاس نصب می شود و تولید آن از تیرماه آغاز می شود و همچنین بر روی خودرو سیتروئن C۳HR که با نام سیلک عرضه می شود نیز نصب می شود.
تیموری درباره تولید محصولات جدید بیان داشت: اطلس در حال حاضر با میزان تولید کم در حال تولید است اما در نیمه دوم سال به تولید انبوه آن خواهیم رسید در کنار آن خودرو سهند در مرداد ماه تولید خواهد شد و در ۶ ماهه دوم به تولید انبوه می رسد و خودروی پی ۹۰ یا همان کادیلا نیز جزو محصولات تولیدی جدید سایپا است که در ماه های آینده به تولید انبوه می رسد و براساس هماهنگی های صورت گرفته در خط تولید خودروسازی (آفتاواز) روسیه نیز قرار می گیرد و در بازار عرضه می شود.

تیموری بیان داشت: در واقع حضور این خودرو در بازار روسیه، تولید نوعی ون توسط روس ها است که قرر است این ون در ایران هم تولید شود. خط تولید کادیلا نیز همان خط تولید ساندرو و ساندرو استپ وی است که به روزرسانی و راه اندازی شده و از آذر امسال تولید آن با تیراژ ۵۰۰ دستگاه آغاز می شود.

وی بیان داشت: در تولید این خودرو از موتور K۴ ساندرو استفاده شده که با توجه به استاندارد یورو ۵ آلایندگی کمتری دارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها