کد خبر: ۲۵۲۲۴
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
دولت آمریکا ۵ پرونده مرتبط با سرقت اطلاعات فناوری اعلام کرده که در یکی از آن‌ها یک مهندس سابق اپل به سرقت اطلاعات تجاری متهم شده است.
به گزارش جدید پرس:

آمریکا ۵ پرونده اتهام در خصوص تلاش برای سرقت فناوری به نفع ایران، چین و روسیه را مطرح کرد. یکی از متهمان مهندس سابق اپل است که به هدف گرفتن فناوری این شرکت بر روی سیستم‌های خودران، از جمله خودرو‌های خودران و سپس فرار به چین متهم شده است.

در بیانیه پروند‌های وزارت دادگستری آمریکا روی اتهامات مربوط به سرقت اسناد تجاری و دیگر فناوری‌ها تمرکز شده است. دو پرونده مربوط به شبکه‌های تدارکاتی است که به گفته مقامات به ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی روسیه کمک می‌کردند به فناوری‌های حساس دست یابند.

۵ پرونده مذکور توسط یک گروه ضربت آمریکایی فاش شدند که در ماه فوریه ۲۰۲۳ میلادی و برای حفاظت از فناوری‌های حساس تشکیل شده بودند. البته تحقیقات در این مورد از قبل آغاز شده بود.

مت اولسن رییس بخش امنیت ملی وزارت دادگستری به خبرنگاران گفت: ما برای اجرای قوانین آمریکا جهت متوقف کردن جریان انتقال فناوری‌های حساس به دشمنان خارجی هوشیار هستیم. ما متعهد هستیم تا با تمام توان اجازه ندهیم این ابزار‌های پیشرفته به دست دشمنان خارجی بیفتد.

در این میان ویبائو وانگ مهندس ۳۵ ساله در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی اپل استخدام شده بود یکی از متهم این پرونده است. وی در سال ۲۰۱۷ میلادی شغلی در شرکت چینی قبول کرد که با اپل در توسعه خودروی خودران همکاری می‌کرد.

پس از آخرین روز فعالیت او در اپل، این شرکت متوجه شد وی به مقدار زیادی داده‌های مالکیتی در آخرین روز‌های حضورش دسترسی داشته است. ماموران فدرال در ژوئن ۲۰۱۸ میلادی خانه او را جستجو کردند و مقادیر زیادی داده از اپل یافتند. کمی پس از جستجو او سوار هواپیما شد و به چین بازگشت.

تلاش‌های اپل در حوزه خودروسازی که به پروژه تایتان مشهور است، از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده است. در آن زمان اپل طراحی خودرو از نقطه صفر را آغاز کرده بود. در گزارش ماه دسامبر ۲۰۲۲ میلادی اپل اشاره شده بود عرضه اولیه دستگاه تا ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است. گزارش‌های ایالت کالیفرنیا نشان می‌دهند اپل مشغول آزمایش خودرو در جاده‌های آن است.

دادستانان در پرونده دوم که مربوط به چین است، اتهاماتی علیه لیمینگ لی ۶۴ ساله مطرح کرده اند. وی متهم است اسرار تجاری را از کارفرمای خود در کالیفرنیا دریافت کرده تا کسب و کار رقیب خود در چین را رونق بخشد.

همچنین دادستانان نیویورک، نیکلاس بوگونیکولوس ۴۹ ساله یونانی را به جرم قاچاق فناوری‌های نظامی آمریکا به چین در زمانی متهم کرده اند که وی به عنوان یک پیمانکار دفاعی برای ناتو فعالیت می‌کرد.

از سوی دیگر اولگ سرگیوویچ پاتسولیا و واسیلی سرگیوویچ بسدین هر کدام در ایالت آریزونا به استفاده از داده‌های شرکت شان در فلوریدا برای ارسال قطعات هواپیما به خطوط هواپیمایی روسی متهم شدند. این درحالی بود که وزارت بازرگانی آمریکا در یک اقدام موازی مزیت‌های صادراتی آن‌ها را لغو کرده بود.

منبع: رویترز

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها