کد خبر: ۱۷۳۴۷
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
سال ۱۲۷۹ شمسی بود که مظفرالدین شاه در سفر به بلژیک، با اتومبیل آشنا شد و با وجودی که خزانه مملکت خالی بود از بانک انگلیس وام گرفت و ماشین را خرید و در بازگشت به ایران آن را با خود آورد.
به گزارش جدید پرس:

مظفرالدین شاه در این سفر با مدیرعامل شرکت رنو گفت‌وگو کرد و توانست ۲دستگاه خودرو وارد ایران کند.آن طور که در منابع تاریخی آمده است مدیرعامل شرکت رنو یک اتومبیل را به شاه هدیه می‌کند و دومی را به قیمت ۱۶ هزار فرانک (۴۰۰۰ تومان) به مظفرالدین شاه می‌فروشد.

مظفرالدین شاه هر ۲خودرو را با قطار و کشتی از روسیه و دریای خزر به انزلی آورد. سپس از انزلی با راننده به سمت دارالخلافه قاجار حرکت کرد، اما جاده‌های کشور که خاکی و پر از چاله بود، باعث شد یکی از خودروها در بین راه خراب و هرگز به تهران نرسد. اما دومی پایش به پایتخت رسید و چون دود می‌کرد، «کالسکه دودی» و «کالسکه آتشی» نام گرفت. خیابان‌های تهران هم مثل همه‌جای ایران، مناسب رانندگی نبود. به همین خاطر شاه ایران فقط گاهی از آن استفاده می‌کرد.این خودروی بعد از مرگ مظفرالدین‌شاه به محمدعلی پسر او رسید که با مشروطه‌خواهان سر ناسازگاری داشت. او بعدازظهر اوایل اسفندماه ۱۲۸۶ با این خودرو برای گردش به دوشان‌تپه رفت بود که با نقشه «حیدر عمواوقلی» از فعالان جنبش مشروطه ایران، ۲بمب دست‌ساز را به سمتش پرتاپ کردند. محمدعلی‌شاه آسیبی ندید اما این خودرو برای همیشه از کار افتاد و قصه نخستین خودروی وارد شده به ایران تمام، شد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها