کد خبر: ۱۴۲۷۶
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
​با وجود این که در هفته های اخیر بازار خودروهای صفر بسیار آشفته بود و ثباتی در آن دیده نمی شد، اما افزایش قیمت خودروها تغییرات ناگهانی خاصی نداشتند و در طول ۳ یا ۴ هفته حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون گران شدند. از دیروز تا امروز، پژو پارس های سفارشی یا ELX توانستند رکورد بزنند و حدود ۳۰ میلیون گران شوند.
به گزارش جدید پرس:

پس از افزایش ناگهانی قیمت دلار، طبق روال نوبت به افزایش قیمت خودرو می رسید. از این رو، خودروهای داخلی و خارجی نیز با افزایش قیمت های نسبتاً شدید روبه‌رو شدند و رکوردشکنی کردند.

به گزارش اسب بخار؛ در این میان، از دیروز تا حالا، پژو پارس های سفارشی یا ELX حدود ۳۰ میلیون افزایش قیمت داشته اند. تفاوت سفارشی ها با پژو پارس های معمولی در امکاناتی مانند مولتی مدیا، سنسور نور، سنسور باران، سیستم اندازه گیری فشار تایر (TPMS) ، شیشه های دودی عقب و ترمزهای دیسکی عقب است. همین امکانات برای مشتری پارس تیوفایو حدود ۱۰۰ میلیون تومان و برای مشتری پارس سال حدود ۵۰ میلیون گران تر تمام می شود.

امروز، پارس سال موتور جدید در بازار حدود ۳۵۰ میلیون تومان و پارس سال سفارشی حدود ۴۰۰ میلیون خرید و فروش شد. از طرفی دیگر، پارس تیوفایو معمولی حدود ۴۳۰ میلیون تومان و پارس تیوفایو سفارشی حدود ۵۳۰ میلیون تومان در کف بازار خرید و فروش می شود.

این قیمت ۴۰۰ و ۵۳۰ میلیونی در حالی است که دیروز همین خودروها با قیمت های ۳۷۰ و ۵۰۰ میلیون خرید و فروش می شدند و این که تنها در طول یک روز توانستند ۳۰ میلیون گران شوند حیرت آور است.

این اختلاف در افزایش قیمت از کجاست؟

از آن جایی که پارس تیوفایو همیشه با استقبال بیش تری روبه‌رو می شد، بنابراین تقاضا برای خرید نسخه سفارشی آن نیز بیش تر است و به همین دلیل، افزایش قیمت آن نسبت به پارس سال سفارشی بیش تر است.

افزایش قیمت دیگر خودروها امروز چگونه بود؟

در بازار دیگر خودروهای ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳، پارس تیوفایو سال و تیوفایو معمولی، دنا و… نیز شاهد افزایش قیمت بودیم، اما میزان آن بین ۸ تا ۱۰ میلیون بوده است و به پای افزایش ۲۰ میلیونی پارس های سفارشی نمی رسد.

روند افزایش قیمت در خودروهای شرکت سایپا نیز همچنان ادامه دارد و امروز محصولاتی مانند کوییک، تیبا ۲ و ساینا بین ۶ تا ۸ میلیون گران تر شدند تا دست نیافتنی تر شوند.

به طور کلی، روند افزایش قیمت در بازار خودروهای ایران از هیچ الگویی تبعیت نمی کند و می توان این قضیه را با چک کردن قیمت روز خودروهای بازار فهمید. در این باره، نه تنها افزایش قیمت ها الگوی خاصی ندارند، بلکه ممکن است یک خودرو از یک شرکت خودروساز نسبت به دیگر محصولات همان خودروساز به واسطه تفاوت در تقاضا، افزایش بیش تر و یا کم تری نیز داشته باشد. به همین دلیل نمی توان پیش بینی خاصی از بازار داشت و همین قضیه به آشفتگی بازار خودرو اضافه می کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها