کد خبر: ۲۶۱۹۹
۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
کی یف اعلام کرد که 52 پهپاد از 54 پهپادی که روسیه برای حمله به مناطق مختلف این کشور برای حمله فرستاده بود توسط نیروی هوایی اوکراین سرنگون شدند.
به گزارش جدید پرس:

 همزمان با سالروز تأسیس کی یف این کشور شاهد بزرگترین حمله پهپادی روسیه شد که شب گذشته با تعداد بسیار زیادی از پهپادها این کشور را مورد حمله قرار داد.

کی یف اعلام کرد که 52 پهپاد از 54 پهپادی که روسیه برای حمله به مناطق مختلف این کشور برای حمله فرستاده بود توسط نیروی هوایی اوکراین سرنگون شدند.

 

خبرنگار الجزیره گفت که یک زن در جریان سقوط یکی از پهپادها در نزدیکی یکی از ساختمان ها در کی یف پایتخت اوکراین کشته شد و این حمله گسترده خسارت های مادی به ساختمان ها و مراکز تجاری وارد آورد و باعث آتش سوزی های گسترده ای شد.

بنا به اعلام سرهی پوپکو از مقامات ارشد نظامی کی‌یف، روسیه شب گذشته با پهپاد، «گسترده‌ترین حمله» خود را به این شهر انجام داد. این حمله بیش از پنج ساعت به طول انجامید و طبق گزارش‌ها، پدافند هوایی شهر توانسته است بیش از چهل پهپاد را سرنگون کند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر ریزش آوار بر روی یک ساختمان غیرمسکونی هفت طبقه و وقوع آتش سوزی، یک مرد ۴۱ ساله کشته و یک زن ۳۵ ساله نیز در بیمارستان بستری شد.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که شنبه شب از نظر به کارگیری پهپادهای شاهد در حملات به نقاط مختلف کشور به نوعی رکوردشکنی شده است. به گفته مقام‌های اوکراینی از ۵۴ پهپاد پرتاب شده در حملات شب گذشته در کل کشور، ۵۲ فروند از آن‌ها توسط سامانه‌‌های پدافند هوایی اوکراین سرنگون شدند.

به گفته یکی از فرماندهان محلی، در شمال شرقی استان خارکیف نیز یک زن ۶۱ ساله و یک مرد ۶۰ ساله در دو حمله جداگانه کشته شدند.

در روز کی‌یف سالگرد تأسیس رسمی این شهر گرامی داشته می‌شود. این روز معمولا با اجرای کنسرت‌های زنده، نمایشگاه‌های خیابانی و آتش‌بازی جشن گرفته می‌شود. جشن‌های کوچکی هم برای گرامیداشت ۱۵۴۱امین سالگرد تاسیس این شهر، برنامه‌ریزی شده است.

مقامات اوکراینی گفتند که زمان حملات پهپادی احتمالا تصادفی نبوده است.

آندری یرماک، دستیار ارشد رئیس جمهوری اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «تاریخ اوکراین برای روس‌های بی‌اعتبار، یک عامل آزاردهنده‌ دیرینه است».

سرهی پوپکو هم در ادامه‌ پیام تلگرامی خود نوشت: «دشمن امروز تصمیم گرفت با استفاده از پهپادهای مرگبار خود، روز کی‌یف را به مردم این شهر تبریک بگوید.»

در مقابل، روسیه نیز اعلام کرد که حمله پهپادی اوکراین به تأسیسات نفتی این کشور در منطقه «کراسنودار» در جنوب روسیه را ناکام گذاشته است.

این در حالی است که « یوری ساک» مشاور وزیر دفاع اوکراین و سخنگوی وزارت دفاع این کشور گفت که ضد حمله اوکراین شامل حمله به اراضی روسیه نمی شود و حملاتی که در اراضی این کشور رخ می دهد توسط شهروندان روس انجام می شود.

وی تصریح کرد که عملیات کنونی ارتش اوکراین مقدمه سازی برای ضد حمله است و تأکید کرد که نیروهای روسی همچنان بر بخش های غربی شهر «باخموت» سیطره دارند.

«اولکسی دانیلوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین نیز  در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی، بدون ذکر تاریخ دقیق شروع ضدحملات کی یف تأکید کرد: این حمله که با هدف بازپس‌گیری منطقه تحت تصرف نیروهای روسیه انجام می شود، ممکن است فردا، پس فردا یا هفته دیگر آغاز شود.

بر اساس این گزارش، اوکراین ماه‌هاست در حال برنامه‌ریزی برای یک ضدحمله علیه نیروهای روسیه است اما زمان بیشتری نیاز دارد تا نیروها را آموزش دهد و از متحدان غربی خود تجهیزات نظامی دریافت کند.

دانیلوف گفت که طبق محاسبه فرماندهان، زمانی نیروهای مسلح اوکراین حمله را آغاز می‌کنند که بتوانند بهترین نتیجه را در آن نقطه از جنگ رقم بزنند.

وی اظهار کرد: باخموت سرزمین و خاک ماست و ما باید از آن دفاع کنیم.

در تحولی دیگر، شدت درگیری ها در باخموت کاهش پیدا کرده و به گفته مسئولان نظامی اوکراینی نیروهای روسی به شکل موقت از شدت حملات خود به شهر کاسته اند.

 

هشدار مسکو به غرب

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز یکشنبه ضمن ابراز تاسف از «تشدید تنش‌های غیرقابل قبول» از سوی کشورهای غربی گفت که آمریکا و متحدانش با چراغ سبز نشان دادن برای تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» به کی‌یف، «با آتش بازی می‌کنند».

وزیر امور خارجه روسیه این نوع اقدامات را نوعی «تنش‌زایی غیرقابل قبول» به رهبری «واشنگتن، لندن و کشورهای اقماری (تابع) آن‌ها در اتحادیه اروپا» برشمرد و هدف از آن را «تضعیف» روسیه دانست.

سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت: «دارند با آتش بازی می‌کند، در این شکی نیست.»

وی با تکرار مواضع مرسوم مقام‌های روسیه افزود که غرب می خواهد از راه تحویل تسلیحات مدرن به کی‌یف، «یک شکست راهبردی» را به مسکو تحمیل کند و روسیه را «تجزیه» کند.

کشورهای حامی اوکراین با وجود پیگیری‌های مستمر مقام‌های این کشور برای دریافت جنگنده از بیم احتمال تشدید درگیری، بالغ بر یک سال از تحویل هواپیماهای جنگنده به ارتش اوکراین خودداری کردند. با این حال ایالات متحده سرانجام در روز ۱۹ مه به درخواست  تحویل جنگنده‌های اف-شانزده به کی‌یف چراغ سبز نشان داد.

این تصمیم یک نقطه عطف بزرگ در حمایت غرب از کی‌یف محسوب می‌شود و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در همین راستا این تصمیم را «تاریخی» خوانده است.

برنامه زمانی تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا و تعداد آن‌ها هنوز قطعی نشده است و خلبانان اوکراینی ابتدا باید چندین ماه آموزش ببینند تا نحوه کار با آن‌ها را بیاموزند.

کی‌یف پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال آماده‌سازی خود برای انجام یک ضد حمله بزرگ است.

به گفته جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، ولودیمیر زلنسکی «قاطعانه» به او اطمینان داده است که از این جنگنده‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نخواهند شد. عدم استفاده از این جنگنده‌ها برای حمله به خاک روسیه شرطی ضروری برای کشورهای غربی بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها