کد خبر: ۱۴۳۸۴
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
آمار منتشرشده نشان می‌دهد که خودروسازان در هشت‌ ماه نخست سال جاری 17 درصد رشد تولید داشتند. اما آیا با این روند تولید خودرو، آن‌ها به وعده رشد 50 درصدی تیراژ و تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی وزارت صمت می‌رسند؟
به گزارش جدید پرس:

گزارش‌های ارائه‌شده به بورس حاکی از رکوردشکنی در رشد تولید خودرو توسط سه خودروساز اصلی، یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودروست. گزارش هشت‌ماهه عملکرد این سه خودروساز نشان می‌دهد که تولید خودرو تا پایان آبان‌ سال جاری به ۶۷۰ هزار و ۷۷۸ دستگاه رسیده است. اما با این وجود، تعداد تیراژ آن‌ها با وعده وزیر صمت تفاوت فاحشی دارد.

طبق آمار، مجموع تولید سه‌ خودروساز بزرگ کشور در دومین ماه پاییز کمتر از ۱۰۴ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با آمار حدودا ۸۸ هزار و ۷۰۰ دستگاهی مهر، بیش از 17 درصد افزایش داشته است.

در میان سه حودروساز، ایران ‌خودرو بیشترین میزان رشد سالانه تولید، یعنی رشد 27 درصدی را به خود اختصاص داده است. این خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه ۳۶۰ هزار و ۳۹۵ دستگاه خودرو تولید کرد. این رقم در هشت‌ماهه سال گذشته به ۲۸۲هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو رسیده بود.

سایپا که عملکرد خوبی در شش ماه نخست سال از خود نشان نداد و رشد تولید آن تنها به 55 دستگاه محدود شد، همچنان روندی ناامیدکننده دارند.

طبق آمار، این شرکت خودروسازی تا پایان آبان‌ سال جاری تنها 0.4 درصد رشد تولید داشت و تیراژ تولید خود را به ۲۲۳ هزار و ۳۶۷ دستگاه رسانده است. این آمار در مقایسه با تولید خودرو در مدت مشابه سال گذشته از رشد 913 دستگاهی حکایت دارد.

عملکرد ضعیف سایپا در حالی است که مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که به دلیل افزایش عرضه محصولات‌شان تمامی خودروها از فرآیند قرعه‌کشی خارج شدند.

تولید خودرو در شرکت خودروساز پارس خودرو نیز در هشت‌ماهه سال جاری به 87 هزار و 16 دستگاه رسید که حاکی از رشد 10 درصدی تولید نسبت به سال گذشته است.

وعده وزیر فراموش شد؟

سال گذشته، رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، وعده رشد تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی خودروسازان را به مردم داد. همان زمانی که فاطمی‌امین این وعده را داد، کارشناسان معتقد بودند که عملی‌شدن آن نشدنی است.

پس از اینکه خودروسازان از برنامه مقرر خود برای تولید خودرو جا ماندند و تولیدات آن‌ها به میزانی نرسید که تا پایان سال وعده یک میلیون و 600 هزار دستگاهی محقق شود، وزیر صمت وعده جدیدی را جایگزین کرد.

شهریورماه بود که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری خود از وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو رونمایی کرد.

باتوجه عملکرد خودروسازان از ابتدای شش ماه دوم سال 1401 تا کنون، به نظر می‌رسد خودروسازان نتوانند این وعده وزیر صمت را نیز عملی کنند.

افزایش تولید خودرو با شکست قیمت‌گذاری دستوری

عرضه خودرو در بورس کالا موجب شد که قیمت‌گذاری در فضایی شفاف‌تر صورت بگیرد. کارشناسان معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا قدمی برای حذف قیمت‌گذاری دستوری است و دیگر عاملی برای زیان‌دهی خودروسازان وجود ندارد.

علاوه بر آن، سید‌جواد جهرمی، قائم‌مقام بورس کالای ایران، در برنامه میز اقتصاد صدا و سیما اعلام کرد خودروسازان با فروش 4000 خودرو در بورس کالا، بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان منفعت کسب کردند.

حال شاید اگر خودروسازان از وضعیت زیان‌دهی خارج شوند و با سود به‌دست‌آمده به افزایش تولیدات و کیفیت محصولات‌شان بپردازند، می‌توانند وعده وزیر را عملی کرده و تولیدات خود را با افزایش همراه کنند.

اما دولت همچنان بر این روش دستوری فعلی اصرار می‌ورزد و پیش‌بینی می‌شود حذف این شیوه هم به‌زودی اتفاق نیفتد. در نتیجه افزایش تولید خودرو هم تا پایان سال بعید به نظر می‌رسد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها