کد خبر: ۱۰۵۹۴
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
قیمت خودرو بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده دفتر آمار کار ایالات متحده در ژانویه نسبت به سال گذشته ۱۲.۲ درصد برای وسایل نقلیه جدید افزایش یافت و بر اساس این آمار قیمت خودروهای دست دوم نیز نسبت به ژانویه سال گذشته ۴۰.۵ درصد افزایش یافته است. اما سوال اینجاست چه زمانی قیمت خودرو و حجم معاملات به قبل از زمان شیوع ویروس کرونا باز می گردد؟
به گزارش جدید پرس:

 به گفته تحلیلگران برتر صنعت خودرو کاهش قیمت مورد انتظار به این زودی ها نخواهد بود و برای مدت زمان نسبتا طولانی برای خودروهای نو و دست دوم قیمت های بالاتری پرداخت خواهیم کرد.

 

چه زمانی کمبود تراشه به پایان می رسد؟

استفانی برینلی، تحلیلگر اصلی در  IHS Markit  می‌گوید: «من همچنان زمان نزدیکی برای کاهش قیمت خودرو نمی بینم اما در این بین ما شاهد ایجاد تعادل نسبی همراه با نوسان هستیم. سوالی که در این بین باید مطرح کرد این است که خودروسازان چه زمانی می توانند به اندازه کافی خودروهای جدید تولید کنند تا بتوانند این تقاضای فزاینده پس از اتمام قرنطینه های عمومی را تامین کنند؟ برینلی در این خصوص پیش بینی کرده است که بازگشت به روند عادی می تواند تا سال ۲۰۲۴ هم طول بکشد.

کمبود وسایل نقلیه جدید، ناشی از همه‌گیری کرونا بود که تولید تراشه‌های سیلیکونی را متوقف کرد که در صنعت خودروی جهان، همه چیز را از کنترل‌های موتور خودرو گرفته تا سیستم اطلاعات سرگرمی و قدرت آن را کنترل می‌کنند. خبر بد برای خریداران خودرو این است که متأسفانه، خودروسازان هنوز چند ماه تا رسیدن به تراشه های مورد نیاز خود برای بازگشت به تولید کامل فاصله دارند.

 

سام ابوئل سامید، تحلیلگر اصلی در Guidehouse Insights می‌گوید: «آنچه از صنعت نیمه‌رسانا می‌شنوم این است که امیدوارند در اوایل سال آینده همه چیز حل شود.»  این بدین معناست که تا نیمه دوم سال آینده و یا حتی اوایل سال ۲۰۲۴ نمی توانیم شاهد اتفاق خاصی در قیمت و عرضه خودرو باشیم.

 
 

الکس یورچنکو، مدیر ارشد علوم داده و تحلیلگر صنعتی Black Book که تحقیقات خود را بر روی قیمت خودروهای دست دوم متمرکز کرده، می گوید: "به احتمال زیاد ما از نقطه اوج قیمت ها عبور کرده ایم." یورچنکو همچنین، می گوید: پیش بینی روند قیمت ها مسئله پیچیده‌ای است و تفاوت‌های ظریف زیادی در آن وجود دارد. ما در حال حاضر شاهد کاهش قیمت‌ها در عمده‌فروشی هستیم و این کاهش می تواند در چند ماه آینده به کاهش قیمت ها در بازار خرده فروشی منتقل شود. اما در این بین باید توجه داشت که بعید است کاهش ها بتوانند افزایش های قیمت های ناشی از کرونا را به این زودی جبران کنند.

قیمت خودرو چه زمانی کاهش می یابد؟

تحلیلگران موافقند که اثر دومینوی کمبود تراشه برای سال‌های آینده با ما خواهد بود. یکی از آنها در این خصوص می گوید: « پیامد سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، زمانی که ما در عین نیاز ۱۷ میلیونی،‌ ۱۴.۵ و ۱۴.۹ میلیون دستگاه خودروی جدید فروختیم، به این معنی است که شما تقریباً چهار و نیم میلیون وسیله نقلیه کمبود دارید که در سال های بعد از همه گیری باید آن را جبران کنید. این تقاضای برآورده نشده اکنون در بازار خودروهای دست دوم هم وجود دارد.

با توجه به همه این موارد تقاضای خرید خودروهای صفر کیلومتر به بازار خودروهای کارکرده منتقل می شود و تا زمانی که صنعت خودرو نتواند عقب ماندگی ۵ میلیون دستگاهی خود را جبران کند بعید به نظر می رسد بتوان به این زودی ها انتظار کاهش قیمت ها را داشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها