کد خبر: ۲۴۸۴۳
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
در پایان این فصل چند بازیکن پرسپولیس در لیست مازاد قرار خواهند گرفت.
به گزارش جدید پرس:

ر

امسال از معدود دوره‌هایی است که پرسپولیس قبل از اتمام فصل هنوز هیچ فعالیت نقل و انتقالاتی نداشته و این موضوع کمی برای هواداران این تیم نگران‌کننده است. در این مورد چند ابهام وجود دارد که بد ندیدیم به آن بپردازیم. در کنار این مساله بررسی کوتاهی هم از آخرین وضعیت بازیکنان شاخص پرسپولیس داریم.

گل‌محمدی نمی‌خواهد ماجرای فصل پیش تکرار شود

سرمربی پرسپولیس برخلاف فصول گذشته که هدایت این تیم را برعهده داشت در فاصله یک هفته مانده به اتمام لیگ هنوز هیچ فعالیتی نه خودش و نه اطرافیانش در راستای تقویت پرسپولیس در فصل آینده نداشته‌اند و این در حالی است که هنوز یک فصل دیگر با این باشگاه قرارداد دارد. یکی از دلایلی که باعث شده یحیی گل‌محمدی در این زمینه فعلا فعالیتی نکند این است که درمورد آینده خودش در پرسپولیس اطمینان خاطر ندارد. نه از این جهت که باشگاه پرسپولیس تمایل به حفظ سرمربی خود نداشته باشد، بلکه یحیی همه تمرکزش را گذاشته تا فصل را با دو یا حداقل یک جام به اتمام برساند و چنانچه او برای دومین فصل پیاپی بدون جام بماند شاید خودش در جمع سرخپوشان ماندنی نشود. درواقع یحیی نمی‌خواهد روزی برسد که هواداران پرسپولیس تمایلی برای ادامه حضورش در این باشگاه نداشته باشند و برعکس فقط دوست دارد به خاطر خواسته آنها در تیمش ماندنی شود. با این شرایط یحیی تا پایان فصل و حتی جام حذفی صبر کرده و بعد درمورد حضور یا عدم حضور خودش در پرسپولیس تصمیم خواهد گرفت. هرچند اگر سرخپوشان قهرمان لیگ شوند قطعا هواداران این تیم خواهان ماندن یحیی در تیم‌شان خواهند بود.

مدیریت همچنان بلاتکلیف

اما یکی‌دیگر از مواردی که باعث شده رضا درویش هم اقدامی در زمینه تقویت پرسپولیس برای فصل آینده نداشته باشد این است که وضعیت او هم در این باشگاه نامشخص است. اگرچه وزیر ورزش در مجمع اخیر با حمایت از رضا درویش به وی اطمینان داد که در این باشگاه به کارش ادامه خواهد داد اما حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی ‌انگیزه زیادی برای ایجاد تغییرات در دو باشگاه سرخابی قبل از اتمام جام حذفی دارد. او در واقع بدون اینکه شرایط حساس دو باشگاه را در نظر بگیرد بر این تصمیم خود اصرار دارد. این موضوع خودش نشان می‌دهد که مدیران سرخابی نباید به آینده خود در این باشگاه امیدوار باشند. در چنین شرایطی نمی‌شود از درویش انتظار داشت که نگران فصل آینده پرسپولیس بوده و از حالا فعالیت نقل و انتقالاتی‌اش را آغاز کند.

مشکلات مالی برای تسویه‌حساب

شاید مهم‌ترین عامل در زمینه عدم فعالیت‌های نقل و انتقالاتی پرسپولیس برمی‌گردد به مشکلات مالی این باشگاه که نگران‌کننده است. باشگاه پرسپولیس برای اینکه این فصل بتواند مجوز آسیایی بگیرد هزینه زیادی را متقبل شد. از این جهت که بدهی‌های داخلی و خارجی این باشگاه سنگین بود و هنوز نیز بخشی از آنها باقی مانده است. با توجه به همین مساله باشگاه پرسپولیس برای پرداخت دستمزد سنگین بازیکنان و مربیانش سخت به مشکل خورد. تا الان ۶۵ درصد قرارداد سرخپوشان پرداخت شده است که بخش قابل توجهی از آن وام‌هایی بود که این باشگاه مجبور شده بگیرد و برخی از آنها نیز زمان پرداخت‌شان گذشته است. از این رو این باشگاه مجبور است ماهی ۶، ۷ میلیارد فقط سود بانکی پرداخت کند. از طرفی پرسپولیس تا اینجای فصل از اسپانسر و حامیان مالی‌اش به اندازه کافی و زودتر از زمان توافق‌شده دریافتی داشته و به این خاطر دیگر نمی‌تواند روی کمک آنها حساب کند. با شرایط موجود مدیریت باشگاه پرسپولیس همه دغدغه‌اش این است بتواند قبل از اتمام فصل با بازیکنان و مربیانش تسویه‌حساب کند. تا زمانی هم که این اتفاق رخ نداده نمی‌تواند برای تمدید قرارداد بازیکن یا خرید جدیدی اقدام کند. ۳۵ درصد باقی‌مانده از قرارداد بازیکنان و مربیان پرسپولیس رقمی شاید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد که سخت مدیریت این باشگاه را درگیر کرده است. آن هم در شرایطی که درویش هنوز مطمئن نیست تا در پایان فصل ماندنی است یا نه.

قراردادهایی که باید تسویه شود

یکی از سیاست‌هایی که برخی ایجنت‌ها در پیش گرفته‌اند این است که در قرارداد بازیکنان تحت قراردادشان با باشگاه‌ها بندی را اضافه کنند مبنی‌بر اینکه چنانچه تا پایان این فصل قراردادشان تسویه مالی نشود، آنها می‌توانند قرارداد خود را یک‌طرفه فسخ کنند. در پرسپولیس هم تقریبا قرارداد ۸۰ درصد بازیکنان را یکی دو ایجنت بسته‌اند و چنین بندی را نیز در قرارداد نفرات تحت قرارداد خود ذکر کرده‌اند. مشابه این اتفاق پیش از این در مورد نفراتی چون شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی در پرسپولیس رخ داده و آنها چون چند درصد از قراردادشان را نگرفته بودند توانستند به محض پایان فصل راهی سازمان لیگ شده و قراردادشان را یک‌طرفه فسخ کنند. قدر مسلم خیلی از بازیکنان پرسپولیس این کار را نخواهند کرد چون نه مشتری آنچنانی دارند و نه پیشنهادی بهتر از تیم فعلی‌شان. از این رو شاید آنها درصورت عدم تسویه‌حساب تا تابستان صبر کنند. اما در این بین نفراتی هم هستند که طبیعتا مشتریان داخلی و خارجی خیلی خوبی دارند و بدشان نمی‌آید بعد از اتمام فصل برای فسخ یک‌طرفه اقدام کنند. در این صورت آنها بازیکن آزاد شده و پرسپولیس برای حفظ‌شان باید قرارداد جدیدی با این نفرات امضا کند. این یعنی اینکه باشگاه پرسپولیس حداقل با این نفراتش باید قبل از اتمام فصل تسویه‌حساب کند.

رفتن درویش چقدر به پرسپولیس ضربه می‌زند؟

مدیریت باشگاه پرسپولیس تا اینجای فصل ارتباط خوبی با بازیکنان و مربیان این تیم داشته و خیلی خوب از وضعیت قراردادهای بازیکنان و مربیانش باخبر است. اگر درویش ماندنی شود طبیعتا او می‌داند که برای حفظ چه نفراتی باید زودتر اقدام کند و چه نفراتی برای فصل بعد ماندن یا رفتن‌شان ضرورت زمانی ندارد. طبیعتا اگر درویش تا یک هفته آینده از رفتنش اطمینان داشته باشد بدون شک خیلی از برنامه‌های او نیمه تمام خواهد ماند و چه‌بسا تسویه‌حساب با سرخپوشان هم به آینده (بعد از جام حذفی) موکول شود که در آن صورت هم چند بازیکن شاخص پرسپولیس در شرایط فسخ قرارداد قرار خواهند گرفت. البته ماندن درویش هم به این معنا نیست که اوضاع پرسپولیس هم ایده‌آل خواهد شد، از این جهت که اوضاع مالی این باشگاه مناسب نیست و شرایط برای تسویه‌حساب با اعضای تیم خیلی سخت است.

بازیکنانی که تمایلی برای جدایی ندارند

از جمع نفرات شاخص پرسپولیس بازیکنانی هستند که در ایران بسیار بعید است بخواهند برای تیمی غیر از این تیم بازی کنند مگر اینکه سرمربی آنها را نخواهد. بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، وحید امیری، امید عالیشاه، علی نعمتی، فرشاد فرجی، گئورگی گولسیانی، مهدی ترابی، کمالی کامیابی‌نیا و سروش رفیعی که شاید اگر در شرایط فسخ یک‌طرفه هم قرار نگیرند برای آن اقدام نکنند. در صورت ماندن یحیی گل‌محمدی شاید بتوان گفت همه این نفرات به غیر از یکی دو نفرشان که این فصل بیشتر نیمکت‌نشین بوده‌اند، در پرسپولیس خواهند ماند.

بازیکنانی که وضعیت نامشخص دارند

اما برخی از بازیکنان پرسپولیس برای فصل آینده در چند صورت می‌توانند از این تیم جدا شوند؛ یا قراردادشان تمام می‌شود، یا حق فسخ دارند یا اینکه در صورت عدم دریافت کل طلبشان می‌توانند یک‌طرفه فسخ و راهی تیم دیگری شوند. بازیکنانی چون احمد گوهری، مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد سرلک، دانیال اسماعیلی‌فر، مهدی عبدی و سعید صادقی که احتمال جدایی‌شان در تابستان از پرسپولیس خیلی بیشتر از بازیکنان دیگر این تیم است.

لیست مازاد یحیی

شاید درمورد لیست مازاد پرسپولیس الان زود باشد که نام نفرات قطعی عنوان شود اما به احتمال خیلی زیاد این لیست از جمع این نفرات تشکیل خواهد شد؛ احمد گوهری، کمال کامیابی‌نیا، شیخ دیاباته، لئاندرو پریرا و سیامک نعمتی. در بین این بازیکنان فقط دیاباته قراردادش به اتمام می‌رسد که قطعا تمدید نخواهد شد اما بقیه نفرات اگر در لیست مازاد یحیی قرار بگیرند آن وقت باشگاه پرسپولیس باید با آنها برای جدایی به توافق برسد.

چه پست‌هایی تقویت می‌شود؟

اما درصورت ماندن یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس بدون شک این تیم در چند پست به دنبال جذب بازیکن خواهد بود تا او تیم بهتری را نسبت به فصل جاری راهی مسابقات داخلی و البته آسیایی کند. جذب یک مدافع چپ، هافبک دفاعی، وینگر و مهاجم در دستور کار کادرفنی فعلی سرخپوشان برای فصل آینده قرار دارد. اگرچه جدایی چند بازیکن شاخص در تابستان قاعدتا باعث خواهد شد که یحیی به دنبال جانشین برای آنها هم باشد. در این زمینه باید تا چند روز بعد از رقابت‌های جام حذفی صبر کرد. اما در پست‌هایی که عنوان شد مربیان پرسپولیس بیکار ننشسته و نفرات مدنظرشان را انتخاب کرده‌اند.

نوراللهی برنمی‌گردد

یکی از نفراتی که در مورد بازگشت او به پرسپولیس از چند ماه قبل خبرهایی شنیده می‌شد، احمد نوراللهی است. بازیکنی که به‌عنوان کاپیتان پرسپولیس از این تیم جدا شد و محبوبیت زیادی هم بین هواداران این تیم دارد. بدون شک اگر احمد قصد بازگشت به ایران را داشته باشد تیم او پرسپولیس خواهد بود اما مشکل اینجاست که او فعلا تمایلی برای بازگشت ندارد و می‌خواهد حداقل یک فصل دیگر در امارات بماند. اگرچه چند تیم عربی سخت خواهان جذب نوراللهی هستند اما به گفته نزدیکان این بازیکن او خودش تمایل دارد که در شباب الاهلی بماند. از این جهت که نوراللهی علاقه چندانی به تغییر تیم دادن‌های متوالی ندارد و ارتباط خوبی نیز با هواداران، مدیریت، سرمربی و بازیکنان الاهلی دارد.

 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها