کد خبر: ۱۴۱۵۵
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
​خودروها به عنوان شاخص‌ترین وسایل حمل و نقل نقش مهمی در زندگی ما دارند. در حالی که هر روز بر تنوع و تعدادشان افزوده می‌شود، بد نیست بپرسیم که چه کسی پایه‌گذار صنعت عظیم خودروسازی بود.
به گزارش جدید پرس:

روز ۲۵ نوامبر (۴ آذر) زادروز ۱۷۸ سالگی پدر اتومبیل، یعنی کارل بنز بود. کسی که اولین خودروی تجاری و مدرن را به دنیا معرفی کرد.

کارل فریدریش بنز در ۲۵ نوامبرِ سال ۱۸۴۴ در مولبورگ در کارلسروههٔ آلمان به دنیا آمد. او در سال ۱۸۶۰ در دانشگاه پلی‌تکنیکِ کارلسروهه شروع به تحصیل در رشته مکانیک کرد.

پس از تلاش‌های فراوان و اقدامات مختلف، در سال ۱۸۸۵ اولین خودروی بنزین سوز جهان را اختراع کرد و در سال ۱۸۸۶ درخواست ثبت اختراع کرد. ممکن است افراد دیگری در سطح دنیا بر روی این‌چنین پروژه‌هایی کار و حتی بهتر از او فعالیت می‌کرده‌اند؛ اما او بود که برای اولین بار این پتنت را به نام خود ثبت کرد. این پتنت با شمارهی DPR-۳۷۴۳۵ و به عنوان اتومبیل سوختی ثبت شد.

این خودروی ۳ چرخه، موتورواگن نام داشت. پیشرانه این خودرو تک سیلندر کمتر از یک اسب‌بخار قدرت داشت و حداکثر سرعت این خودرو ۱۶ کیلومتر بر ساعت بود!

کل صنعت خودروسازی مدیون نبوغ و شجاعت این زن و مرد است

در فوریهٔ ۱۸۸۶ این خودرو به طور رسمی تولید شد.

اولین کسی که گواهینامه رانندگی گرفت

نکته جالب اینجاست که اولین گواهینامه جهان در سال ۱۸۸۸ به نام کارل بنز ثبت شده است.

اعضای خانوادهی کارل بنز به رشد و پیشرفتِ اقدام او اهمیت می‌دانند.در ماه اوت سال ۱۸۸۸،برتا رینگر، همسر و شریکِ ۳۹ سالهٔ بنز،ا ز مانهایم تا فورتزهایم را با پسرهایش، یعنی ریچارد ۱۳ ساله و ارگن ۱۵ ساله، بدون گفتن به همسرش و بدون اجازه از مقامات، سوار بر بنز شدند. این طولانی‌ترین مسیری بود که تا آن روزگار یک خودرو طی می‌کرد. برتا و فرزندانش ۱۰۶ کیلومتر مسافت را از مانهایم تا فورتزهایم طی کردند و در واقع اولین راه و جاده مخصوص اتومبیل در دنیا را ترسیم کردند.

اگرچه هدف ظاهری برتا بنز از این سفر دیدار مادرش بود،اما انگیزه دیگری نیز داشت؛ او قصد داشت به شوهرش ثابت کند که خودرویی که هر دوی آن‌ها برایش سرمایه‌گذاری کرده بودند، اگر یکبار مفید بودنش برای عموم مردم نمایش داده شود،به موفقیت خواهد رسید.

یک زن خلاق و توانا

او مانهایم را حدود سپیده دم ترک کرد. برتا توانایی‌های فنی قابل توجه خود را در این سفر نشان داد. بدون هیچگونه جایگاه سوخت‌گیری، مجبور بود لیگروئین پیدا کند، چرا که خودرو نیاز به حلال نفت داشت تا حرکت کند و این ماده تنها در دست داروسازها پیدا می‌شد. بنابراین او مجبور شد در ویزلخ،در داروخانه شهر، برای خرید سوخت متوقف شود. در آن زمان بنزین و دیگر سوخت‌ها تنها از داروسازها خریداری می‌شد. پس به همین دلیل داروسازی در ویزلخ به اولین ایستگاه سوخت در جهان تبدیل شد.

او دهانهٔ بسته شدهٔ سوخت را با کلاه و سنجاقک سرش تمیز کرد و از بند جورابش برای ایزوله کردن مواد استفاده کرد. همچنین یک آهنگر برای ترمیم زنجیر در یک نقطه کمک کرد. وقتی ترمز چوبی شروع به شکستن کرد، برتا بنز از یک پینه‌دوز خواست تا برای آن چرم بدوزد، که منجر به ساخت اولین جفت لنت ترمز جهان شد! یک سیستم خنک‌کنندهٔ آبی برای خنک کردن موتور به کار گرفته شد بود،که همین منبع آب یک نگرانی بزرگ در طول سفر بود.هر زمان که متوقف می‌شدند، هر سه نفر در منبع آب می‌ریختند. دو دندهٔ این خودرو برای سر بالایی‌ها و سرازیری‌ها کافی نبود بنابراین ریچارد و ایگن مجبور به هل دادن خودرو بودند. بنز هنگام غروب به فورتزهایم رسید و موفقیتش را از طریق تلگراف به شوهرش اطلاع داد.

کل صنعت خودروسازی مدیون نبوغ و شجاعت این زن و مرد است

در طول راه چندین نفر از دیدن خودرو وحشت زده شدند.برخی حتی فکر می‌کردند که دو پسر جوان و یک زن با صدای خِش خِش،سوار بر کالسکه بی‌اسب،تنها می‌تواند کار شیطان باشد!

این سفر در واقع سفرِ اولین‌ها بود!سفر او علاوه بر اینکه باعث شد اختراع شوهرش دیده شود،بلکه باعت شد که عیب و ایراد خودرو کشف شود و بعد به دنبال بهبود آن بروند. برتا همچنین پایه گذار آزمایش و تست خودرو قبل از رونماییِ آن هم شد که امروز یکی از ارکان مهم فرآیند ساخت خودرو است.

کارل و برتا هر دو پایه‌گذار شرکتی شده‌اند که در همه زمینه‌ها حرفهایی برای گفتن دارد و بعد از ۱۳۷ سال توانسته خود را در بهترین شرایط حفظ کند. این شرکت بزرگ و معظم، مرسدس‌بنر نام دارد.

زندگینامه کارل و برتا پر از درس‌هایی است برای کسانی که قصد دارند بیزینس خاصی را در دنیا به راه بیندازند؛چه در زمینه خودرو و چه در زمینه‌های دیگر.

کارل بنز در ۴ آوریل ۱۹۲۹ و در سن ۸۴ سالگی به دلیل بیماری برونشیت درگذشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها