کد خبر: ۲۵۲۸۴
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که جهان گرمازده ما به احتمال زیاد برای اولین بار در مدت ۵ سال آینده از مرز گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد (۲.۷ درجه فارنهایت) عبور خواهد کرد.
به گزارش جدید پرس:

 محققان می‌گویند اکنون ۶۶ درصد احتمال دارد که تا سال ۲۰۲۷ میلادی از آستانه گرمایش جهانی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد عبور کنیم. احتمال این مساله به علت انتشار گازهای آلاینده ناشی از فعالیت‌های بشر بالاتر رفته است ضمن اینکه وقوع پدیده آب و هوایی «ال نینو» در تابستان سال جاری نیز مزید بر علت شده است.

بر اساس این گزارش، عبور از این آستانه به این معنا است که جهان نسبت به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی پیش از تشدید واقعی انتشار گازهای آلاینده ناشی از صنعتی شدن و مصرف سوخت‌های فسیلی ، ۱.۵ درجه گرم‌تر شده است. عدد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد به نمادی از مذاکرات جهانی مربوط به تغییرات آب و هوایی تبدیل شده است. کشورهای جهان بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ پاریس موافقت کردند که با انجام اقدامات و تلاش هایی افزایش دمای جهانی را تا حد ۱.۵ درجه محدود کنند.

گرمایش جهانی برای اولین بار از محدوده ۱.۵ درجه سانتی‌گراد عبور می‌کند

این درحالی است که عبور از این سطح در یکی از سال های آینده به این معنی نیست که محدوده مشخص شده در توافق پاریس شکسته شده است. دانشمندان می‌گویند هنوز زمان برای محدود کردن گرمایش جهانی از طریق کاهش شدید انتشار گازهای آلاینده وجود دارد.

سازمان جهانی هواشناسی از سال ۲۰۲۰ تاکنون برآوردهایی از احتمال عبور جهان از آستانه ۱.۵ درجه سانتی‌گراد اعلام کرده است. این سازمان در آن زمان پیش‌بینی کرد که شانس یا احتمال عبور از این آستانه در پنج سال بعدی (تا سال ۲۰۲۵) کمتر از ۲۰ درصد است. این احتمال تا سال گذشته به ۵۰ درصد افزایش یافت و اکنون به ۶۶ درصد رسیده است که به گفته دانشمندان به این معنا است که «احتمال وقوع آن از عدم وقوعش بیشتر است».

این عدد یک سنجه مستقیم از دمای هوای جهانی نیست اما شاخصی از این مساله است که جهان نسبت به میانگین بلندمدت تا چه حدی گرم شده است. دانشمندان از داده‌های میانگین دما بین سالهای ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ میلادی به عنوان سنجه‌ای از اینکه جهان پیش از وابستگی عصر جدید به زغال سنگ، نفت و گاز تا چه حد گرم بوده است، استفاده می‌کنند.

برای چندین دهه، دانشمندان اعتقاد داشتند که اگر جهان به میزان حدود ۲ درجه گرم شود این آستانه‌ای برای تاثیرات خطرناک است اما در سال ۲۰۱۸ آن برآورد را مورد بازنگری قرار داده و نشان دادند که عبور از آستانه ۱.۵ درجه‌ای برای جهان فاجعه‌آمیز خواهد بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها