خودروهای شاسیبلند همیشه مورد توجه بازار خودرو ایران بوده است، حال آنکه دو دهه پیش و قبل تر از آن، تنها چند مدل محدود و معدود شاسیبلند همانند نیسان پاترول در بازار موجود بود. گشتی در آگهیهای مربوط به پاترول نشان میدهد این شاسیبلند ژاپنی را با وضعیتی قابلقبول احتمالا زیر ۲۰۰میلیون تومان نمیتوان خرید. در لیست آگهیها، مدلهای مختلفی از نیسان پاترول (با سالهای متفاوت تولید) به چشم میآید که ارزانترین آن متعلق به سال ۱۹۸۹ میلادی با ۴۵۰هزار کیلومتر کارکرد است و ۲۳۰میلیون تومان به فروش میرسد. در یک آگهی دیگر، نیسان پاترول مدل ۱۳۶۷ که ۲۴۰هزار کیلومتر کار کرده است، ۳۶۰میلیون تومان قیمت دارد. مدلهای به اصطلاح سرحالتر و طبعا گرانتر نیز در بین آگهیهای مربوط به پاترول به چشم میخورند، از جمله یک مدل دو در متعلق به سال ۱۹۹۷ و ۳۶۰هزار کیلومتر کارکرد، که برای خرید آن باید ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرد.
ژیان ۲۶۰ میلیونی
و اما ژیان؛ خودرویی نامآشنا که شاید هنوز هم بتوان آن را در برخی خیابانهای کشور بهخصوص در استان اصفهان به چشم دید. شاید باورکردنی نباشد اما در آگهیهای فروش، برای ژیان قیمت تا ۲۶۰میلیون تومان هم پیشهاد میشود. به عنوان مثال، یک ژیان سفید رنگ مدل ۱۳۵۸ و دارای پلاک ملی، ۲۶۰میلیون تومان قیمت دارد. یک ژیان سفیدرنگ دیگر نیز که در تبلیغ آن نوشته شده «بدون مشابه و بدون تصادف» با قیمت ۲۵۰میلیون تومان پیشنهاد شده است. همچنین یک ژیان مدل ۵۷ (۴۴ساله) با قیمت ۸۵میلیون تومان آگهی شده یا ژیانی دیگر که به قول مالکش با یک استارت روشن میشود، ۱۰۰میلیون تومان قیمت دارد. در آگهیهای ژیان اما قیمتهای دیگری نیز به چشم میآید، از جمله یک ژیان مدل ۱۳۵۷ که با ۷۵میلیون تومان میتوان آن را خرید. یا مثلا یک ژیان استیشن مدل ۱۳۵۳ قیمت ۶۸میلیون تومانی دارد. ارزانترین ژیانی که در آگهیها به چشم میآید و البته برای راه رفتن نیاز به تعمیرات اساسی و تعویض قطعات دارد، ۲۵میلیون تومان قیمتگذاری شده است.