کد خبر: ۱۳۷۳۶
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
آمارها نشان می‌دهد که ۲شرکت فرانسوی پژو و رنو که از سال ۱۳۹۵تاکنون بیش از ۲میلیون و ۵۸۸هزار خودرو به ارزش ۱۶۶هزار و ۴۲۵میلیاردتومان از طریق ایران خودرو و پارس‌خودرو فروخته‌اند.
به گزارش جدید پرس:

فرانسه در ماه‌های گذشته، موضع خصمانه‌ای علیه ایران اتخاذ کرده است. تنش‌های دیپلماتیک بین ایران و فرانسه ظرف هفته‌های گذشته، افزایش یافته و این موضوع، بحث منافع این کشور به‌ویژه در صنعت خودروسازی‌ ایران را پر اهمیت کرده است.

محاسبات نشان می‌دهد که ۲شرکت پژو و رنوی فرانسه از سال ۱۳۹۵ تا پایان مهر ماه سال‌جاری، ۲میلیون و ۵۸۸هزار و ۷۷۸دستگاه خودرو از طریق شرکت‌های پارس خودرو و ایران خودرو در ایران فروخته‌اند. طبق این اطلاعات، جمع کل ارزش خودروهای فروخته شده در این دوره، رقمی معادل ۱۶۶هزار و ۴۲۵میلیارد تومان بوده است.

برهمین اساس، در شرایط فعلی بحث مواجه با خودروسازان فرانسوی، مورد توجه مسئولان دولت قرار گرفته است. به‌ویژه آنکه اطلاعات موجود نشان می‌دهد که دولت روسیه نیز محدودیت‌های تازه‌ای را برای فعالیت خودرو سازان فرانسوی در نظر گرفته است؛ به‌طوری که ۲شرکت رنو و پژو با مشکل شدید تقاضا در بازار روسیه مواجه شده‌اند و تولید سالانه آنها از سالانه ۶۰۰تا ۷۰۰هزار دستگاه در سال به ۵۰هزار دستگاه کاهش یافته است؛ در نتیجه حفظ بازار ایران برای این ۲ شرکت اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

بر همین اساس، در روزهای پایانی هفته قبل، سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد: دولت ایران و وزارت صنعت، خودروسازان فرانسوی را به‌خاطر رفتارشان تحریم کرده و اجازه نمی‌دهد تا آنها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.

امید قالیباف با بیان اینکه دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم، تأکیدکرد: هم‌اکنون تمرکز واردات، صرفا روی خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.

سخنگوی وزارت صنعت در حالی این سخنان را بیان کرده که شرکت ایران خودرو نیز از چندی پیش، بحث جایگزینی خودروی ۲۰۶را مطرح کرده است؛ از قرار معلوم، خودرویی تحت عنوان پروژه TF۲۱ که به نوشته برخی رسانه‌ها، یک پروژه چینی است، با این محصول جایگزین خواهد شد.

میزان فروش پژو

سابقه فعالیت شرکت خودروسازی‌ پژو در ایران، به سال ۱۳۷۱بازمی‌گردد. این شرکت در ابتدا از طریق فروش خودروهای ۴۰۵فعالیتش را در ایران آغاز کرد و بعد از آن با تولید و مونتاژ خودروهایی چون پژو پارس و ۲۰۶و ۲۰۷بازار فروش محصولات این شرکت در ایران توسعه پیدا کرد و با استقبال بازار مواجه شد. هرچند اطلاعات کاملی در مورد تیراژ کل خودروهای فروخته شده پژو در ایران در۳۰سال گذشته، وجود ندارد اما بررسی آماری میزان خودروهای فروخته شده پژو در یک دوره ۵ساله نشان می‌دهد که بازار ایران برای این شرکت یک بازار جذاب بوده و از دست دادن آن آثار زیانباری برای پژو به همراه دارد.

آمارها نشان می‌دهد، شرکت پژو فرانسه از سال ۱۳۹۵تاکنون، ۲میلیون و ۲۳۷هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته است که ارزش آن برابر با ۱۵۲هزار و ۸۳۷میلیارد تومان است؛ البته این مقدار، درآمد حاصل از فروش این خودروهاست و به‌معنای شناسایی سود برای شرکت پژو نیست. طبق قراردادهای موجود شرکت‌های ایرانی باید در قبال فروش محصولات فرانسوی به این شرکت‌ها «هزینه رویالتی» پرداخت کنند.

مقایسه میزان خودروهای سواری در حال تردد در ایران که رقمی معادل ۲۴تا ۲۶میلیون دستگاه است، با جمع کل خودروهای فروخته شده از برند پژو در طول ۶سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت سهم مهمی از بازار ایران را در اختیار دارد. همه این ها به غیر از درآمدی است که پژو از محل فروش قطعات در ایران به ‌دست می‌آورد.

فروش رنو

رنو از دیگر شرکت‌هایی است که سابقه فعالیتش در ایران به دهه ۵۰بازمی‌گردد، اما دور جدید فعالیت این شرکت بعد از انقلاب با خودرویی در ایران آغاز شد که با نام رنو ۲۱شناخته می‌شود و کارنامه موفقی نداشت اما بعد از آن از میانه‌های دهه ۸۰این شرکت با معرفی خودروی ال ۹۰و بعد از آن رنو ساندرو به موفقیت‌هایی در کسب سهم بازار دست یافت.

شریک اصلی رنو در ایران، شرکت پارس خودرو از زیر مجموعه‌های شرکت سایپاست، اما شرکت ایران خودرو نیز از طریق تولید مشترک محصولات این شرکت را مونتاژ کرده است. آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۵تا مهر ماه سال‌جاری، ۳۵۱هزار و ۷۴۵دستگاه از محصولات این شرکت شامل تندر۹۰، تندر sr، کلئوس و ساندرو به ارزش ۱۳هزار و ۵۸۸میلیارد تومان در ایران فروخته شده است که بخش عمده آن مربوط به‌خودروهایی بوده که از طریق پارس خودرو به ارزش ۹هزار و ۵۰۰میلیارد تومان فروخته شده است. شرکت ایران خودرو در این دوره صرفا ال۹۰تولید کرده و سایر محصولات رنو از طریق پارس خودرو تولید شده است.

کارنامه فرانسوی ها در بازار خودرو

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها