کد خبر: ۲۵۰۶۳
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
با گذشت بیش از 50 سال از گرفتن عکس Earthrise(طلوع زمین)، این عکس همچنان به عنوان یکی از نمادین ترین عکس‌هایی است که تاکنون گرفته شده است.
به گزارش جدید پرس:

 شب کریسمس ۱۹۶۸، فضانوردان آپولو۸ در حین چرخش به دور ماه، منظره‌ای دیدنی را ثبت کردند: زمین نورانی که در افق ماه طلوع می‌کند.

فضانوردان ناسا از آنچه دیده بودند شگفت زده شدند.

بیل اندرز، با هیجان فریاد کشید و به همکار فضانوردش جیم لاول گفت:« خدای من! این صحنه را ببین، زمین در حال طلوع کردن است. چقدر زیباست!» و از او پرسید:«تو یک فیلم رنگی گرفتی جیم؟ می شه لطفا سریع یک رول فیلم رنگی به من بدی؟»

لاول، شاتر دوربین را فشار داد و یکی از مشهورترین عکس‌های جهان را ثبت کرد.

به این ترتیب تصویر «طلوع زمین» خلق شد. این اولین عکس رنگی بود که از فضا از زمین گرفته شده بود و به سرعت در سرتاسر جهان پخش شد. این تصویر انگیزه بسیار زیادی در همه ایجاد کرد و جنبش جهانی محیط زیست را ایجاد کرد که منجر به نام‌گذاری روزی به نام «روز زمین» شد.

با گذشت بیش از ۵۰ سال از ثبت این عکس، «طلوع زمین» همچنان به عنوان یکی از نمادین ترین عکس‌ها شناخته می‌شود که تاکنون ثبت شده است.

مایکل پریچارد، مدیر برنامه‌های انجمن عکاسی سلطنتی در بریتانیا می‌گوید: «این یک تصویر عالی است. این عکس یک تصویر رنگی و با وضوح بالا بود که می‌توانست به خوبی بازتولید شود و منظره‌ای از زمین ارائه کرد که قبلاً هرگز دیده نشده بود.»

طلوع زمین در افق ماه/ نمادین‌ترین تصویر از کره خاکی/ عکس

او می‌گوید: «این عکس نه تنها زمین را به وضوح از فضا نشان می‌داد، بلکه آن را در زمینه‌ای قرار داده بود که قبلاً ندیده بودیم. همچنین نشان داد که کره زمین چقدر در فضا آسیب پذیر است."

 

کاتلین راجرز، رئیس شبکه روز زمین، می‌گوید که عکس طلوع زمین نقش اساسی در تشویق مردم به شرکت در فعالیت های زیست محیطی داشت.

راجرز می‌گوید: «با نام‌گذاری یک روز به نام روز زمین که اکنون یک میلیارد نفر در آن شرکت می‌کنند، یک جنبش زیست‌محیطی در سراسر جهان ایجاد شد.» او می‌گوید که بر روی همه پوسترهای روز زمین در سال ۱۹۷۰، عکس طلوع زمین چاپ شده بود.

راجرز می افزاید: قبل از روز زمین، مردم در مورد این صحبت می‌کردند که چطور اکتشافات فضایی مشخص کردند که زمین ما چقدر منحصربفرد است. «زمانی که این عکس منتشر شد، اعضای کنگره و رهبران جهانی همگی شروع به صحبت در مورد شکننده بودن زمین کردند. عکس طلوع زمین، منحصر به فرد بودن زمین در فضای تاریک و سیاه کهکشان را برجسته کرد.»

پریچارد می‌گوید:« با گرفتن این عکس این موضوع برجسته شد که زمین ما چیزی نیست که بتوانیم باز از آن داشته باشیم و باید از آن محافظت کنیم. در واقع راز قدرت اصلی عکس طلوع زمین همین است. زیرا فراتر از هر سند و مدرکی توانسته بود چیزهای زیادی را تنها در یک تصویر خلاصه کند. این عکس زمین ما را که در آن زندگی می‌کنیم نشان می‌دهد، یک کره آبی کوچک که در یک گستره سیاه وسیع قرار دارد. که هم نشانه شکننده بودن آن است و هم منحصر بفرد بودن ما را نشان می‌دهد.»

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها