کد خبر: ۱۰۱۲۱
۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
این روزها،‌ کلید واژه «خودروی اقتصادی» به مهم ترین گزاره میان سیاست گذاران صنعت خودرو بدل شده و تمرکز واردات تا تولید بر روی خودروهای اقتصادی است. با این وجود با توجه به آیین نامه واردات و شرایط اقتصاد کلان کشور، خودروهای وارداتی اگر قرار است با کیفیت باشند، اقتصادی نخواهند بود و اگر هم قرار بر واردات خودروی اقتصادی باشد باید قید کیفیت را بزنیم.
به گزارش جدید پرس:

صنعت خودروی کشور همواره با مشکلات متعددی همراه بوده است و فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم از همان ابتدا، وعده های متعددی در خصوص حل این مشکلات داده بود. وعده هایی همچون تنظیم بازار خودرو که اکثریت آن ها حول محور قشر متوسط و کم درآمد جامعه مطرح می شد و بحث تولید و واردات خودروهای اقتصادی را بیش از قبل بر سر زبان ها انداخت. به خصوص اینکه با تصویب قانون واردات خودرو تاکید وزیر و معاونانش همواره بر واردات خودروی اقتصادی بوده است.

 

تصویب آئین نامه واردات خودرو با دو ماه تاخیر صورت گرفت و انتشار آن به حواشی پیرامون واردات خودرو افزود. بند هایی همچون سقف ۲۰ هزار یورویی برای قیمت خودروهای وارداتی و انتقال تکنولوژی از طریق واردات انتقادات زیادی را به همراه داشت و در کنار آن اظهارات مسئولین وزارت صمت بر شدت این انتقادات می افزود.

یکی از این اظهار نظرها به ادعای واردات و تولید خودروهای اقتصادی برای جایگزینی خودروهایی همچون تیبا است و آئین نامه واردات خودرو هم بیانگر این است که وزارت صمت هدف اصلی خود از آزادسازی واردات را ورود و تولید خودروی به اصطلاح اقتصادی در کشور قرار داده است.

 

اما سال اینجاست با توجه به قیمت حدود ۲۰۰ میلیونی خودروهایی همچون تیبا و یا کوییک که پایین‌ترین قیمت را در میان خودروهای تولید داخل دارند، آیا امکان جایگزینی این خودروها با خودروهای وارداتی وجود دارد؟

 
 

اولین خودرویی که نسخه های قدیمی آن در کشور به فروش می رسد هیوندای اکسنت است که مدل مونتاژ مربوط به سال ۱۳۹۷ این خودرو تا یک میلیارد تومان هم قیمت می خورند.

مدل ۲۰۲۲ این خودرو با توجه به سطح آپشن از ۹ هزار تا ۱۱ هزار دلار قابل دسترس است که با موتوری ۱.۶ لیتری و مصرف سوختی ۵ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر توان تولید ۱۲۰ اسب بخار را دارد.

در هرحال این خودرو در کشور با در نظر گرفتن قیمت ۲۸ هزار تومانی دلار از ۲۵۰ میلیون تا ۳۱۰ میلیون تومان بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و نقل، تعرفه و عوارض گمرکی، سود وارد کننده و همچنین رقابت احتمالی در بورس کالا قیمت می خورد. اگر با در نظر گرفتن سایر هزینه ها، ۲۰ درصد به قیمت پایه اضافه کنیم،‌ به قیمت حدود ۳۱۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان می رسیم. البته باید توجه به عرضه محدود خودروهای وارداتی احتمالا باید شاهد افزایش بیش تر قیمت ها باشیم.

1

نیسان ورسا هم با قیمتی ۱۰ هزار تا ۱۱ هزار دلاری و مشخصاتی همانند هیوندای اکسنت از دیگر خودروهایی است که می تواند مد نظر واردکنندگان خودروهای اقتصادی قرار گیرد. قیمت پایه این خودرو هم به نظر ۲۵۰ میلیون تا ۳۱۰ میلیون می شود و در بهترین حالت قیمت نهایی حدودا ۴۰۰ میلیونی می تواند عرضه شود.

2

به نظر می رسد این لیست با خودروهای ساب کامپکت جلو می رود و اکثر خودروهای اقتصادی در این دسته قرار دارند. کیا یک برند خودروسازی شناخته شده و یکی از اقتصادی ترین خودروهایی هستند که می توانید حتی بازار خودروی آمریکا پیدا کنید.

کیا ریو کوچکترین خودرو در خط تولید کیا است و با مشخصاتی دقیقا مشابه هیوندای اکسنت و با قیمتی ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار عرضه می شود که در این صورت قیمت پایه این خودرو با در نظر گفتن دلار ۲۸ هزار تومانی بین ۳۴۰ تا ۳۹۰ میلیون تومان خواهد بود که با نظر گرفتن سایر هزینه‌ها، قیمت حدودی ۴۵۰ میلیونی برای این خودرو باید متصور بود.

3

تویوتا بزرگترین شرکت خودروسازی در جهان است و به تولید خودروهای مقرون به صرفه، قابل اعتماد و ایمن شناخته شده است. تویوتا یاریس با موتوری ۱.۵ لیتری و قدرت ۱۰۶ اسب بخاری در کنار مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتری می تواند گزینه خوبی باشد که با قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان در کشور عرضه شود.

4

تمامی خودروهای ذکر شده تنها نمونه هایی از خودروهایی هستند که کمترین قیمت در عین بالاترین کیفیتی که بتواند نیاز داخل را برآورده کند دارند و در هر صورت این خودروها در کشور حداقل بیش از ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند خورد و این بدان معناست که جایگزین کردن خودرویی همچون تیبا غیر ممکن است مگر اینکه وزارت صمت و واردکنندگان به سمت خودروهای ارزان تری بروند که استانداردهای کیفی کشور را پاس نمی کند و تفاوتی با خودروهای بی کیفیت داخلی ندارند.

یکی از این خودروها که چند وقت اخیر بسیار نام آن  را شنیده اید رنو کوئید است که البته باید به این نکته توجه کنید که نسخه برزیلی این خودرو مدنظر مسئولین وزارت صمت قرار دارد. خودرویی که به عقیده بسیاری از کارشناسان توان پاس کردن استانداردهای داخلی را ندارد و عملا هیچ تفاوتی با خودروهایی همچون تیبا و پراید ندارد. در این خصوص شایعاتی به گوش می رسد که سازمان استاندارد بنا دارد تا از استاندارد های ۸۵ گانه خود دست کشیده و مبنا را همان ۵۵ ویژگی گذشته قرار دهد.

نکته مهم این است که با توجه به سقف قیمتی آیین نامه واردات خودرو،  احتملا و در صورت اجرایی شدن آیین نامه واردات، شاهد ورود ۷۵ هزار دستگاه خودرو به کشور خواهیم بود. میزانی که با توجه به شرایط بازار خودروی کشور،‌ به نظر نمی رسد بتواند کمکی به بازار کند. در نقطه مقابل عرضه اندک این خودروها با توجه به تقاضا بالای موجود در بازار خودرو چند راه را پیش روی سیاستگذار می گذارد؛ یا باید همانند تولیدات داخلی،‌مراسم قرعه کشی برگزار کند که در این صورت همانند سناریو بازار داخل شاهد توزیع گسترده رانت و اختلاف عجیب قیمت ها در بازار خودرو خواهیم بود و یا اینکه باید از ایده جایگزینی خودروهای وارداتی با خودروهای اقتصادی عقب نشینی کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها