کد خبر: ۲۵۵۰۱
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
وزیر خارجه روسیه از آمادگی این کشور برای استقرار نیرو در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان به منظور فرونشاندن تنش بین این دو کشور همسایه خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که روسیه آماده است برای فرونشاندن تنش بین باکو و ایروان، نیروهای خود را در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت که روسیه همچنان آماده است تا در چارچوب «سازمان پیمان امنیت جمعی»، نیرو به منطقه اعزام کند.

وی گفت که پاره‌ای از مخالفت‌های ارمنستان با این مسئله مانع از اجرای این امر شده است.

بر اساس این گزارش، تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسدود کردن «لاچین» تنها جاده‌ای که از ارمنستان به منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی دسترسی دارد در هفته‌های اخیر بالا گرفته است.

باکو مدعی است که فعالان محیط‌ زیست بیش از یک ماه است که این جاده را به دلیل اختلاف بر سر استخراج غیرقانونی معادن ارمنستان مسدود کرده‌اند. اما ایروان می گوید این‌ها عوامل مورد حمایت دولت جمهوری اذربایجان هستند.

لاوروف روز چهارشنبه گفت: «با وجود این واقعیت که ما متحد هستیم، اما ارمنستان ترجیح می‌دهد با اتحادیه اروپا مذاکره کند.»

وی تاکید کرد که هرگونه حضور اتحادیه اروپا در منطقه نتیجه معکوس خواهد داشت.

وزیر امور خارجه ارمنستان روز سه شنبه اظهار داشت که باید یک هیات حقیقت یاب بین‌المللی به کریدور «لاچین» که توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده اعزام شود تا وضعیت منطقه را ارزیابی کند.

این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

منابع خبری همچنین از وخامت حال برخی بیماران در قره باغ کوهستانی به دلیل بسته بودن مسیر و عدم امکان اعزام آن‌ها بریا عمل جراحی خبر داده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها