کد خبر: ۱۵۶۹۰
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
با افزایش عرضه خودرو در بورس کالا و فروش خودروها زیر قیمت بازار، قیمت خودروهای دست دوم که پیش از این بر مبنای قیمت‌های کاذب بازار آزاد، نرخ گذاری می‌شد به تدریج در حال کاهش است و قیمت این خودروها بر مبنای قیمت معاملاتی بورس کالا تعیین می‌شود.
به گزارش جدید پرس:

عرضه خودرو در بورس کالا با وجود برخی مخالفت‌ها، اما پس از گذشت 6 ماه از آغاز اولین عرضه‌، در روزهای اخیر در حال نشان دادن ‌آثار مثبت‌ خود‌ در زمینه کاهش قیمت خودرو است.

به گفته برخی از دست‌اندرکاران صنعت و بازار خودرو، با استمرار عرضه‌ در بورس کالا، دستاورد مثبت بیشتری حاصل از این اتفاق محقق می‌شود.

در روش‌های قبلی عرضه خودرو نظیر قرعه‌کشی، دلالان و مافیای خودرو، سود‌های کلانی با ارقامی نظیر ۱۵۰ هزار میلیارد داشته‌اند که درواقع زیان انباشته خودروسازان بوده‌که عاید دلالان شده است.

همین دلالان و سفته‌بازان خودرو که از عرضه خودرو در بورس کالا متضرر شده‌اند تلاش می‌کنند‌ عرضه خودرو در بورس‌ متوقف شود، همین موضوع اخیر ‌رفت و برگشت عرضه دنا پلاس در بورس کالا، یکی از تلاش‌های آنها به منظور دستیابی به توقف عرضه خودرو در بورس کالا بود که البته با ورود و حمایت وزیر اقتصاد و نامه وی به رئیس سازمان بورس، عرضه انجام شد، پس از آن بود که مدیران عامل هر دو خودروساز در نامه‌‌هایی جداگانه بر ضرورت استمرار عرضه خودرو در بورس کالا تأکید کردند.

* فقط با عرضه دنا پلاس در بورس کالا خودروساز ۱۹۰۰ میلیارد تومان سود کرد 

۱۰ هزار دستگاه خودروی دنا پلاس دستی سفید روز 26 دی در بورس با قیمت نهایی ۴۳۵ میلیون تومان معامله شد که با توجه به قیمت حدود ۶۲۰ میلیون تومانی این محصول در بازار آزاد،  قیمت این خودرو در بورس کالا ۱۸۵ میلیون تومان زیر قیمت بازار کشف قیمت شد که با احتساب  معامله ۱۰ هزار خودرو در بورس کالا،  سود مصرف کنندگان ۱۸۰۰ میلیارد تومان و سود تولیدکننده نیز ۱۹۰۰ میلیارد تومان شد.

*‌ قاعده‌گذاری وزارت صمت برای عرضه خودرو ‌در بورس‌ منجر به کاهش قیمت بازار شد

 پیش از این نیز امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در ۳۰ آذر ۱۴۰۱  از تأثیر قاعده‌گذاری وزارت صمت برای عرضه خودرو  در بورس کالا خبر ‌گفته بود.

به گفته وی دو خودروی شاهین و هایما هر کدام به تعداد ۲ هزار دستگاه در بورس کالا عرضه شد که اولی ۱۴ درصد و دومی ۹ درصد بیش از ‌قیمت کارخانه کشف قیمت شدند.

سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: در حالی خودرو شاهین ۳۴۶ میلیون تومان  در روز ۳۰ آذر ۱۴۰۱ در بورس کالا به فروش رسید که قیمت‌سازان  تا ۵۰۰ میلیون تومان  این خودرو را در بازار قیمت‌گذاری کرده بودند؛ در مورد «هایما اس 7» نیز که در مورخ ۳۰ آذر، ۸۱۴ میلیون تومان کشف قیمت شد‌ قیمت کاذب آن بیش از یک میلیارد تومان در بازار بود.

* تقاضای کاذب خودرو کاهش یافت

بنابراین عرضه‌های مختلف خودرو در بورس کالا حاکی از آن است که در هر عرضه هم تقاضای کاذب کاهش یافته است و هم خودروساز توانسته‌ با قیمت بیشتری نسبت به قیمت دستوری و کارخانه‌ای خودرو را عرضه کند و از آن طرف نیز مصرف‌کننده با قیمت پایین‌تری نبست به بازار موفق به خرید شده است. 

در آخرین بار از عرضه خودرو به صورت قرعه‌کشی که از ۱۸ تا ۲۶ دی ثبت‌نام آن به طول انجامید حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای ۲۱ هزار خودرو ثبت نام کردند که به گفته کارشناسان اغلب این تقاضا با با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه کارخانه تا بازار، تقاضای سفته‌بازی و برای کسب سود ایجاد کرد.

* عرضه خودرو در بورس باید مستمر، متنوع و منظم باشد

محمدرضا نجفی‌ منشی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور پیش از این در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس زمانی پدیدار می‌شود که این کالا به صورت مستمر در بورس عرضه شود و از آغاز عرضه خودرو در بورس کالا خودروساز و مصرف‌کننده هر دو منتفع شده‌اند به‌طوری که خودروساز خودرو را با قیمتی بیشتر از قیمت کارخانه عرضه می‌کند و خریدار نیز خودرو عرضه شده در بورس کالا را با قیمتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار خریداری می‌کند. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور بیان داشت: اگر خودرو به قیمت واقعی عرضه شود تقاضای کاذب برای آن پیدا نمی‌شود زیرا اغلب متقاضیان به دنبال مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار هستند. 

وی با اشاره به واقعی شدن قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا گفت: تعدادی از عرضه خودروهایی که در بورس کالا انجام می‌شود مشتری ندارد زیرا قیمت عرضه خودرو در بورس با قیمت بازار اختلاف زیادی ندارد. 

* قیمت خودروهای کارکرده متاثر از قیمت معاملاتی خودرو در بورس 

به گزارش فارس، در مجموع همانطور که مسئولان‌، کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو به آن اذعان دارند، آثار مثبت عرضه خودرو در بورس کالا در حال نمایان شدن است و مصرف‌کننده و تولید‌کننده از این شیوه عرضه خودرو که وزارت صمت آن را شیوه‌ای موقت برای عرضه خودرو عنوان کرده است، منتفع می‌شوند.

نکته قابل توجه که از اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا حاصل شده، این است که با عرضه خودرو در بورس کالا و فروش خودروها زیر قیمت بازار، قیمت خودروهای دست دوم که پیش از این بر مبنای قیمت‌های کاذب بازار آزاد نرخ‌گذاری می‌شد هم تحت تاثیر بورس کالا کاهش یافته است و‌ به تدریج بر مبنای قیمت معاملاتی بورس کالا تعیین می‌شود.

بررسی میدانی خبرنگار فارس از نمایشگاه‌های خودرو در سطح شهر حاکی است با عرضه خودروها در بورس کالا و شکسته‌شدن قیمت‌های کاذب بازار، قیمت اغلب خودروهای کارکرده تولید داخل نیز که تا پیش از این تحت تأثیر همین قیمت‌های کاذب بالا رفته بود، به تدریج در حال کاهش است؛ قطعا مردم نیز ‌از این مساله هم منتفع می‌شوند و سود این کاهش قیمت هم به جیب مردم می‌رود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها