کد خبر: ۱۸۴۴۰
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمدید مهلت ثبت نام برای خودروهای وارداتی خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمدید مهلت ثبت نام برای خودروهای وارداتی خبر داد.

 امید قالیباف با اعلام این خبر اعلام کرد: مهلت ثبت نام خودروی وارداتی تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۳ اسفند ماه تمدید شد.

سخنگوی وزارت صمت افزود: گزینه ویرایش سامانه saleauto.ir نیز فعال شده است و متقاضیان می توانند در صورت لزوم اطلاعات وارد شده را ویرایش کنند.

ثبت نام برای اولین خودروهای خارجی وارد شده به کشور پس از پنج سال، از روز شنبه هفته ای که گذشت از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروها آغاز شد؛ شرط ثبت نام در این طرح علاوه بر شروط ثبت نام خودروهای داخلی همچون داشتن گواهینامه، عدم پلاک انتظامی فعال، عدم خرید خودروهای داخلی از کارخانه طی ۴٨ ماه گذشته بوده و... و. ، واریز و مسدود کردن مبلغ ۵٠٠ میلیون تومان در حساب وکالتی فرد متقاضی نزد ٢٢ بانک و چهار موسسه اعتباری معرفی شده توسط وزارت صمت بوده است.

گفتی است، در ابتدا مهلت ثبت نام تا ساعت ١٨ امروز (پنجشنبه ١١ اسفند ماه) در نظر گرفته شده بود.

طبق تاکید مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت، این ۵٠٠ میلیون تومان متوسط روبه پایین وجه خودروهاست که به این پول، بایستی سود کوتاه مدت توسط بانک ها تخصیص داده شود؛ چنانچه بانکی در این زمینه همکاری نکند، مشتری می تواند وجه خود را به بانک های دیگر منتقل کند.

جزئیات نحوه خرید خودرو وارداتی

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر قرعه کشی از افراد ثبت نام کرده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تصریح کرد: قرعه کشی به معنای قرعه کشی هایی که تاکنون برای خودروهای داخلی انجام شده، نیست؛ این قرعه کشی به جهت تعیین نوبت دریافت خودرو و تعیین لیست انتظار افراد متقاضی و نوبت تخصیص است که چه زمان خودروی خود را تحویل بگیرند. بنابراین فردی حذف نخواهد شد مگر آنکه خود متقاضی بخواهد انصراف دهد. 

وی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه پس از اتمام مهلت زمان ثبت نام، چه زمان قرعه کشی انجام خواهد شد؟ گفت: حدوداً دو تا سه روز زمان لازم است تا بررسی ها انجام شود که افراد ثبت نام کننده حائز همه شرایط ثبت نام باشند. فرآیند قرعه کشی هم یک روز انجام خواهد شد. 

این مقام مسئول در وزارت صمت ضمن اشاره به استقبال خوب بانک ها در این طرح (برای تعریف حساب وکالتی و واریز ۵۰۰ میلیون تومان) تصریح کرد: اما با توجه به اینکه از بانک ها خواسته و تاکید شد تا این مبلغ در حساب کوتاه مدت بلوکه شود و سود به ثبت نام کنندگان اختصاص داده شود، برخی بانک ها در این زمینه همکاری لازم را نکردند؛ بر این اساس مشتریان می توانند در صورتی که از بانک خود رضایت نداشته باشند یا به تعامل نرسند، پول خود را به بانک دیگری انتقال دهند. این موضوع نکته مهمی است و فضای رقابتی میان این ۲۶ بانک (۲۲ بانک و ۴ موسسه اعتباری ) که تاکنون در این طرح شرکت کرده اند، وجود دارد.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت ضمن تاکید بر اینکه ریالی از این ۵۰۰ میلیون تومان توسط دولت و به حساب دولت واریز نخواهد شد، گفت:  وجهی توسط دولت دریافت نمی شود و عملا این ۵۰۰ میلیون تومان مطابق اعلام شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت نامی است که میانگین و متوسط رو به پایین قیمت خودروها است. خودروهایی که عرضه می شوند، در بازه های مختلف قیمتی هستند که در حال حاضر مبلغ علی الحساب آن ها تا حد زیادی مشخص است. باید توجه داشت که در دوره های قبلی فروش خودروهای وارداتی، خودروها بر اساس قیمتی که واردکننده بر اساس شرایط خود، تعیین می کرد و با احتساب سود خود، عرضه می کرد.

تعیین کننده قیمت خودروها، سازمان حمایت است

وی افزود: اما اکنون با توجه به اینکه سود واردکننده قطعی است و قیمت خودروها را هم سازمان حمایت تعیین می کند؛ نرخ ETS در زمان ترخیص خودرو بسیار حائز اهمیت است، بنابراین بایستی تمامی هزینه ها مشخص شود تا واردکننده متحمل زیان نشود؛ به همین دلیل هم هست که قیمت نهایی اعلام نمی شود. بنابراین ما در دو بخش هزینه ها را تعیین می کنیم؛ در بخش اول که کاملا مشخص است و براساس قیمت خودروها است که از کمتر از ۱۰ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو هستند. در این طرح، پس از آنکه سامانه برای ثبت" نام بسته شد، پس از استعلام نهایی از تمام مراجع،  عرضه خودروها آغاز می شود. شرط عرضه این است که خودروها باید تمامی مدارک و مستندات مجوزها را شامل استاندارد محیط زیستی را داشته باشند و قیمت پایه آن ها در کمیته ارزش گمرک به تایید رسیده باشد و توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت نهایی مشخص شده باشد.

ضیغمی تصریح کرد: بنابراین حداقل قیمت علی الحساب اولیه که مشتری بایستی پرداخت کند، مشخص خواهد شد. تاکید می شود که مبلغ خودرو که واردکننده بابت واردات پرداخته است، ارز آن تعیین شده و قیمت آن مشخص است و بر این اساس با نوسان نرخ ارز قیمت خودرو تغییر نمی کند. نرخ ارز نیز در واردات خودرو، نرخ تالار مبادله ارز و طلا (تالار دوم) است.

تاکنون سایپا همه مجوزها و شرایط را کسب کرده است

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت اعلام کرد: تاکنون شرکت سایپا تنها شرکتی است که همه شرایط لازم برای واردات را احراز کرده و عرضه دو خودروی چانگان CS۳۵ پلاس و CS۵۵ قطعی است.  دو برند دیگر نیز هستند که در فرآیند اخذ مجوزها هستند و تقریبا بیشتر راه را آمده اند؛ یکی هیوندای النتراست که مجوز استاندارد و مجوز زیست محیطی را دریافت کرده و در حال رایزنی با کمیته ارزش گمرک برای مشخص شدن موضوع قیمت پایه آن است. همچنین برند فیات نیز عملا در حال طی کردن فرآیندهای مربوطه است اما مشخص نیست که عرضه آن چه زمانی باشد.

وی در رابطه با موضوعاتی که مطرح شده که مواردی در این طرح فروش خودروهای وارداتی (قیمت، زمان تحویل، نوع خودرو و...) مشخص نیست، اظهار کرد: در حقیقت از سوی وزارت صمت، بسیاری از فرآیندها مشخص است و بسیاری از نهادها و دستگاه ها نیز قول همکاری داده بودند اما متاسفانه آن طور که باید و شاید همکاری نکردند اما آنچه که قطعی است همین دو مدل خودرو چانگان و اقدامات نهایی برای هیوندا و فیات هم با همکاری گمرک انجام و منجر به عرضه شود؛ امیدواریم که پس از پایان فرآیند ثبت نام بتوانیم هر سه برند خودرو را که پنج مدل خودرو است، به صورت همزمان عرضه کنیم.

این مسئول در وزارت صمت در رابطه با تعداد خودروها، گفت: در ابتدا باید بررسی ها صورت گیرد و فرآیند ثبت نام تکمیل شود تا تصمیم گیری کنیم که فروش یکماهه انجام شود یا سه ماهه و به صورت پیش فروش؛ اما تا به امروز بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابل توجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند و قراردادهای خوبی هم بسته شده است.

ضیغمی تصریح کرد: در حقیقت به دلیل صیانت از حقوق مردم و خود واردکنندگان، اسامی برخی برندها و خودروها را اعلام نمی کنیم؛ چرا که اگر اعلام شوند، ما را دچار چالش خواهند کرد. اما همانطور که قبلا اعلام شده، به جز خودروهایی که ممنوعیت واردات دارند (خودروهای آمریکایی و فرانسوی)، وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات ندارد؛ مگر آنکه دستوری به ما ابلاغ شود. وزارت صمت مجری دستورات است و خود واردات خودرویی را ممنوع یا جلوگیری نمی کند، مگر آنکه ابلاغی صورت گیرد. در حال حاضر از تمامی برندها (جز برندهای دو کشور مذکور) درخواست واصل شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت برای واردات به وزارت صمت ارائه شده که بسیاری از آن ها برای بیش از یک برند خودرو، را درخواست کرده اند. بالغ بر ۲۰ شرکت توانسته اند فرآیندها را طی کرده و مجوزها را اخذ کنند و از این تعداد تاکنون ۱۰ شرکت توانسته اند ثبت سفارش را انجام دهند؛ ممکن است این تعداد تا پیش از آغاز سال جدید به ۱۵ شرکت هم افزایش پیدا کند. تا به امروز ۹۵ هزار درخواست ثبت سفارش صورت گرفته، ۵۰۰۰ درخواست دیگر ارائه شده که چنانچه تایید شوند، ۱۰۰ هزار ثبت سفارش به وزارت صمت واصل شده است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت خاطرنشان کرد: بانک مرکزی همکاری بسیار خوبی در تخصیص منابع ارز که هیچ فشاری هم به منابع ارزی کشور وارد نخواهد کرد، داشته است و از ارزهای خارج از کشور که رفع تعهد شده اند استفاده شده و می تواند بسیار کمک کننده باشد. 

این مسئول وزارت صمت تاکید کرد: همانطور که اشاره شد، یک ریال هم از پول مردم برای واردات خودرو در این مرحله استفاده نمی شود و تمام هزینه های واردات را واردکننده از حساب خود که ارز آن را تامین کرده است، پرداخت می کنند؛ بر این اساس افراد پس از عقد قرارداد، بخشی از پولی را می دهند که قبلا کاملا پرداخت شده بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها