کد خبر: ۲۵۳۲۷
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
مقام آمریکایی می‌گوید واشنگتن در حال انجام ارزیابی‌های لازم برای مشخص کردن میزان خسارت وارده به سامانه پاتریوت ساخت این کشور در نتیجه حمله روسیه به اوکراین است.
به گزارش جدید پرس:

ساعاتی بعد از گزارش وزارت دفاع آمریکا درباره تخریب یک دستگاه سامانه پدافندی «پاتریوت» در حمله موشکی روسیه به اوکراین یک مقام آمریکایی گفته واشنگتن در حال انجام ارزیابی‌هایی برای مشخص کردن میزان آسیب وارد شده به این سامانه است. 

وزارت دفاع روسیه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت/ ۱۶ مه) اعلام کرد که با یک موشک هایپرسونیک سامانه پاتریوت ساخت آمریکا در اوکراین را هدف قرار داده است.

وبگاه شبکه خبری سی.ان.ان اکنون به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده که این سامانه احتمالاً در حمله صبح سه‌شنبه روسیه آسیب دیده اما کاملاً تخریب نشده است.

مقام آمریکایی گفته واشنگتن در حال انجام ارزیابی‌هایی برای تعیین میزان خسارت است. او گفته که نتیجه این ارزیابی مشخص خواهد کرد که سامانه مذکور در محل استقرارش در اوکراین قابل تعمیر است یا اینکه باید به طور کل جمع‌آوری شود. 

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان درباره این موضوع وی را به دولت اوکراین ارجاع داده است. 

مقام‌های اوکراین ظهر سه‌شنبه مدعی شده بودند ۶ موشک هایپرسونیک شلیک‌شده از روسیه را رهگیری و منهدم کرده‌اند. با وجود این، ارتش اوکراین از اظهارنظر درباره ادعای روسیه مبنی بر هدف قرار دادن سامانه پاتریوت خودداری کرد. 

«یوری ایهنات»، از سخنگویان نیروی هوایی اوکراین در این خصوص گفت: «نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم. ما در خصوص اخبار از منابع روسیه‌ای اظهارنظر نمی‌کنیم.»

در حال حاضر دو سامانه پدافندی پاتریوت در اوکراین مستقر هستند. یکی از این سامانه‌ها توسط آمریکا و دیگری توسط آلمان و هلند اهدا شده‌اند. 

هنوز مشخص نیست کدام یک از این سامانه‌ها در حمله روسیه هدف قرار گرفته‌اند اما از کار افتادن هر یک از آنها اثر منفی زیادی بر توانایی اوکراین در دفع حملات موشکی روسیه خواهد داشت. 

 مقام‌های آمریکایی به سی.ان.ان گفته‌اند روسیه پیش از این هم با موشک‌های هایپرسونیک سامانه پاتریوت را هدف قرار داده است. آنها مدعی شده‌اند یکی از این حملات روز ۴ می اتفاق افتاده که موفقیت‌آمیز نبوده است. 

دولت اوکراین بعد از مدت‌ها لابی‌گری موفق به دریافت سامانه دفاع موشکی پاتریوت از آمریکا شد. نیروهای آمریکایی به مدت ۱۰ هفته به اوکراینی‌ها کار با این سامانه و نگهداری آن را آموزش دادند.

این سامانه‌ها ماه گذشته میلادی وارد اوکراین شدند. 

یک مقام دیگر آمریکایی گفته ممکن است موشک‌های روسیه به یکی از قطعات سامانه پاتریوت برخورد کرده باشد. سامانه دفاع موشکی پاتریوت از ۶ قطعه تشکیل شده: ژنراتورها، یک مجموعه راداری، یک ایستگاه کنترل، آنتن‌ها، ایستگاه لانچر و موشک‌های ره‌یاب.

وبگاه شبکه خبری سی.ان.ان نوشته خسارت گسترده به یک یا چند قطعه از این سامانه می‌تواند اوکراین را وادار به خاموش و خارج کردن آن از اوکراین برای تعمیرات بکند. 

سامانه پاتریوت دارای یک سیستم راداری قوی برای شناسایی اهداف از یک برد طولانی است. این ویژگی موجب می‌شود پاتریوت جزو ابزارهای دفاعی برای رهگیری موشک‌های بالیستیک باشد. اما امواج راداری ساطع‌شده از این سیستم که برای شناسایی تهدیدها ضروری هستند موجب می‌شود طرف مقابل بتواند آن را شناسایی کرده و مکان‌یابی کند. 

مقام‌های آمریکایی معتقدند که ارتش روسیه موفق شده این سیگنال‌ها را رهگیری کرده و پاتریوت را با استفاده از موشک‌های هایپرسونیک هدف قرار دهند. 

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها