کد خبر: ۱۸۲۰۳
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
تغییرات شتابان نرخ ارز در یک‌ هفته اخیر نوسان قیمت در بازار خودرو را نیز افزایش داده است. افزایش قیمت خودرو از آذر امسال شتاب بیشتری گرفت و تغییرات روزانه و لحظه‌ای قیمت، بازار خودرو را در شرایطی ویژه قرار داد به‌طوری‌که در فاصله آذر تا اسفند بیشتر خودروهای پرفروش بازار بیش از ۵۰درصد گران شدند.
به گزارش جدید پرس:

تغییرات شتابان نرخ ارز در یک‌ هفته اخیر نوسان قیمت در بازار خودرو را نیز افزایش داده است. افزایش قیمت خودرو از آذر امسال شتاب بیشتری گرفت و تغییرات روزانه و لحظه‌ای قیمت، بازار خودرو را در شرایطی ویژه قرار داد به‌طوری‌که در فاصله آذر تا اسفند بیشتر خودروهای پرفروش بازار بیش از ۵۰درصد گران شدند.

این رشد با شروع اسفندماه به موازات نوسان قیمت دلار ادامه یافته و تغییرات قیمت در برخی محصولات ظرف یک هفته گذشته بیش از ۲۰درصد بوده است. به‌عنوان مثال پژو پارس ساده در فاصله بین اول تا هشتم اسفند ۲۱درصد معادل ۱۱۰میلیون تومان رشد قیمت داشته است. پژو ۲۰۷ اتومات پانوراما نیز ۸۰میلیون تومان رشد داشته و دیروز به جمع خودروهای یک میلیاردی تولید داخل وارد شد.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد در ۸روز ابتدای اسفند قیمت خودروهای خارجی ثابت بوده و هیچ‌گونه افزایشی نداشته است. در کنار خارجی‌ها برخی خودروهای داخلی نیز در یک‌ هفته اخیر رشدی نداشته‌اند که هایما S۷ و سورن پلاس از آن جمله‌اند. هایما که در فاصله ابتدای بهمن تا اسفند ۱۶۰میلیون تومان گران‌تر شده بود در یک هفته گذشته تغییر قیمت نداشته و همچنان با قیمت یک میلیارد و ۴۱۰میلیون تومان معامله می‌شود. سورن پلاس نیز در یک‌ماهه بهمن ۱۱۰میلیون تومان رشد داشت اما روز گذشته با قیمت ۵۷۰میلیون تومانی قیمت خورد که ابتدای اسفند معامله شده بود. برخی کارشناسان علت ثبات قیمت این خودروها به‌ویژه هایما را عرضه در بورس و البته نبود کشش بیشتر در بازار ارزیابی می‌کنند.

بازار تشنه عرضه است

تداوم افزایش قیمت خودرو در حالی است که به‌گفته فعالان این حوزه، بازار خودرو همچنان در رکودی سنگین به سر می‌برد و خریداران برای تغییرات مثبت در این بازار لحظه‌شماری می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری، قیمت کنونی خودروها چه داخلی و چه مونتاژی و چه قیمت عنوان شده برای وارداتی‌ها را غیرمنطقی دانست و گفت: بازار تشنه عرضه خودرو و ریزش قیمت‌هاست، چراکه قیمت‌های فعلی از نظر مصرف‌کننده غیرمنطقی است.

سعید موتمنی با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه، اضافه کرد: ‌حاشیه بازار همچنان ‌وجود دارد و بررسی قیمت‌ها اختلاف ۹ تا ۲۳ میلیون تومانی قیمت را در بازار خرده‌فروشی نشان می‌دهد.

موتمنی با اشاره به شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا افزود: تا زمانی که شرکت‌های خودروساز عرضه را افزایش ندهند تغییری در شرایط فعلی بازار ایجاد نخواهد شد.

عرضه بیشتر و احتمال کاهش قیمت

صرف‌نظر از تأثیر منفی تغییرات نرخ ارز بر قیمت‌ها، بازار خودرو طی هفته گذشته شاهد اخبار مثبتی هم بود. تعیین تکلیف عرضه و فروش خودروهای خارجی با رونمایی از سامانه جدید ثبت نام برای این خودروها و نخستین فروش بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی که برای آن هم سامانه مستقلی تعریف شده، اتفاقاتی است که می‌تواند با افزایش عرضه انتظار تورمی را در بازار خودرو کاهش دهد.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، روز یکشنبه از آغاز طرح پیش‌فروش خودروهای داخلی خارج از فرایند قرعه‌کشی برای همه خودروهای داخلی خبر داد که قرار بود از روز چهارشنبه هفته جاری (۱۰ اسفند ماه) اجرایی شود؛ طرحی که در آن همه ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند خودرو دریافت کنند، اما زمان تحویل خودروها بین ۳‌ماه تا یک سال متفاوت خواهد بود.

به‌گفته عبدالله توکلی لاهیجانی، در این طرح متقاضیان درصورت عدم‌تمایل به دریافت خودرو با زمان انتظار بیشتر، می‌توانند انصراف خود را اعلام و پول خود را از حساب وکالتی خارج کنند. این طرح قرار بود از چهارشنبه هفته جاری آغاز شود اما ساعتی پس از رسانه‌ای شدن آن اعلام شد که اجرای آن یک هفته به تأخیر افتاده است. سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی نیز از روز شنبه آغاز به‌کار کرد و متقاضیان این خودروها با بلوکه کردن ۵۰۰میلیون تومان در حسابی وکالتی می‌توانند برای دریافت خودروهایی که جزئیات برند و مدل آنها در مرحله بعد اعلام می‌شود، ثبت نام کنند.

جدیدترین قیمت خودرو در بازار ؛ جهش در هفته اول اسفند | برخی خودروهای پرفروش در یک هفته تا ۱۰۰ میلیون تومان گران شدند

 

 
پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها