کد خبر: ۲۵۰۸۳
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
عادات غذایی تأثیر قابل توجهی بر بدن دارند. در برخی موارد، رژیم غذایی تأثیر مثبتی بر سلامت دارد؛ مانند زمانی که فیبر می‌خورید تا فرایند گوارش را بهبود ببخشید یا زمانی که از ماهی‌های غنی از امگا ۳ به منظور بهره‌مندی از مزایای قلبی عروقی آن استفاده می‌کنید. در این میان، متأسفانه برخی عادات غذایی هم وجود دارند که در صورت تداوم و تکرار، بدون اینکه خودتان متوجه شوید، بدنتان را نابود می‌کنند.
به گزارش جدید پرس:

طبیعی است که گاهی در رژیم غذایی خود از خوراکی‌های ناسالم مانند آب‌نبات، دسرها، غذاهای سرخ‌شده، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و سایر تنقلاتی که کالری زیاد و فایده‌ کمی برای بدن دارند، استفاه کنیم؛ اما لازم است بدانید این نوع غذاها زمانی که بخش اعظمی از رژیم غذایی را شامل شوند و مصرف آنها به طور منظم تکرار شود، دردسرساز خواهند شد و پتانسیل این را دارند که بدن را به تدریج از بین ببرند.

برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بهتر است مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های گیاهی را در اولویت قرار دهید.

در ادامه به عادات غذایی که می‌توانند تأثیر منفی بر بدن شما بگذارند، اشاره می‌شود:

 

۱) مصرف زیاد قند

تحقیقات نشان می‌دهد که قندِ افزودنی به مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آبمیوه، با افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان مرتبط است.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مردان کمتر از ۳۶ گرم و زنان کمتر از ۲۵ گرم قند در روز مصرف کنند. سعی کنید قند طبیعی موجود در میوه و لبنیات را جایگزین قندهای مصنوعی کنید.

 

 

۲) پرخوری

اگر تا به حال بعد از صرف وعده غذا دچار سوءهاضمه یا نفخ شده‌اید، ممکن است به این دلیل باشد که در غذا خوردن زیاده‌روی کرده‌اید. علاوه بر این، پرخوری می‌تواند باعث افزایش دریافت کالری و در نتیجه چاقی شود و به بدن آسیب بیشتری برساند.

 

۳) شب‌خوری

اگر خیلی نزدیک به زمان خواب غذا می‌خورید، ممکن است به بدن خود آسیب بزنید. خوب است بدانید خوردن وعده شامِ زودهنگام (مثلاً ساعت ۷ تا ۸ شب) می‌تواند علائم رفلاکس را کاهش دهد، بنابراین خود را عادت دهید که وعده شام را زودتر میل کنید.

علاوه بر این، اینطور به نظر می‌رسد که شب خوری با پرخوری رابطه مستقیم دارد. سعی کنید تا دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید.

 

۴) دریافت فیبر ناکافی

اگر در رژیم غذایی خود از غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمی‌کنید، باید بدانید که در واقع بدن خود را از دریافت فیبر کافی محروم کرده‌اید.

این ماده مغذی فقط در غذاهای گیاهی یافت می‌شود و دارای فواید بسیاری است. فیبر باکتری‌های سالم روده را تغذیه کرده و به کاهش وزن و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، مشکلات گوارشی بیشتری را تجربه خواهید کرد، در مدیریت وزن با چالش‌هایی مواجه خواهید شد و کلسترول خون بالاتری خواهید داشت.

برای دریافت فیبر کافی، میوه‌ها و سبزیجات را در هر وعده غذایی و میان‌وعده مصرف کنید. همچنین از مصرف غلات کامل و آجیل غافل نشوید.

 

 

۵) مصرف بیش از حد چربی حیوانی

چربی‌های گیاهی، مانند چربی موجود در مغزها، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی فواید زیادی برای سلامتی دارند، ولی چربی‌هایی با منابع حیوانی در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند به بدن شما صدمه بزند.

چربی اشباع‌شده نوعی چربی است که اغلب در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود و ممکن است بر سیستم قلبی عروقی شما تأثیر منفی بگذارد.

 

۶) مصرف غذا و نوشیدنی اسیدی

سلامت دندان بسته به انتخاب غذا و نوشیدنی ممکن است در خطر باشد. خوراکی‌هایی‌ که بیش از حد اسیدی هستند (مانند نوشابه و قهوه) می‌توانند به فرسایش دندان منجر شوند. این امر حتی در خصوص نوشابه‌های رژیمی هم صدق می‌کند.

حتی میوه‌های اسیدی و میوه‌های خشک نیز می‌توانند منجر به ایجاد یک محیط اسیدی در دهان شوند که به مشکلات دهان و دندان ختم می‌شود.

برای جلوگیری از بروز این شرایط، از مصرف خوراکی‌های اسیدی خودداری کنید و در صورت مصرف سعی کنید بلافاصله مسواک بزنید.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها