کد خبر: ۲۵۷۹۵
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
در سایه انتشار چندین گزارش‌ رسمی در مورد تماس‌های رژیم صهیونیستی و عربستان کانال ۱۲ اسرائیل عصر سه‌شنبه، مجموعه‌ای از شرایط و خواسته‌های عربستان برای امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط با این رژیم را اعلام کرد.
به گزارش جدید پرس:

 این کانال عبری زبان در گزارشی در بولتن عصر خود، به نقل از منابعی که آنها را "مطلع از آنچه در پشت صحنه می‌گذرد" توصیف کرد، به مذاکراتی اشاره کرد که در روزهای اخیر "فشرده" انجام شده و ممکن است به عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان بینجامد. 

این کانال اعلام کرد که دیوید بارنیا، رئیس موساد، کسی بود که این مذاکرات را در سمت اسرائیل رهبری کرد.

به گزارش این کانال، مقامات بلندپایه سعودی از حلقه‌های اطراف محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، نماینده ریاض در این مذاکرات هستند، در حالی که طرف آمریکایی توسط مقامات ارشد کاخ سفید از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی این کشور نمایندگی می‌شود.

بر اساس این گزارش، ریاض مجموعه‌ای از شروط را در قالب خواسته‌هایی که می‌خواهد از واشنگتن به دست آورد و نیز شرطی برای اسرائیل مطرح کرده که مربوط به «شروع یک روند سیاسی با فلسطینی‌هاست و به جدایی بین دو طرف یعنی تشکیل کشور مستقل فلسطین ختم می‌شود.»

از دیگر سو، ریاض از واشنگتن می‌خواهد تا معاملات تسلیحاتی بزرگی را که عربستان سعودی با دولت دونالد ترامپ منعقد کرده بود و با ورود جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به کاخ سفید، متوقف شده به جریان بیندازد. همچنین عربستان سعودی می‌خواهد که با آمریکا یک توافقنامه ائتلاف دفاعی منعقد کند و حمایت واشنگتن از برنامه هسته‌ای خود را جلب کند.

در مقابل، گزارش این کانال به شرایطی اشاره دارد که آمریکا برای پیشبرد میانجیگری با ریاض در برابر اسرائیل قرار می‌دهد که مهمترین آنها تجدید مذاکرات با فلسطینی‌ها و توقف طرح "اصلاحات قضایی" دولت بنیامین نتانیاهو است که هدف آن تضعیف دادگاه عالی و کنترل بر قوه قضائیه این رژیم است.

همچنین این گزارش می‌افزاید: توافق با عربستان به اسرائیل این امکان را می‌دهد که حمایت گسترده آمریکا را برای انجام هرگونه اقدام احتمالی در ایران به دست آورد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها